Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-11, 09:38
  #1
Medlem
Hur mycket tjänar folk på att skjuta en älg?

Älgen har säkert jätte många kg kött i sig, hur mycket tjänar man per normalstor älg?

Och älgköttet är säkert inte billigt.
Citera
2017-07-11, 10:05
  #2
Medlem
Med största sannolikhet kostar ett kilo älgkött mer än tusen kronor kilot för en vanlig hobbyjägare.
För hobbyfiskaren kostade ett kilo fisk ca 900 kr kilot, men det var några år sedan jag läste den siffran.
Citera
2017-07-11, 10:33
  #3
Medlem
Många faktorer spelar in här.

Hur har du tänkt sälja det? Du kan inte hur som helst skjuta ett djur sen gå till ICA och tro de kan köpa och sälja till konsumenter.

Jägare säljer inte till affären, utan behåller det i en frys för året. Ibland delar man med sig till vänner/släktingar eller säljer en bit eller två privat. Men att ta det till kommersiella syften är komplicerat pga lagar kring mat.

Samt krävs ett jaktlag för att kunna skjuta en älg och hinna ta hand om den innan köttet förstörs. Skall du fälla så stora djur själv och klara av ovan bedrift måste du leva som en jägare och vara enormt kunnig på området. Funkar inte att vara hobbyjägare på årets jakt för att det är "coolt" och lyckas med det i vildmarken.
Citera
2017-07-11, 10:36
  #4
Medlem
AltKnights avatar
Jakt är ingenting man går plus på.
Citera
2017-07-11, 10:50
  #5
Medlem
pandapangs avatar
Jagas det lagligt så är det i princip inget man går plus på med alla avgifter, utrustning osv. Däremot kan kilopriset på köttet variera extremt mycket beroende på vars man jagar.

Så kontentan är att ingen har blivit rik på att jaga älg lagligt i Sverige. Säljer jag bort allt mitt kött för ett pris i överkant så kan jag kanske få ut några hundra mer än jag betalat under jakten, då har jag ändå väldigt billig jakt jämfört med många andra i landet.
Citera
2017-07-11, 10:59
  #6
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Hur mycket tjänar folk på att skjuta en älg?

Älgen har säkert jätte många kg kött i sig, hur mycket tjänar man per normalstor älg?

Och älgköttet är säkert inte billigt.
Hörde en siffra typ 15 år sedan att räknar man på allt kostar älgkött cirka 500 kronor per kilo för jägaren. Men vet inte hur man räknar exakt.

Sedan är det givetvis så att för den arbetslöse norrlänningen med egen skog är det betydligt billigare än för en välbetald stockholmare som hyr jakträtt, stuga och tar ledig från jobbet en vecka under jakten.
Citera
2017-07-11, 11:25
  #7
Medlem
FarangDingDongs avatar
Har jagat i 40år nu. Jakt är en hobby inget man gör för att tjäna pengar. För 15-20 år sedan stod älg för 90% av mitt jagande. Efter ett tag blir grannar och vänner rätt trötta på allt älgkött man kommer dragandes med.

Numer jagar jag sällan älg men det beror inte på att frysen är full utan att förutsättningarna på mina älgjaktmarker radikalt har förändrats. Vad det beror på vet alla jägarna här på FB så låt oss inte gå in på det, finns andra trådar.

Istället jagar jag i Skåne. Där är det ofta hägn och viltet som bekant av helt annat slag.
Citera
2017-07-11, 11:40
  #8
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Hur mycket tjänar folk på att skjuta en älg?

Älgen har säkert jätte många kg kött i sig, hur mycket tjänar man per normalstor älg?

Och älgköttet är säkert inte billigt.
Jag har för mig att min kusin nämnde någonting om att han numer betalar ca 150 kr/kilot för älgköttet när alla avgifter är betalda.
Citera
2017-07-11, 12:20
  #9
Medlem
Hur kan folk gå minus på att jaga älg?
Citera
2017-07-11, 13:26
  #10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Hur kan folk gå minus på att jaga älg?

Allting (utrustning, licenser, vapen, ammunition, riktmedel, jaktradio, fordon osv) som krävs för att kunna ge sig ut i skogen och jaga kostar många tiotusentals kronor att införskaffa, och sedan kostar tillstånd och jakträtt en hel del årligen. Allt det kostar mer än vad du tjänar in på att skjuta en älg och sälja köttet. Alltså - du måste skjuta djävligt många älgar (och transportera, stycka, förpacka, förvara osv) och sälja djävligt många kilo kött för att gå plus.

Då är inte ens tiden som går åt till att sitta på pass och vänta på att faktiskt få chansen till skott på älg inräknad - tid du annars kunde lagt på ett normalt arbete och tjänat "normala" pengar på.

Precis som att skall du sälja abborre, men måste köpa fiskeutrustning, spö/fisknät, fiskekort, båt, osv så måste du sälja en djävla massa abborrar innan du tjänat in vad du fått lägga ut för allt det kostat för att kunna börja fiska i stor skala.
Citera
2017-07-15, 15:30
  #11
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Allting (utrustning, licenser, vapen, ammunition, riktmedel, jaktradio, fordon osv) som krävs för att kunna ge sig ut i skogen och jaga kostar många tiotusentals kronor att införskaffa, och sedan kostar tillstånd och jakträtt en hel del årligen. Allt det kostar mer än vad du tjänar in på att skjuta en älg och sälja köttet. Alltså - du måste skjuta djävligt många älgar (och transportera, stycka, förpacka, förvara osv) och sälja djävligt många kilo kött för att gå plus.

Då är inte ens tiden som går åt till att sitta på pass och vänta på att faktiskt få chansen till skott på älg inräknad - tid du annars kunde lagt på ett normalt arbete och tjänat "normala" pengar på.

Precis som att skall du sälja abborre, men måste köpa fiskeutrustning, spö/fisknät, fiskekort, båt, osv så måste du sälja en djävla massa abborrar innan du tjänat in vad du fått lägga ut för allt det kostat för att kunna börja fiska i stor skala.

Allt som står skrivet här gäller prylgalna skåningar. Är man en normal människa från norrland så är det plus i kassan när man jagar älg.

"Tiden det går åt att vänta" haha, sinnesjukt! Du är tidernas komiker.
Citera
2017-07-15, 19:54
  #12
Medlem
Hax.Pains avatar
För att förtydliga då. Folk söderut älskar att spendera pengar på skit. I norrland kostar älgjakten det här;

Utbildning 3000kr
Vapen gratis, oftast, men sätt 5000kr där då.
Jaktmark 500-1500kr per år
Statligt jaktkort 400kr
Bil, ja det har man ju en
Kläder, ja det har man ju
Skytte, medlemskap 250kr ammo 500kr (normal norrlänning, finns många som skjuter mycket också)
För det får man 50-150kg kött per år. Dvs gratis kött för ett helt år till en normal familj.
Det är ju inte någon vetenskap direkt, gör man saker dyra så blir det dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback