Ingenting. Jägare älskar som oftast att äta och sedan att dela.
Noll business. Men om allt vore ute på auktion? Komplex fråga minst sagt.
Är det en jägare som säljer svart eller försöker han skjuta älg inom eget företag?
Har jagat i 30 år, första åren var väldigt dyra då bössa, kläder, komradio, jägarexamen mm skulle införskaffas. Nu börjar det vara många år sedan jag köpte någon ny utrustning för jakten så jag räknar nu att all utrustning är "betald".
Så nu mer kostar älgköttet mig ca 40kr/kg i avgifter till staten och de 2 jaktlag jag jagar med. Äger marken själv så ingen arrendekostnad, då blir det fort dyrt.
Är självförsörjande på kött så jag köper inget kött mer än bacon och falukorv ibland.
Trött man blir på en del som tror att vi jägare minsann kan svulla i oss gratis och exklusivt kött i vilka mängder som helst. Har hört det av flera ytligt bekanta.
Folk glömmer även den enorma tiden man lägger ner. Hur många timmar har man inte suttit ute i skogen tidiga morgnar och sena nätter bara för att gå hem tomhänt? Vid exempelvis vakjakt på gris bygger man ofta åtlar som skall skötas och fyllas på, pass skall röjas, torn skall byggas och underhållas, hundar skall tränas och motioneras även när det inte är jaktsäsong.
Och som andra även säger; Vapen kostar pengar, licenser kostar pengar, kläder, radio, hundmat och all skit relaterat kostar pengar.
Rent ekonomiskt är köttet i min frys rena förlustaffären. Jag vet åtminstone att djuren levt ett bra liv fria och köttet är troligtvis det mest ekologiskt hållbara som går att få tag i... något som alla jakthatare inte kan säga om köttet de köper i affär.
Trött man blir på en del som tror att vi jägare minsann kan svulla i oss gratis och exklusivt kött i vilka mängder som helst. Har hört det av flera ytligt bekanta.
Folk glömmer även den enorma tiden man lägger ner. Hur många timmar har man inte suttit ute i skogen tidiga morgnar och sena nätter bara för att gå hem tomhänt? Vid exempelvis vakjakt på gris bygger man ofta åtlar som skall skötas och fyllas på, pass skall röjas, torn skall byggas och underhållas, hundar skall tränas och motioneras även när det inte är jaktsäsong.
Och som andra även säger; Vapen kostar pengar, licenser kostar pengar, kläder, radio, hundmat och all skit relaterat kostar pengar.
Rent ekonomiskt är köttet i min frys rena förlustaffären. Jag vet åtminstone att djuren levt ett bra liv fria och köttet är troligtvis det mest ekologiskt hållbara som går att få tag i... något som alla jakthatare inte kan säga om köttet de köper i affär.
Vad baserar du det fetade på?
Att viltkött är ekologiskt lyfts ofta fram och det kan vara så, men det är långt ifrån säkert att det är så. För att köttet ska vara ekologiskt krävs det att djuret inte har ätit något som inte är ekologiskt och djur brukar inte vara så kräsna när det kommer till mat att de väljer att bara äta ekologiskt. Ekologiskt är inte per automatik synonymt med miljömässigt hållbart och gynnsamt för miljön eller liknande.
Häromkring där jag bor jagas exempelvis inte rådjuren för att ätas upp (De brukar istället gå till hundmat.), här jagar vi för viltvårdens skull och då för att hålla nere stammen något. Varför jagas det då inte för att ätas, kanske du undrar... Jo, det är så att jag bor i ett jordbrukslandskap med åkrar i alla väderstreck runt gården och det är bara i ett av dessa väderstreck som marken används för ekologisk odling. Detta gör att rådjuren häromkring äter en hel del besprutade grödor ute på åkrarna och då detta genererar ansamlingar av en massa saker i köttet i nivåer som ligger över rekommendationerna för livsmedel är det ingen som vill äta köttet. Ja, tester av köttet görs för att kolla hur det faktiskt ligger till.
Från livsmedelsverket:
Citat:
Ett livsmedel med ekologisk märkning måste innehålla minst 95 procent ekologiska ingredienser. Produkter från jakt på vilda djur eller fiske får inte märkas som ekologiska.
Vill man äta ekologiskt älgkött så är det uppfött i hägn som gäller och det brukar vara en hyfsat stor förlustaffär ekonomiskt sett att jaga älg i hägn för köttets skull oavsett hur man än ser på det.
Viltkött är alltså inte ekologiskt om inte djuren bara ätit ekologiskt.
Det är inte svårare än så.
Senast redigerad av Allaballawalla 2020-04-03 kl. 11:28.
Först ska du ta ledigt från jobbet för att jaga, jaktkort ska lösas. Du ska ut oavsätt väder. När man väl skjutit så är det ett jävla jobba att ta reda på en Älg. Det var många gånger man funderade på att inte skicka iväg det där skottet för man vet vilket jävla jobb som väntar än. Men likförbannat så sköt man till slut😆
Men nu har jag lagt bössan på hyllan och där får den ligga. Saknar inte jakten överhuvudtaget. Sen finns det många jägare som inte skulle vara ute i skogen överhuvudtaget. Men det är en annan fråga.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!