Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Fast det finns ju de som hävdar rotlösheten och alienationen i dagens samhälle beror på att vi inte längre lever i samklang med våra gener utan gör våld på den mänskliga naturen.
Det gäller för övrigt inte bara andliga frågor utan även andra aspekter av mänskliga beteenden som det skulle föra för långt OT att diskutera här.
Ja det finns en jävla massa strunt som folk hävdar.
Är det en nyhet för dig eller?
Citat:
Fast det naturliga urvalet tar ju ingen särskild hänsyn till prästerna, om det inte förhåller sig så att det bara är prästerna som skaffar barn.
Joo det gör den.
Psykopaterna slog man helt enkelt ihjäl innan.
Nu kunde de existera i samhället och ljuga ihop historier bäst de ville och detta kallas bl.a. idag för evangelium...
Citat:
Jag får ett bestämt intryck av att ditt förnekande av att religionen skulle kunna ha ett positivt överlevnadsvärde beror mer på att du ogillar religion än på rationella vetenskapliga argument.
Jag ser att du helt saknar argument att komma med så du behöver misskreditera uppenbart bättre och rimligare argumentation med nonsensretorik och trams.
Varför deltar du ens i debatten när du själv inte har något vettigt att komma med?
Vari ligger överlevnadsvärdet i religion som man inte kan finna i någon annan aktivitet?
Citat:
Fast om vi nu bär på en "gudsgen" kanske det bara leder till att folk söker sig andra vägar till ett andligt liv. New Age-Gurus på Youtube etc. som just nu diskuteras i en annan tråd. Är det verkligen att föredra?
Visa att genen över huvud taget finns först.
Sedan lever vi i en demokrati så vad folk gör med sin fritid är upp till dem.
Men varför skulle många söka sig till new age?
Det är ju inte många som sökt sig från kristendom som blivit new age:are eller typ scientologer.
De överväldiga flertalet blir ateister.
Citat:
Fast när man inte hittar någon vettig naturlig förklaring till ett fenomen, t.ex. åska, ligger det ju nära till hands att åberopa övernaturliga förklaringar.
Vår benägenhet att se mönster och orsaker även där det inte finns några mönster är djupt rotad i hjärnans funktion. Sannolikt har förmågan att uppfatta mönster i tillvaron ett stort överlevnadsvärde, som gör att den ibland går till överdrift.
Jo men det krävs ju en associationsförmåga för att över huvud taget kunna göra detta.
Jag hoppas det inte är det du försöker argumentera emot....
Så varför du inte bara medger det fattar jag ej...
Citat:
Jag har lite svårt att köpa Karl Marx förklaring av religionen som ett opium för folket som en evolutionspsykologisk drivkraft. Om frånvaron av oro hade ett överlevnadsvärde skulle vi inte oroa oss, med eller utan religion.
Tog dina argument slut igen nu?
När du kommer flygande med en massa halmgubbar och annan skit vet man ju att du inte hade något vettigt att bidra med. Tror du att det är svårare än så att genomskåda dig?
Att kunna känna oro och vara uppmärksam har ett överlevnadsvärde.
Men hur i helvete kan du få det till ditt logistiska haveri i att det betyder att om frånvaro av oro hade ett överlevnadsvärde skulle vi inte oroa oss, med eller utan religion?
Kan du inte göra mig den tjänsten att berätta hur det gick till?
Jag känner mig upplagd för lite lyteskomik.
För testa att byta ut oro mot smärta och se om du ens kan köpa din egen argumentation då?
Om frånvaro av smärta hade ett överlevnadsvärde skulle vi inte känna smärta...
Vad tycker du, verkar det rimligt?
Och du vill mena att du verkligen gick på universitet och studerade?
Har vi någon typ av särskoleuniversitet i detta landet som undgått mig?
Citat:
Nu är ju sång och dans inte bara en parningsritual. Lasse Berg hävdar - och där tror jag att han har rätt - att vi har en medfödd glädje i att röra oss i takt med andra människor, och det gäller inte bara dans. Om du marscherat i takt med andra vet du vad jag menar. Individen uppgår i kollektivet, vilket är en anledning varför man låter soldater marschera. Det stärker gruppkänslan.
En församling som sjunger psalmer eller fotbollshuliganer som skränar på en läktare kan uppnå samma extatiska känsla av att individen uppgår i kollektivet. Något som sannolikt har ett överlevnadsvärde.
Om du inte uppfattade det talade jag om andra djur...
Jo men min kritik mot Lasse Berg brukar vara att han bara studerar fenomen utan att söka de djupare bakomliggande orsakerna och koka ner dessa till det väsentliga.
Igen handlar det om trygghet.
Man känner sig trygg i en grupp som ser ut, uppför och låter som en själv.
Det har gjort tester på detta med, och stresshormonerna ökar ju mer olik personerna uppträder / ser ut / låter runt omkring dig. Många människor har ett stort behov av att tillhöra en gruppgemenskap till varje pris, se t.e.x folk som tvångsmässigt måste köpa och bära modekläder, gå på vissa klubbar, tycka om viss musik osv. Livrädda för att avvika och stötas ut från gruppen.
Så att vara en fotbollshuligan och skräna om att man skall döda domaren eller våldta hans fru och dotter är alltså något som skulle ha ett överlevnadsvärde menar du...
Är det något du kommit fram till helt själv?
I så fall, snälla, berätta hur det gick till...