2017-07-12, 14:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En möjlig definition: Religion är ett kollektivt anammande av tros-satser.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Då utesluter du många andliga inriktningar som inte har någon egentlig definition på trossatser.

Korrekt.
Citera
2017-07-12, 15:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
om det är just Berättelser du är ute efter så kommer du ju att missa en stor del av religion. För för många av de sk primitiva, eller tidigare, religionerna, var/är ju mer av det "Upplevelsebaserade" slaget.

Det finns vare sig någon "mellanhand" som "de troende" måste vända sig till, eller några dogmer de måste rätta sig efter, utan de "berättelser" som traderas är alla "medproducenter" till. Dvs som resultat av de egna upplevelserna de har haft med "Makterna".

Fast det där vet vi ju inget om. Våra funderingar om forna tiders religioner bygger mest på spekulationer och efterhandskonstruktioner.

Leo Oppenheim skrev ett helt kapitel om detta i sin bok Ancient Mesopotamia: Portrait of a Dead Civilization: Why a "Mesopotamian Religion" should not be written.

Vi kan förstås studera "primitiva" religioner hos stenåldersfolk idag, på Nya Guinea och i Amazonas. Men dessa religioner är väl så komplexa som andra religioner även om de saknar en skriftlig tradition.
Citera
2017-07-12, 16:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur förklarar du då religionen som allmänmänskligt fenomen? Naturen gillar inte sådant som inte har ett överlevnadsvärde.

Att kunna föreställa sig en fara innan den blir synlig kräver knappast någon religiös läggning. Zebror och anteloper klarar av att fly från lejon utan att - vad vi vet - tro på Gud.
Och du menar att svenskar, kineser m.fl. är genetiskt unika då i.o.m. att vi är till så stor del ateister? Fasiken den genetiska mutationen tog bara några generationer att totalt slå igenom...
Och i USA håller denna genetiska mutation på att slå igenom enormt bland den unga generationen.

Som jag skrev, religionen gav en känsla av trygghet inför obegripliga fenomen. Man kunde förklara sådant man var rädd för och finna en lösning till att blidka gudarna genom bön eller offer. Idag när vi vet vad som orsakar dessa fenomen och har en rätt djup förståelse för naturen försvinner religionen.

Vidare har den till viss del upprätthållits av en grupp som har en parasiterande livsstil psykopater eller asps alt narcissister vilket du föredrar, prästyrket är ju tydligen ett av de yrken där man träffar på dessa frekventast. Så för dem har ju yrket haft ett överlevnadsvärde. Skulle ju kunna förklara den oerhörda brutaliteten med vilken kyrkans män slagit ner opposition mot deras teser.
Det är ju ett kännetecken för denna grupp människor.

Men att religion skulle ha ett rent överlevnadsvärde är ju bara nonsens.
Det var godnattsagor för vuxna så de kunde känna sig trygga i en obegriplig omvärld, inget annat.
Det har väl iofs ett överlevnadsvärde då det reducerar stresshormonerna vilket är bra då konstant höga nivåer kan leda till allvarliga sjukdomar.

Så det talar ju för att med ökad kunskap i t.ex naturvetenskap så minskar behovet av religion som en betydande trygghetsfaktor vilket vi kan se tycker i alla fall jag i världen. Ökad kunskap minskat behov av spirituella förklaringar.
Citat:
Vår hjärnas behov av att se mönster i allting och orsaker bakom allt som sker är i så fall en bättre förklaring till religionens uppkomst. Men det skjuter bara frågan ett steg vidare. Varför måste vi se orsaker bakom allt som sker? Är det för att kunna ingripa och förebygga olyckor? Men tänk om åskguden inte finns eller inte svarar på våra böner? Då slösar vi ju bara tid och kraft på att tillbe honom till ingen nytta. Och Naturen gillar som sagt inte sådant som inte har ett överlevnadsvärde.

En troende skulle förstås ta hjälp av Darwin och säga att Gud hör bön, och därför har religionen ett överlevnadsvärde. Men jag misstänker att du inte köper det argumentet.
Nej det tycker jag inte att det gör.
Iofs är de väldigt snarlika pga att för att du skall kunna leta mönster behöver du en abstrakt associationsförmåga. Det är ju lite svårt att kunna leta efter mönster om du inte kan associera det till något eller hur?

Vilket bör ge att associationsförmågan är mer grundläggande än mönsterletande då detta är en tillämpning av ass. Men mönsterletande behöver inte leda till religion inte ens ett krav för det men associationsförmåga är nog det.

Som jag skrev ovan och tidigare, trygghet.
Vi funkar ju inte så bra när vi är konstant stressade och går som djurart väldigt långt nästan till överdrift i vår strävan i att få koppla av och känna oss trygga. Tänk efter hur otroligt mycket funktioner vi har i vårt samhälle som skall ge oss en som minst i alla fall en bild av trygghet.

Vi har ju myndigheter i det oändliga som har detta som sin enda primära uppgift.
(Kvälls)tidningar formligen svämmar över med råd om hur man skall skydda sig mot det ena än det andra, TV och radio i mångt och mycket med. Vi har lagar, säkerhetsföreskrifter, tekniska produkter som bilbälten och cykelhjälmar mm mm mm mm. Så vi är av naturen de fullständiga totala och ultimata trygghetsnarkomanerna och religion var perfekt till detta inom sitt område.

Och vi har ju arkeologiska bevis och litterära vittnesmål på vad som sker när folk uppfattade att gudarna inte lyssnade på dem, man förkastade denna religionen/guden och började tillbe en annan. Det funkade ju uppenbart länge nog för att man inte skulle inse att det var fejk alltihopa.
Citat:
Visst, sång och dans behöver inte ha några religiösa övertoner. Men Lasse Berg menar att det var så religionen började. Han diskuterar ingående bushmännens transdans, som enligt honom spelar en central roll i deras sociala och andliga liv.
Jo jag har hans utmärkta böcker och läst dem mer än en gång.

Jag tror dock inte han har rätt i detta, behovet av trygghet är ett långt mer grundläggande primitivt behov än dans så jag tror religionen eller olika former av symbolhandlingar mm uppkom av andra orsaker än att folk dansade. Ser man på hur "dans" utövas av andra arter så är det ju för att imponera på honorna vid parning, så det är nog snarare där det kommer ifrån imho.

För jag tror inte att kopulera är en religion även om det finns olika typer av yoga där det ingår.
Tror dock att den hade blivit riktigt populär.
Citera
2017-07-12, 16:18
Medlem
Apologists avatar
Hela den här tråden förstör ateisternas argument om att ateism är default positionen för mänskligheten.
Citera
2017-07-12, 16:38
Medlem
Ratozs avatar
Att fråga om någon någonsin stött på människor i urskogen som aldrig haft kontakt med den moderna civilisationen och ändå är helt utan felaktiga föreställningar om hur världen funkar känns märkligt.
Citera
2017-07-12, 16:53
Medlem
Citat:
Jag efterlyser fortfarande en precis och specifik definition av konceptet "religion", som kan användas allmänt.

Jag har för mig att Frazer använder "tron på andeväsen" som sin minimaldefinition. Vidare har jag för mig att jag läst någonstans att denna definition möjligen utesluter några australiska ursprungsfolk.
Citera
2017-07-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Finns det en skapelseberättelse i alla religioner? I så fall är svaret enkelt. Folk behöver en förklaring till varför världen finns till. Någon klurig jäkel snickrar ihop en skapelseberättelse. Kanske bygger man på med flera berättelser. Vipps så har man en religion!

Om det nu finns det ett folk utan religion, beror det på att de är så lågbegåvade att de inte undrar över hur världen skapades.

Eller så högbegåvade att de antar att det finns en naturlig förklaring.

Religion är och har alltid varit ett medel för att förtrycka folket. Från att den förste medicinmannen ville ha 10% av dina nötter och talla på din dotter (eller underåriga son som det oftare verkar röra sig om).
Citera
2017-07-12, 18:29
Avstängd
TwoThousands avatar
Finns det verkligen ett sådant folkslag? Kan inte stämma riktigt.. efter syndafloden med noas ark försvann väl alla fördömda folkslag från världen?
Citera
2017-07-12, 18:38
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag undrar om man någonsin har påträffat något folk/folkslag/stam, vet inte vilket ord jag ska använda, som inte har haft någon religion alls?

I så fall vilka, och hur levde de sina liv? Jag har inte lyckats googla fram något exempel.

Definiera religion. Det är inte speciellt lätt gjort.

Alla folk har en uppfattning om det som vi skulle kalla det "övernaturliga" och det bygger på hur vi är funtade som människor. Vi är evolutionärt utrustade med s.k. agentdetektion och vi, likt många andra djur, överdriver vår egen påverkan på verkligheten.

Vidare är steget mellan löst sammanhållen folklig vidskepelse till systematiserad religion med sina andliga experter inte så svårt att förstå. Det är ju en lukrativ marknad för entreprenörer.
Citera
2017-07-12, 19:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och du menar att svenskar, kineser m.fl. är genetiskt unika då i.o.m. att vi är till så stor del ateister? Fasiken den genetiska mutationen tog bara några generationer att totalt slå igenom... Och i USA håller denna genetiska mutation på att slå igenom enormt bland den unga generationen.

Fast det finns ju de som hävdar rotlösheten och alienationen i dagens samhälle beror på att vi inte längre lever i samklang med våra gener utan gör våld på den mänskliga naturen.

Det gäller för övrigt inte bara andliga frågor utan även andra aspekter av mänskliga beteenden som det skulle föra för långt OT att diskutera här.

Citat:
Som jag skrev, religionen gav en känsla av trygghet inför obegripliga fenomen. Man kunde förklara sådant man var rädd för och finna en lösning till att blidka gudarna genom bön eller offer. Idag när vi vet vad som orsakar dessa fenomen och har en rätt djup förståelse för naturen försvinner religionen.

Vidare har den till viss del upprätthållits av en grupp som har en parasiterande livsstil psykopater eller asps alt narcissister vilket du föredrar, prästyrket är ju tydligen ett av de yrken där man träffar på dessa frekventast. Så för dem har ju yrket haft ett överlevnadsvärde. Skulle ju kunna förklara den oerhörda brutaliteten med vilken kyrkans män slagit ner opposition mot deras teser. Det är ju ett kännetecken för denna grupp människor.

Fast det naturliga urvalet tar ju ingen särskild hänsyn till prästerna, om det inte förhåller sig så att det bara är prästerna som skaffar barn.

Citat:
Men att religion skulle ha ett rent överlevnadsvärde är ju bara nonsens. Det var godnattsagor för vuxna så de kunde känna sig trygga i en obegriplig omvärld, inget annat. Det har väl iofs ett överlevnadsvärde då det reducerar stresshormonerna vilket är bra då konstant höga nivåer kan leda till allvarliga sjukdomar.

Jag får ett bestämt intryck av att ditt förnekande av att religionen skulle kunna ha ett positivt överlevnadsvärde beror mer på att du ogillar religion än på rationella vetenskapliga argument.

Citat:
Så det talar ju för att med ökad kunskap i t.ex naturvetenskap så minskar behovet av religion som en betydande trygghetsfaktor vilket vi kan se tycker i alla fall jag i världen. Ökad kunskap minskat behov av spirituella förklaringar.

Fast om vi nu bär på en "gudsgen" kanske det bara leder till att folk söker sig andra vägar till ett andligt liv. New Age-Gurus på Youtube etc. som just nu diskuteras i en annan tråd. Är det verkligen att föredra?

Citat:
Nej det tycker jag inte att det gör. Iofs är de väldigt snarlika pga att för att du skall kunna leta mönster behöver du en abstrakt associationsförmåga. Det är ju lite svårt att kunna leta efter mönster om du inte kan associera det till något eller hur?

Vilket bör ge att associationsförmågan är mer grundläggande än mönsterletande då detta är en tillämpning av ass. Men mönsterletande behöver inte leda till religion inte ens ett krav för det men associationsförmåga är nog det.

Fast när man inte hittar någon vettig naturlig förklaring till ett fenomen, t.ex. åska, ligger det ju nära till hands att åberopa övernaturliga förklaringar.

Vår benägenhet att se mönster och orsaker även där det inte finns några mönster är djupt rotad i hjärnans funktion. Sannolikt har förmågan att uppfatta mönster i tillvaron ett stort överlevnadsvärde, som gör att den ibland går till överdrift.

Citat:
Som jag skrev ovan och tidigare, trygghet. Vi funkar ju inte så bra när vi är konstant stressade och går som djurart väldigt långt nästan till överdrift i vår strävan i att få koppla av och känna oss trygga. Tänk efter hur otroligt mycket funktioner vi har i vårt samhälle som skall ge oss en som minst i alla fall en bild av trygghet.

Jag har lite svårt att köpa Karl Marx förklaring av religionen som ett opium för folket som en evolutionspsykologisk drivkraft. Om frånvaron av oro hade ett överlevnadsvärde skulle vi inte oroa oss, med eller utan religion.

Citat:
Jo jag har hans utmärkta böcker och läst dem mer än en gång.

Jag tror dock inte han har rätt i detta, behovet av trygghet är ett långt mer grundläggande primitivt behov än dans så jag tror religionen eller olika former av symbolhandlingar mm uppkom av andra orsaker än att folk dansade. Ser man på hur "dans" utövas av andra arter så är det ju för att imponera på honorna vid parning, så det är nog snarare där det kommer ifrån imho.

För jag tror inte att kopulera är en religion även om det finns olika typer av yoga där det ingår. Tror dock att den hade blivit riktigt populär.

Nu är ju sång och dans inte bara en parningsritual. Lasse Berg hävdar - och där tror jag att han har rätt - att vi har en medfödd glädje i att röra oss i takt med andra människor, och det gäller inte bara dans. Om du marscherat i takt med andra vet du vad jag menar. Individen uppgår i kollektivet, vilket är en anledning varför man låter soldater marschera. Det stärker gruppkänslan.

En församling som sjunger psalmer eller fotbollshuliganer som skränar på en läktare kan uppnå samma extatiska känsla av att individen uppgår i kollektivet. Något som sannolikt har ett överlevnadsvärde.
Citera
2017-07-12, 20:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag efterlyser fortfarande en precis och specifik definition av konceptet "religion", som kan användas allmänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag har för mig att Frazer använder "tron på andeväsen" som sin minimaldefinition. Vidare har jag för mig att jag läst någonstans att denna definition möjligen utesluter några australiska ursprungsfolk.

Jag skulle själv tillfälligt kunne ponera med en sån defintion som underlag, men jag tvivlar på om en "absolut" teist skulle acceptera denne definition.

I den "absoluta" teologins teologi är dessa andeväsen antingen underordnade nån högra makt eller alternativt "demoniska".
Citera
2017-07-12, 21:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast det finns ju de som hävdar rotlösheten och alienationen i dagens samhälle beror på att vi inte längre lever i samklang med våra gener utan gör våld på den mänskliga naturen.

Det gäller för övrigt inte bara andliga frågor utan även andra aspekter av mänskliga beteenden som det skulle föra för långt OT att diskutera här.
Ja det finns en jävla massa strunt som folk hävdar.
Är det en nyhet för dig eller?
Citat:
Fast det naturliga urvalet tar ju ingen särskild hänsyn till prästerna, om det inte förhåller sig så att det bara är prästerna som skaffar barn.
Joo det gör den.
Psykopaterna slog man helt enkelt ihjäl innan.
Nu kunde de existera i samhället och ljuga ihop historier bäst de ville och detta kallas bl.a. idag för evangelium...
Citat:
Jag får ett bestämt intryck av att ditt förnekande av att religionen skulle kunna ha ett positivt överlevnadsvärde beror mer på att du ogillar religion än på rationella vetenskapliga argument.
Jag ser att du helt saknar argument att komma med så du behöver misskreditera uppenbart bättre och rimligare argumentation med nonsensretorik och trams.

Varför deltar du ens i debatten när du själv inte har något vettigt att komma med?
Vari ligger överlevnadsvärdet i religion som man inte kan finna i någon annan aktivitet?
Citat:
Fast om vi nu bär på en "gudsgen" kanske det bara leder till att folk söker sig andra vägar till ett andligt liv. New Age-Gurus på Youtube etc. som just nu diskuteras i en annan tråd. Är det verkligen att föredra?
Visa att genen över huvud taget finns först.
Sedan lever vi i en demokrati så vad folk gör med sin fritid är upp till dem.
Men varför skulle många söka sig till new age?
Det är ju inte många som sökt sig från kristendom som blivit new age:are eller typ scientologer.
De överväldiga flertalet blir ateister.
Citat:
Fast när man inte hittar någon vettig naturlig förklaring till ett fenomen, t.ex. åska, ligger det ju nära till hands att åberopa övernaturliga förklaringar.

Vår benägenhet att se mönster och orsaker även där det inte finns några mönster är djupt rotad i hjärnans funktion. Sannolikt har förmågan att uppfatta mönster i tillvaron ett stort överlevnadsvärde, som gör att den ibland går till överdrift.
Jo men det krävs ju en associationsförmåga för att över huvud taget kunna göra detta.
Jag hoppas det inte är det du försöker argumentera emot....

Så varför du inte bara medger det fattar jag ej...
Citat:
Jag har lite svårt att köpa Karl Marx förklaring av religionen som ett opium för folket som en evolutionspsykologisk drivkraft. Om frånvaron av oro hade ett överlevnadsvärde skulle vi inte oroa oss, med eller utan religion.
Tog dina argument slut igen nu?

När du kommer flygande med en massa halmgubbar och annan skit vet man ju att du inte hade något vettigt att bidra med. Tror du att det är svårare än så att genomskåda dig?

Att kunna känna oro och vara uppmärksam har ett överlevnadsvärde.
Men hur i helvete kan du få det till ditt logistiska haveri i att det betyder att om frånvaro av oro hade ett överlevnadsvärde skulle vi inte oroa oss, med eller utan religion?
Kan du inte göra mig den tjänsten att berätta hur det gick till?
Jag känner mig upplagd för lite lyteskomik.

För testa att byta ut oro mot smärta och se om du ens kan köpa din egen argumentation då?
Om frånvaro av smärta hade ett överlevnadsvärde skulle vi inte känna smärta...
Vad tycker du, verkar det rimligt?

Och du vill mena att du verkligen gick på universitet och studerade?
Har vi någon typ av särskoleuniversitet i detta landet som undgått mig?

Citat:
Nu är ju sång och dans inte bara en parningsritual. Lasse Berg hävdar - och där tror jag att han har rätt - att vi har en medfödd glädje i att röra oss i takt med andra människor, och det gäller inte bara dans. Om du marscherat i takt med andra vet du vad jag menar. Individen uppgår i kollektivet, vilket är en anledning varför man låter soldater marschera. Det stärker gruppkänslan.

En församling som sjunger psalmer eller fotbollshuliganer som skränar på en läktare kan uppnå samma extatiska känsla av att individen uppgår i kollektivet. Något som sannolikt har ett överlevnadsvärde.
Om du inte uppfattade det talade jag om andra djur...
Jo men min kritik mot Lasse Berg brukar vara att han bara studerar fenomen utan att söka de djupare bakomliggande orsakerna och koka ner dessa till det väsentliga.

Igen handlar det om trygghet.
Man känner sig trygg i en grupp som ser ut, uppför och låter som en själv.
Det har gjort tester på detta med, och stresshormonerna ökar ju mer olik personerna uppträder / ser ut / låter runt omkring dig. Många människor har ett stort behov av att tillhöra en gruppgemenskap till varje pris, se t.e.x folk som tvångsmässigt måste köpa och bära modekläder, gå på vissa klubbar, tycka om viss musik osv. Livrädda för att avvika och stötas ut från gruppen.

Så att vara en fotbollshuligan och skräna om att man skall döda domaren eller våldta hans fru och dotter är alltså något som skulle ha ett överlevnadsvärde menar du...
Är det något du kommit fram till helt själv?
I så fall, snälla, berätta hur det gick till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in