2017-07-12, 11:47
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Finns det en skapelseberättelse i alla religioner?

Det är något sådant jag är ute efter, även om en mycket enkel sådan.

Har man alltså påträffat något/någon folk/folkslag/stam utan religion?
Citera
2017-07-12, 11:55
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag undrar om man någonsin har påträffat något folk/folkslag/stam, vet inte vilket ord jag ska använda, som inte har haft någon religion alls? I så fall vilka, och hur levde de sina liv? Jag har inte lyckats googla fram något exempel.
Tag det från en religionslärare på gymnasiet: det finns inte, och har aldrig funnits, något folk någonstans någon gång som inte varit religiösa.
Citera
2017-07-12, 12:04
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Tag det från en religionslärare på gymnasiet: det finns inte, och har aldrig funnits, något folk någonstans någon gång som inte varit religiösa.

Ja då så.
Citera
2017-07-12, 12:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Som utbildad religionsvetare känner jag inte till något folk som inte har varit religiösa. Ateismen är snarare ett nytt fenomen i mänsklighetens historia.
Citera
2017-07-12, 13:02
Medlem
Bogomils avatar
Jag efterlyser fortfarande en precis och specifik definition av konceptet "religion", som kan användas allmänt.
Citera
2017-07-12, 13:31
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag efterlyser fortfarande en precis och specifik definition av konceptet "religion", som kan användas allmänt.

Varför gör du inte ett försök själv? Alternativt fixar en egen tråd?
Senast redigerad av PiusXIII 2017-07-12 kl. 13:36.
Citera
2017-07-12, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Varför gör du inte ett försök själv?

No worries mate, här är min definition av "religion": "Religion är en kollektiv överenskommelse omkring tros-doktriner".
Citera
2017-07-12, 14:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nee.

Religion har inget överlevnadsvärde över huvud taget. Däremot förmågan att kunna associera sinnesintryck till mentala bilder av faror och föda. Hör man något knaka i det höga gräset och man tycker det rör på sig så lägger man bena på ryggen då inga av ens egna artfränder vistas i det höga gräset utan däremot brukar rovdjuren gömma sig där när de jagar. Hade man fel, ja då fick man lite motion, hade man rätt ja då överlevde man. Så i en spelteoretisk modell är utfallet positivt så länge man inte alltid hamnar på springande fot eller möter en intelligent fiende som utnyttjar flyktbeteendet och driver flocken in i en fälla. Så evolutionen gynnar flykt, det är ju därför riktiga alfapredatorer eller andra djurtyper utan egentliga fiender blir så lätt utrotade när de möter en ny övermäktig fiende som människan, de gömmer sig inte eller flyr.

Hur förklarar du då religionen som allmänmänskligt fenomen? Naturen gillar inte sådant som inte har ett överlevnadsvärde.

Att kunna föreställa sig en fara innan den blir synlig kräver knappast någon religiös läggning. Zebror och anteloper klarar av att fly från lejon utan att - vad vi vet - tro på Gud.

Citat:
Så det är nog snarare vår associationsförmåga som lett oss till att förklara oförklarliga fenomen med att det måste handla om andra väsen. Vi försöker ju hitta rationella förklaringar till oförklarliga fenomen för att ursprungligen kanske även idag känna oss trygga då känns det väl bra att ge ett ansikte till åskan i form av en åskgud och på det sättet tro att man vet vad det handlar om.

Vår hjärnas behov av att se mönster i allting och orsaker bakom allt som sker är i så fall en bättre förklaring till religionens uppkomst. Men det skjuter bara frågan ett steg vidare. Varför måste vi se orsaker bakom allt som sker? Är det för att kunna ingripa och förebygga olyckor? Men tänk om åskguden inte finns eller inte svarar på våra böner? Då slösar vi ju bara tid och kraft på att tillbe honom till ingen nytta. Och Naturen gillar som sagt inte sådant som inte har ett överlevnadsvärde.

En troende skulle förstås ta hjälp av Darwin och säga att Gud hör bön, och därför har religionen ett överlevnadsvärde. Men jag misstänker att du inte köper det argumentet.

Citat:
Sedan Lasse Berg, det stämmer det han säger men allt detta med dans och musik kan ju utföras utan religiösa inslag. Man kan fira en lyckad jakt med dans och sång för att hylla jägarnas skicklighet.

Det var väl bara den lokale religiösa ledaren som istället propsade på att det var gudarnas förtjänst att jakten vart lyckad för att befästa sin ställning i stammen och sin makt. Senare när religionen vart mer institutionaliserad kan tilläggas, för att rättfärdiga sin existens, då detta var det enda vad de i mångt och mycket bidrog med till gruppen, en förmånlig behandling av gudarna...

Visst, sång och dans behöver inte ha några religiösa övertoner. Men Lasse Berg menar att det var så religionen började. Han diskuterar ingående bushmännens transdans, som enligt honom spelar en central roll i deras sociala och andliga liv.
Citera
2017-07-12, 14:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Inte ens religionsvetare kan komma överens om en gemensam definition av religion. Men du är välkommen att komma med förslag.
Citera
2017-07-12, 14:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Inte ens religionsvetare kan komma överens om en gemensam definition av religion. Men du är välkommen att komma med förslag.

En möjlig definition: Religion är ett kollektivt anammande av tros-satser.
Citera
2017-07-12, 14:42
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
En möjlig definition: Religion är ett kollektivt anammande av tros-satser.

Då utesluter du många andliga inriktningar som inte har någon egentlig definition på trossatser.
Citera
2017-07-12, 14:48
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Det är något sådant jag är ute efter, även om en mycket enkel sådan.

Har man alltså påträffat något/någon folk/folkslag/stam utan religion?
om det är just Berättelser du är ute efter så kommer du ju att missa en stor del av religion.
För för många av de sk primitiva, eller tidigare, religionerna, var/är ju mer av det "Upplevelsebaserade" slaget.

Det finns vare sig någon "mellanhand" som "de troende" måste vända sig till, eller några dogmer de måste rätta sig efter, utan de "berättelser" som traderas är alla "medproducenter" till. Dvs som resultat av de egna upplevelserna de har haft med "Makterna".

och med tanke på att allt det de pratar med varandra om är hämtat från de upplevelser de alla har haft, och ständigt också Har, så kanske det är Dit du bör vända dig för att hitta någon "religion" som är utan "religion."
För, som sagt, allt är ju en dl av det de Själva har upplevt, själva har sett, hört, känt, smakat, etc.
Ingen har Sagt åt dem vad de ska tro på.
De har inge "berättelser" de håller för "Sanningen" och går omkring och berättar för varandra.

Dvs till skillnad från de religioner var tex en skapelseberättelse står i centrum för religionen.
En berättelse som vidareförs från generation till nästa.
Berättelsen står där i centrum.

Men de som alltså inte har några sådana berättelser, utan där allt de vet är det de själva har sett med egna ögon ... hur är det olikt det tex den moderna, urbana ateisten pratar om?
Den menar ju också att det bara är det man själv kan se, kan ta på, som räknas, att det inte finns något religiöst bortom, att inga religiösa berättelser är värda att tas på allvar.
Det är ju samma sak för dessa i de upplevelsebaserade "primitiva religionerna", eller hur ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in