2017-07-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
"Mest mumbo jumbo"
.
Ja ungefär som den ex marinanställde som hade jobbat med att jaga ubåtar som påstod att han från sitt hus sett en utländsk ubåt ovan ytan hur tydligt som helst i flera minuter men inte lyckats ta en enda bild!
Citera
2017-07-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Lita på försvaret, alla ljuger inte hejvilt hela tiden.
Känns ju lite sisådär att lita på några som inte kan visa upp ordentliga resultat trots att de fått extra anslag just för att kunna visa upp resultat! Du skriver att inte alla ljuger hej vilt hela tiden. Men det ljugs alltså hej vilt från och till?
Citera
2017-07-12, 15:39
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Genom en ekolodsbild observerade Gävle Hamn ett stort föremål, tolv meter långt och tre meter högt, som låg mitt i farleden nära kajen. Ett par timmar senare var föremålet borta.
– Vi har lämnat över ärendet till Försvarsmakten. De får göra tolkningarna, säger Mikael Hedström på Gävleborgspolisen.

http://www.gd.se/allmant/misstankt-u...edan-var-borta

Lite spännande, igår det här med Hesa Fredrik och webbsidorna, och idag det här. Vad tror ni, en val, eller en ubåt, eller något tekniskt fel?

Det är nog Turkmenistan som är ute och seglar!!!
Citera
2017-07-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja ungefär som den ex marinanställde som hade jobbat med att jaga ubåtar som påstod att han från sitt hus sett en utländsk ubåt ovan ytan hur tydligt som helst i flera minuter men inte lyckats ta en enda bild!

Den där pensionerade snubben hade väl också ett företag som sålde diverse övervakningssystem för marint bruk?
Citera
2017-07-12, 16:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag var i en båtaffär igår och kollade på ekolod. Då fick man se 3-D bilder av sjunkna båtar.
Det är svårt att missta en tydlig båt i 3-D för något annat.
Denna utrustning var så billig som 15 000 kr. Jag kan tänka mig att firmor som sysslar med kartläggning av hamnbassänger har bra mycket dyrare och bättre utrustning.
Det lär ju synas exakt hur ubåten ser ut och inte bara massa streck på ett papper utan snarare som ett foto.

Det är också vad jag menar. Kan ni ubåts-teoretiker förklara det för mig? Vi lever inte på 80-talet direkt och då vill jag se en bild i någorlunda hög upplösning från ekolodet. Jag vill se luckor, ubåtstorn och inte någon Nintendo-flumbild.
Citera
2017-07-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är också vad jag menar. Kan ni ubåts-teoretiker förklara det för mig? Vi lever inte på 80-talet direkt och då vill jag se en bild i någorlunda hög upplösning från ekolodet. Jag vill se luckor, ubåtstorn och inte någon Nintendo-flumbild.

för att sjöfartsverket inte publicerat en bild i högre kvalite?
Nu vet jag inte vilka lod de har på båten men med största sannolikhet så har de möjlighet att
köra loggen i modernare mjukvara för att få fram hd-bild.

här har du en bild och lite flummig info från ett av deras mätfartyg
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6399188
Citera
2017-07-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Mina damer och herrar, chefen för det svenska kontraspionaget!

Konstig slutleding
Citera
2017-07-12, 17:21
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
Det är nog Turkmenistan som är ute och seglar!!!

Tolv meter råkar vara längden på den svenska SEAL U-båten...

Jag antar att inte försvaret bekräftar om de vart ute på en topphemlig övning.
Andra länder kommer ju hit och samövar med sina gjejor, så det borde finnas gott om alternativ att välja på.
Senast redigerad av pe11e 2017-07-12 kl. 18:01. Anledning: tillägg
Citera
2017-07-12, 17:35
Varför blev det inte i närheten av samma liv nu som när en ubåt befann sig i svenskt vatten 2014?

Kan någon förklara skillnaden för en oinsatt person?
Citera
2017-07-12, 17:58
Medlem
Fattar fan ingenting, Hur kan detta inte ha fått mer uppmärksamhet?

Var det försvaret själva som var ute på ett "super hemligt" uppdrag som gick åt skogen när dom blev upptäckta?
Senast redigerad av GrilladKyckling 2017-07-12 kl. 18:51.
Citera
2017-07-12, 18:28
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Mest bs och mumbo jumbo.
"Försvarsmakten kommer inte redovisa detaljer om denna observation då det kan röja information om svensk förmåga och kapacitet. Omständigheterna kring observationen är kvalificerat hemliga. Analysen kan inte fastställa inkräktarens nationalitet."

Inte alls. Det är vanligt att man inte offentliggör information för man vill inte röja vad man faktiskt vet eller vilka resurser man har. Svensk polis jobbar på liknande sätt. Högst ordinärt.
Du verkar så otroligt oinsatt i ämnet så jag förstår inte varför du kommenterar i trden överhuvudtaget?
Citera
2017-07-12, 18:39
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Varför blev det inte i närheten av samma liv nu som när en ubåt befann sig i svenskt vatten 2014?

Kan någon förklara skillnaden för en oinsatt person?

Svaret på det har bara FM, så vi kan bara spekulera.
Men tittar vi på geografin så ligger Gävle helt öppet mot havet, medan Stockholms skärgård är fullt med öar. Dvs det är mycket lättare att spärra in en ubåt i Stockholms skärgård än på öppet hav - som i Gävle.

Marinen kanske saknade resurser att dra igång något just då? Det är just om bekant sommar och med de få pengar FM har måste man hushålla ordentligt.

Observationen gjordes för ca 14 dagar sedan. Vi vet inte exakt hur snabbt FM fick del av uppgifterna. Om man redan konstaterat att den/det inte längre var kvar gjorde man kanske bedömningen att det inte var så stor idé att dra igång något - även om indikationen var stark.

Sen vet vi inte vad marinen har gjort och inte. Möjligt de sända upp en ubåt dit, som låg lite längre ut till havs för att lyssna.

Eftersom det troligtvis rör sig av någon typ av miniubåt eller dykfarkost för grodmän så lär de ha haft hjälp av någon större fraktfartyg. Har ett sådant misstänkt fartyg redan hunnit ut på internationellt vatten kan marinen inte göra så mycket.

Man kan spekulera mycket som sagt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in