Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-31, 00:08
  #613
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Man skadade ju en ubåt i Hårsfjärdenincidenten så nog vågade man
Ett halvår innan dess så upptäcktes ju en västtysk ubåt vid Utö. O han var ju inom försvaret.
Samma gäller väll vid töre incidenten
Så det du säger stämmer ju inte helt.

Att man släpte ut ubåtar är ju känt.

Ang Gävle så tror jag det var ubåt ja

Jag tror också Gävle var en Ubåt..
även Göteborg för ca 1-2 år sedan och fler incidenter.
Vi behöver inte vara överrens om allt. Vi borde vittrat blod sa han jag pratade med, men de fick order att låta den löpa enligt hans berättelse.
Att tillåta allmän lekstuga i våra vatten för ryssar eller andra är för mig obegripligt.
Citera
2023-03-31, 09:33
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag tror också Gävle var en Ubåt..
även Göteborg för ca 1-2 år sedan och fler incidenter.
Vi behöver inte vara överrens om allt. Vi borde vittrat blod sa han jag pratade med, men de fick order att låta den löpa enligt hans berättelse.
Att tillåta allmän lekstuga i våra vatten för ryssar eller andra är för mig obegripligt.

Håller med, men med det vi har så klarar vi inte av det.
Citera
2023-04-01, 10:55
  #615
Medlem
Macke85s avatar
Varför placerar någon en undervattensfarkost mitt i en farled?
Citera
2023-04-01, 14:20
  #616
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Varför placerar någon en undervattensfarkost mitt i en farled?

Men här larmade man utan att marinen reagerade.

Skulle tro att det var en svensk dykfarkost, FMV har nämligen en sådan för utvärderingsändamål.
Citera
2023-04-01, 14:31
  #617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Varför placerar någon en undervattensfarkost mitt i en farled?
Hela området kring Gävle hamn hade nyligen blivit muddrat med nya djup och nya sträckningar på farlederna.

All information som Sovjetunionen inhämtat under 30-40 års kallt krig var helt plötsligt värdelös så ryssarna har ett behov av att samla in informationen på nytt.
Citera
2023-04-01, 18:58
  #618
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Genom en ekolodsbild observerade Gävle Hamn ett stort föremål, tolv meter långt och tre meter högt, som låg mitt i farleden nära kajen. Ett par timmar senare var föremålet borta.
– Vi har lämnat över ärendet till Försvarsmakten. De får göra tolkningarna, säger Mikael Hedström på Gävleborgspolisen.


http://www.gd.se/allmant/misstankt-u...edan-var-borta

Lite spännande, igår det här med Hesa Fredrik och webbsidorna, och idag det här. Vad tror ni, en val, eller en ubåt, eller något tekniskt fel?

Varför skulle ryssarna åka in med en ubåt i svenska vatten?
Vill dom scanna av våra hamnar och farleder så gör dom det med en vanlig civil båt och ett ekolod.
Finns ingen anledning till att använda en ubåt
Citera
2023-04-02, 10:35
  #619
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Varför skulle ryssarna åka in med en ubåt i svenska vatten?
Vill dom scanna av våra hamnar och farleder så gör dom det med en vanlig civil båt och ett ekolod.
Finns ingen anledning till att använda en ubåt

Det var en dykbåt, ingen ubåt. Dykbåten har inget tryckskrov. Den används för att t.ex. lägga ut avlyssningsutrustning, minor etc. Eftersom området skulle muddras så fick man plocka upp all utrustning och den skulle då läggas ut igen efter muddringen och det var det man höll på med.
Citera
2023-04-02, 12:33
  #620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det var en dykbåt, ingen ubåt. Dykbåten har inget tryckskrov. Den används för att t.ex. lägga ut avlyssningsutrustning, minor etc. Eftersom området skulle muddras så fick man plocka upp all utrustning och den skulle då läggas ut igen efter muddringen och det var det man höll på med.

Det i sin tur betyder att det ska ha funnits en ubåt inte långt bort.
Citera
2023-04-02, 12:36
  #621
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
...och det var det man höll på med.
Eller inte.
Citera
2023-04-03, 01:14
  #622
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det i sin tur betyder att det ska ha funnits en ubåt inte långt bort.

Nja, grejen med dessa dykbåtar är att man kan färdas som en vanlig båt en bra bit ut från kusten och plockas upp av en vanlig båt. Eftersom båten inte har tryckskrov och vattenfylls så måste de dykare som åker med använda dykarflaskor vilket begränsar den tid man kan vara nere men troligen används rebreather som återvinner andningsluften så att man kan vara nere i vattnet rätt länge.
Citera
2023-04-06, 22:25
  #623
Medlem
HRTs avatar
Man är i stort sett säker att de planerades spränga Gävlehamn alltså rek inför.
Väldigt ovanligt att man går så djupt in som i hamnbassäng
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nga-gavle-hamn

Vill tillägga det jag tidigare sagt, att man från försvaret förnekat alla händelser utom när det var ett faktum då en rysk ubåt faktiskt stod på grund.
Att kategoriskt neka, är fegt och vi vill inte, vågar inte fånga, tvinga upp eller sänka några ubåtar.
Därför skulle fan inte marinen få en krona, ett jävla skämt är det.
__________________
Senast redigerad av HRT 2023-04-06 kl. 22:32.
Citera
2023-04-07, 11:24
  #624
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Skulle vi ha gjort för 70+ år sedan.

Håller med vi borde ha utvärderat sovjetunionensfall som (större risk) som mycket osäker.
vem tar över nu? Vad sker med de tusentals kärnvapen? vad sker nu i ryssland?
Vi borde gjort en hot/risk bild på detta men kom fram till att nu var de inget hot alls.
De ansvariga för den bedömningen borde faktiskt hängas!

Sen har vi nedmonterat vårt försvar och avskaffat värnplikten trots att rapporter kom på att ryssarna byggde och förstärkte sin militära kapacitet samtidigt som Ingvar Karlsson, Göran Persson och riksidioten reinfeldt lade ner regementen efter regementen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback