Citat:
Nu är religion ett komplext fenomen som inte lätt låter sig fångas i en tydlig och precis definition. Om vi håller oss till en mycket lös och amatörmässig definition av religion ala wikipedia, t.ex. ”ett beteende och/eller trosföreställningar som relaterar människan till andar, gud/gudar, eller transcendenta själar”, så finns det nog få om ens någon kultur som inte innehåller inslag av religion. Men den intressanta frågeställningen är: Varför är det så?
Kan det vara en biprodukt av människans förmåga till mönsterigenkänning? T.ex. så finns det experiment som visar på att vi människor hittar mönster trots att någonting är genererat av en slumpgenerator, våra hjärnor är urusla på att intuitivt förstå statistiska samband i data. Data som är genererad av en slumpgenerator kommer att klustra ihop sig, och vi människor är duktiga på att hitta ”regler” i sådana kluster. Om t.ex. mitt hus brinner ner idag, jag blir arbetslös imorgon och i övermorgon får jag reda på att jag fått cancer kan det vara frestande att tänka tanken att det finns någon högre makt som ställer till jäkelskap för mig, trots att dessa händelser med största sannolikhet saknar korrelation. Om en million människor kastar mynt 20 gånger, är sannolikheten mycket stor att någon kommer att få 20 kronor eller 20 klaven på raken, och då kan det vara frestande att tänka att detta mynt som regel kommer att få samma resultat då man kastar den en 21:a gång. Och att hitta mönster (t.ex. att bladen i busken rör sig lite konstigt, kan det vara en sabeltandad tiger?!) har tydligen ett högre överlevnadsvärde i den värld som människan utvecklats i än att känna igen statistiska mönster (t.ex. att 3 lyckor/olyckor på raken kan sakna statistisk korrelation). Och intressant nog så finns det studier som indikerar att religiösa individer i större utsträckning ser mönster i data som saknar mönster än icke religiösa (t.ex. Riekki, T., Lindeman, M., Aleneff, M., Halme, A. and Nuortimo, A. (2013), Paranormal and Religious Believers Are More Prone to Illusory Face Perception than Skeptics and Non-believers. Appl. Cognit. Psychol., 27: 150–155. doi: 10.1002/acp.2874), även om jag anser att man ska vara försiktig att dra alltför stora växlar på dessa studier.
Kan det vara en biprodukt av människans förmåga till att reflektera över dåtid och framtid, samt abstraktionsförmåga? Någon gång ska vi dö, och människan tycks ha svårt att tänka sig en värld där ens medvetande inte existerar. Kan det vara så att de flesta människor har en inklination att tänka sig att vi lever vidare efter döden, och att andar/själar/gudar därför blir en naturlig del av tillvaron?
Någonting som tycks vara en biprodukt av människans abstraktionsförmåga är behovet av att det vi gör ska ha ett högre syfte, d.v.s. ingå i någonting större än oss själva. Kan det för de flesta vara lättare att uppleva ett sådant högre syfte i en religiös kontext än i en icke religiös kontext? Och kan det då vara lättare att jobba för kollektivet då man upplever att det har ett högre syfte, och därmed öka överlevnadsvärdet?
Kan det vara ett socialt fenomen, d.v.s. att de grupper som hade religiösa inslag skapade en gemenskap samt lyckades bättre anpassa sig till omgivningen som ökade sannolikheten att överleva än de grupper som inte hade religiösa inslag?
En grupp som hade ”visa” schamaner/präster, hade den högre chans att överleva än en grupp som inte alls trodde på andar/själar/gudar, t.ex. att de kunde bättre anpassa sig till djurens migrationsmönster i den paleolitiska världen eller bättre förutse årstiderna i jordbrukssamhället, eftersom i den förvetenskapliga världen gav religiösa föreställningar verktyg att bättre förstå världen?
En grupp som hade ritualer, hade den större sannolikhet att överleva än en grupp utan ritualer, t.ex. att den skapade starkare sammanhållning i gruppen? Och om så är fallet, kan det vara så att med tanke på övriga förmågor som människan hade (mönsterigenkänning, abstraktionsförmåga, svårighet att tänka sig en värld där man inte existerar etc.) så var de mest naturliga ritualerna under större delen av mänsklig historia av religiös art (och i modern tid även manifesterat sig i andra typer av ritualer, t.ex. nationalistiska och politiskt ideologiska ritualer)?
En grupp som hade trosföreställningar om belöningar av högre makter och/eller i livet efter döden, hade den lättare att få individer att jobba för kollektivet och därför större chans att överleva?
Etc.
Kan religion ha uppstått genom en kombination av biprodukter av människans förmågor och sociala fenomen som var för sig hade ett överlevnadsvärde, men inte det emergenta fenomenet religion i sig själv? Eller hade religion ett direkt överlevnadsvärde? Jag tror inte att det finns en enkelspårig förklaring hur detta komplexa fenomen ”religion” uppkom och utvecklades, utan förmodligen är det flera faktorer som samverkade.
.
Den utopiska "kommunistiska människan" som enligt Lenin skulle uppstå som ett emergent fenomen i ett "perfekt" (kommunistiskt) samhälle är en orealistisk dröm.