Citat:
Ursprungligen postat av
Hax.Pain
Fällavgifter är inkluderat i avgiften till jaktlaget. Transporten är väldigt liten del, då de flesta bor vid sin jaktmark hela första veckan. Det är ju verkligen ingen fantasi summor som vissa försöker få det till.
Jag säger inte att det finns gott om folk som lägger massor med pengar på jakten, oftast pga ett starkt intresse. Men det finns gott om normal jägare också.
Det du beskriver är ingalunda det vanligaste. Betänk att den största jaktvårdskretsen i Sverige är
Stockholms innerstad Dessa måste lägga mycket pengar på antingen svindyra arrenden eller långa resor+ boende på annan ort.
Jag var för ett tag sedan på ett skogsseminarium. Där fick jag veta att den genomsnittlige jägaren i Dalarna (län med relativt billig jakt) årligen lägger ner 16500:- på sin hobby.
Själv arrangerar jag jakter för utländska, företrädesvis tyska jägare. De betalar upp till 150 Euro/dag för att vara med, hyra boende för 69 Euro/dygn. De måste dessutom ta sig både hit och hem. De betalar dessutom 1100SEK för att föra in skjutvapen i Sverige.
Eftersom jag är så rysligt snäll

, får de utöver eventuella troféer ta med sig lite drygt 10kg kött hem.
I ditt fall är jakten snarast att betrakta som en biinkomst av skogen, eller en insats av lokalsamhället för att du inte ska flytta till Umeå eller Stockholm.