2017-07-18, 07:30
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det kostar att faktisk ha tid att sitta i skogen också. Det borde bli ca 1000kr per dag kanske.
Vad blir priset på en bira på puben om man räknar så?
Citera
2017-07-18, 08:03
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Vad blir priset på en bira på puben om man räknar så?

Blir nog också rätt högt om man sitter där från sex på morgonen till 16 på eftermiddagen istället för att jobba.
Citera
2017-07-18, 08:33
Medlem
De enda som tjänar på älgjakten är antingen de som arrenderar ut jakt men främst samebymedlemmar som till 70-80% lever på att leverera älg till slakterier. Detta är en stor svart marknad och inga myndigheter kontrollerar hur många älgar en renskötande samebymedlem skjuter. Skilj nu på same som är medlem i en sameby och en same som inte är medlem i en sameby...de senare har lika få rättigheter som en henifierad svensk i gemen.
Citera
2017-07-18, 16:20
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Blir nog också rätt högt om man sitter där från sex på morgonen till 16 på eftermiddagen istället för att jobba.
Ska man räkna in helgersättningstillägg om man sitter en lördag och ölar till travet också eller lägger man förlorad arbetsinkomst på travets förlustkonto då?

Jävla sjukt att räkna in förlorad arbetsinkomst för en hobby, kostade det 30 mille för Avici att gymma två timmar?
Citera
2017-07-18, 17:39
Medlem
hashish-boys avatar
Man kan få billigt kött från jakt om man har rätt förutsättningar men för de flesta är det en hobby och inte ett sätt att dryga ut lönen på.
Citera
2017-07-18, 18:46
Medlem
Den som har inkomsten av viltet borde också betala dess kostnader. Låt jakträttsinnehavarna betala viltstängsel och viltolyckor. Den jakträttsinnehavare som får betala 100 000 kr för varje älgolycka, kommer att se till att stammen hålls på en rimlig nivå
Citera
2017-07-18, 18:57
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Hur kan det vara en utgift? Jobbar du året runt?

Jag tror han menar att han inte är beredd att förlägga en semestervecka i september. Men det är ju en prioriteringsfråga.
Citera
2017-07-18, 20:58
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Den som har inkomsten av viltet borde också betala dess kostnader. Låt jakträttsinnehavarna betala viltstängsel och viltolyckor. Den jakträttsinnehavare som får betala 100 000 kr för varje älgolycka, kommer att se till att stammen hålls på en rimlig nivå

Det där får du gärna utveckla. Riktigt intresserad!

Några frågor som direkt dyker upp är ju såklart vad en rimlig nivå är?
När det är viltolyckor där inblandade är fulla, påverkade, inte har körtkort, oskattad bil osv... vad gäller då?
Vem ska vi betala 100kk till och vad ska de pengarna användas till?
Varför ska vi betala viltstängslet när det är erat intresse att köra flera 100kmh på vägarna?
Hur kan du se viltet som en kostnad? Ska vi inte ha vilda djur i sverige? Hur tror du det kommer påverka oss?
Citera
2017-07-19, 17:59
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Ska man räkna in helgersättningstillägg om man sitter en lördag och ölar till travet också eller lägger man förlorad arbetsinkomst på travets förlustkonto då?

Jävla sjukt att räkna in förlorad arbetsinkomst för en hobby, kostade det 30 mille för Avici att gymma två timmar?

När frågan är hur mycket man tjänar på att skjuta en älg så kan jag tycka att det är rimligt att även alla kostnader kommer upp på bordet. Sedan är väl de allra flesta som jagar införstådda med att det är en hobby och att den kan få kosta lite. Själv har jag inte möjlighet att ta semester under älgjakten och måste ta tjänstledigt. Det blir ju då en tydlig kostnad för förlorad arbetsinkomst för jakten - som jag är beredd att ta - men som givetvis måste tas med i frågeställningen.

När Avicii börjar jaga älg så tar vi med honom i den här diskussionen.
Citera
2017-07-19, 18:34
Medlem
Vet inte exakt vad man tjänar.. Man får väl en viss procentandel gratis av köttet på den älg som man skjutit vilket alltså är gratis kött om man bortser från alla avgifter kring att jäga, äga vapen, inköp av kläder, utrustning o.s.v.. Tar man in det i beräkningen så kostar det nog mer än det smakar.. Men det är väl en stenåldershobby som många män inte kan låta bli att hålla på med trots kostnaderna helt enkelt.. Men man måste ju ha vissa resurser för att göra det..
Citera
2020-03-05, 19:51
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Har jagat i 40år nu. Jakt är en hobby inget man gör för att tjäna pengar. För 15-20 år sedan stod älg för 90% av mitt jagande. Efter ett tag blir grannar och vänner rätt trötta på allt älgkött man kommer dragandes med.

Numer jagar jag sällan älg men det beror inte på att frysen är full utan att förutsättningarna på mina älgjaktmarker radikalt har förändrats. Vad det beror på vet alla jägarna här på FB så låt oss inte gå in på det, finns andra trådar.

Istället jagar jag i Skåne. Där är det ofta hägn och viltet som bekant av helt annat slag.

Kan du utveckla? Skulle gärna vilja veta men har ingen aning om vad du menar.
Citera
2020-03-05, 20:13
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Hur mycket tjänar folk på att skjuta en älg?

Älgen har säkert jätte många kg kött i sig, hur mycket tjänar man per normalstor älg?

Och älgköttet är säkert inte billigt.
det beror helt på vilka förutsättningar du har.

Om du tjuvjagar, och säljer en älg, får du 40 kr/kg, en stor tjur ger drygt 10.000 kr under dom premisserna.
olagligt på alla sätt och vis alltså.

sedan går det nedåt från det, är du laglydig, betalar du arrende, hur många är det i laget som delar på det, osv osv..
Senast redigerad av scoremax 2020-03-05 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in