Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 09:24
  #493
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vanlig reaktion när man vägrar böja sig för fakta, man vill helt enkelt inte att sanningen ska vara enkel så man skapar sin egen verklighet.

Neretnieks som får anses vara en auktoritet på området pratar något om påverkansoperationer i det här klippet och jag tänkte att det kan förklara vad jag syftar på .

https://youtu.be/KOBkrWJzC9E

Det okända, egen verklighet, eller vad som helst, det är ett faktum att man inom försvars och säkerhetsområdet talar i termer av påverkansoperationer.

Att marinen inte har fiskat upp en rysk ubåt betyder inte per automatik att man inte kan eller vill, åtminstone så är det inte självklart att man skulle tala om det, saken är komplex.
__________________
Senast redigerad av OY 2017-07-19 kl. 09:27.
Citera
2017-07-19, 09:26
  #494
Medlem
Om en undervattensfarkost sänder signaler hem till Kaliningrad via långvåg/mellanvåg eller vad det kallas, vilken möjlighet har Sveriges myndigheter (eller andra länders myndigheter) att upptäcka sådana signaler och platsbestämma dem? Vid ubåtsjakten 2014 hävdades att möjligheten skulle finnas att platsbestämma sådana sändningar. Det hela tystades ju ner senare, men någon gnutta sanning måste ha funnits i ryktena.
Citera
2017-07-19, 13:05
  #495
Medlem
Korrekt! Endast framtiden kan, (om fakta kommer fram), bringa klarhet i om en "de facto" konspiration ligger bakom eller om vi får leva med teorin, "befarad konspiration".
Självklart kan ju andra fakta framkomma, som helt omöjliggör alla former av sammansvärjningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
En teori som utan någon som helst uppbackning med fakta lika gärna kan betraktas som en konspirationsteori.
Citera
2017-07-21, 13:05
  #496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ytläget är kruxet här. Det är en uppseendeväckande farkost och dessutom under en tid då det är som ljusast. Detta gör mig fundersam krig de här dykbåtarna. En riktig ubåt har fördelen att den kan färdas lugnt och tryggt från ett fartyg på behörigt avstånd.
Det är 10 sjömil från Gävle hamn till öppet hav där du kan segla i stort sett osedd. Om den i ytläge håller så låg profil som på bilderna så är den förmodligen svår att se på radar till och med. Särskilt med lite sjögång.

Det som snarast är den begränsande faktorn är ur länge dykarna i ubåten kan var under vatten.

Stod i någon artikel där de intervjuade militärens talesman att de med all säkerhet inte kommer att säga ett knyst om vad de tror om denna upptäckt. Vare sig bu eller bä.

Så hela denna historia kommer att förbli en gissningslek.
Citera
2017-07-21, 13:07
  #497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Finns egentligen inga riktiga bevis skulle jag vilja påstå, tyvärr måste jag tillägga också.

Det finns en massa misstankar och möjliga spår men det är långt ifrån säkra bevis.

Om det finns ett moderskepp så lär det vara pissenkelt att lista ut vilket det kan vara, det är öppet hav där och trafiken är inte jättestor.
Finns ingen anledning att inte acceptera exempelvis uppmätta bottenspår som bevis på att främmande undervattenverksamhet har pågått.
Citera
2017-07-21, 16:24
  #498
Medlem
Är det nån som vet dimensionerna på farkosten som utförde mätningen? och då menar jag tillsammans med pontonen.
Citera
2017-07-22, 12:14
  #499
Medlem
Måttuppgifter och analyser av olika slag finns tidigare i tråden!

Passus: Den dykbåt (SEAL Carrier) som det spekulerats om från flera håll i tråden, håller måtten 10.45Mx2.21M. Maxhöjd med aktiverad snorkel 2.65M. Källa: JFD:s hemsida
Citera
2017-07-28, 14:58
  #500
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi får se vad Försvarsmakten släpper för uppgifter, senare. Eftersom det misstänkta föremålet har legat på botten så borde det ju finnas avtryck. Finns det sådant så är ju intrånget bekräftat.

Men än så länge så kan det lika gärna handla om någon anomali av temperatur eller salthalt som detekterats. Man kan se mycket konstigt på avbildande ekolod.

Det fanns två olika bilder via ekolodet, tagna ca. 1 h åtskilt. Sedan när dykare skulle ner hade din "anomali" i temperatur eller salthalt försvunnit.

Min gissning är att du inte hör något om detta i fortsättningen. Det svenska försvaret vet att det är en främmande farkost, men man kniper käft för att inte få budgetubåt påståenden igen o delvis för att det är jävla genant.
Citera
2017-07-29, 09:59
  #501
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Det fanns två olika bilder via ekolodet, tagna ca. 1 h åtskilt. Sedan när dykare skulle ner hade din "anomali" i temperatur eller salthalt försvunnit.

Min gissning är att du inte hör något om detta i fortsättningen. Det svenska försvaret vet att det är en främmande farkost, men man kniper käft för att inte få budgetubåt påståenden igen o delvis för att det är jävla genant.

Njae, det händer ibland att man får märkliga indikationer från något sensorsystem. Man kan väl säga att om man har samstämmiga indikationer från flera olika system så kan man vara säker.

I det här fallet handlar det om att undersöka botten med undervattenskamera också - och finns det bottenspår på samma ställe så..
Citera
2017-07-29, 18:15
  #502
Medlem
Knäpptyst från FM till dags dato, och så lär det nog förbli.
Citera
2017-07-30, 00:50
  #503
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Om en undervattensfarkost sänder signaler hem till Kaliningrad via långvåg/mellanvåg eller vad det kallas, vilken möjlighet har Sveriges myndigheter (eller andra länders myndigheter) att upptäcka sådana signaler och platsbestämma dem? Vid ubåtsjakten 2014 hävdades att möjligheten skulle finnas att platsbestämma sådana sändningar. Det hela tystades ju ner senare, men någon gnutta sanning måste ha funnits i ryktena.

eftersom det rör sig om relativt grunt djup och korta avstånd så tror jag inte man använder de mest lågfrekventa långvågsfrekvenser vilket gör att FRA bör ha en del avlyssningsststioner som klarar av att fånga upp signalerna (för de lägsta ubåtsfrekvenserna finns bara en i Grimeton vid varberg). långvåg krävs en vridbar riktantenn för att kunna pejlas in medan högre frekvenser kan pejlas med hiälp av datoranalys av signalnivåerna från flera pejlingstationer.

En sådan här dykbåt man mycket väl ha en radioboj för satellitkommunikation, och dessa är svåra att avlyssna.
Citera
2017-07-30, 17:16
  #504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
eftersom det rör sig om relativt grunt djup och korta avstånd så tror jag inte man använder de mest lågfrekventa långvågsfrekvenser vilket gör att FRA bör ha en del avlyssningsststioner som klarar av att fånga upp signalerna (för de lägsta ubåtsfrekvenserna finns bara en i Grimeton vid varberg). långvåg krävs en vridbar riktantenn för att kunna pejlas in medan högre frekvenser kan pejlas med hiälp av datoranalys av signalnivåerna från flera pejlingstationer.

En sådan här dykbåt man mycket väl ha en radioboj för satellitkommunikation, och dessa är svåra att avlyssna.
Intressant. Finns det exempel på sådana utrustningar för kommunikation på ubåt, har du en länk du kan ge eller pratar du snarare i generella termer att sådana "bör" finnas?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback