Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-08-07, 17:17
  #109
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men tänk då också på att så som vi idag uppfattar "religion" är ganska så långt från hur det var då, "förr.".

DU tänker dig tex region som "tro". Som något man kan ta personlig ställning för eller mot.

Du tänker dig förmodligen inte att det handlar om vetande. Som en metod, i stil med att tex gödsla åkern.

Tex, när du går till din läkare så tror du att han ska både hitta vad som är fel på dig, och sen ge dig läkemedel som gör dig frisk. Det tycker du inte är religion, eller hur.

Men av allt att döma så var det precis så religion uppfattades då, "förr". Bla av romarna, även av medeltidens människor.

"Det finns inga ateister i skyttegravarna" brukar man säga. Du kan byta ut "skyttegravarna" till "förr", eller bland de "icke-sekulariserade" traditionerna i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så ... vad är det du menar med "finns i våra gener"? För om det är det du tänker idag att religion är, så har det - som sagt - inte så mycket att göra med vare sig det historiska eller utanför den "moderna världen."

Med religionen som socialt och psykologiskt fenomen menade jag helt enkelt en benägenhet att tro på övernaturliga förklaringar till fenomen som annars framstår som obegripliga.

Den benägenheten är som jag skrev ovan sannolikt medfödd eftersom den är så vitt utbredd i olika mänskliga kulturer. Sedan kan man ha olika teorier om hur den uppkommit. En möjlig förklaring är den mänskliga hjärnans benägenhet att se mönster även där inga mönster finns. En annan är de eventuella fördelar som gruppen och den enskilde kan ha haft - och kanske fortfarande har - av en religiös livsåskådning. Med fördelar menar jag här att sätta fler barn till världen, vilket är vad det naturliga urvalet premierar.

Du har förstås rätt i att forna tiders kulter skilde sig från dagens stora religioner i många avseenden. Men jag är inte så säker på att religionen håller på att försvinna i vårt allt mer sekulariserade samhälle. Kanske är det bara så att den tar sig andra uttryck och former.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback