Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-15, 15:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Ja så R skyller allt på A då R ringer målsägandes mamma och där framgår det att dom vetat en hel del gällande målsägande. Möjligheten finns att även R fälls i HR. Det återstår att se.

Nog verkar det sannolikt överlag att RN vetat ålder på målsäganden i förväg men samtalet bevisar ändå bara att han vet det i efterhand. Han kan ha blivit upplyst om det då.

Och tydligen har hon tagit medicin mot depression. Kombinerat med alkohol var det nog inte så lyckat, möjligen..
Citera
2017-07-15, 15:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nog verkar det sannolikt överlag att RN vetat ålder på målsäganden i förväg men samtalet bevisar ändå bara att han vet det i efterhand. Han kan ha blivit upplyst om det då.

Och tydligen har hon tagit medicin mot depression. Kombinerat med alkohol var det nog inte så lyckat, möjligen..

Sant, men min magkänsla säger att han inte alls har någon sexuell debut här och att han faktiskt vet åldern på målsägande. Sen det värsta då vi visste att hon var deprimerad. Alltså ehh...

Det är svåra rättsfall överlag såna här, men någonstans måste gränsen sättas och jag tycker den passerat. Jag tycker mig se att man har haft bilder ute också men inte säker, och då har dom åkt bort illa kvickt i så fall.

A tror att det inget kommer hända med polisanmälan eftersom det är målsägandes föräldrar som anmält.
Senast redigerad av Moosky 2017-07-15 kl. 15:39.
Citera
2017-07-15, 15:47
Medlem
Överlag är beviskraven extremt låga vid sexualbrott och brott i nära relation. Det räcker många gånger med hörsägen och dvs "uppfattningar" för att den tilltalade ska bli dömd för brott.

Det ser vi inte minst i detta fall också.
Citera
2017-07-15, 15:58
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:

Ja så R skyller allt på A då R ringer målsägandes mamma och där framgår det att dom vetat en hel del gällande målsägande. Möjligheten finns att även R fälls i HR. Det återstår att se.
Men jag tror att det spelar in att flickebarnet upprepade gånger skrikit att hon var kåt och ville ha sex med R. Inget tvång alltså. Så därför tror jag han frikänns trots hennes kraftiga berusning.

Vad gäller Antonio har hon aldrig uppgett att hon ville ha sex med honom. Därför blir han också dömd. PLUS att han dessutom visste hennes ålder då hon är jämngammal med hans syster Vanessa
Citera
2017-07-15, 15:59
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talibanjohan
Överlag är beviskraven extremt låga vid sexualbrott och brott i nära relation. Det räcker många gånger med hörsägen och dvs "uppfattningar" för att den tilltalade ska bli dömd för brott.

Det ser vi inte minst i detta fall också.

Nja, i detta fallet är det dom som vittnar och är mest trovärdiga som domstolen går på. Det finns ju för alla del misstänktas egen berättelse som ger indikationer på att vederbörande är helt införstådd med åldern på målsägande trots att han förnekar brott.

Det lilla i vittnesväg som åklagaren tar med i stämningsansökan är ju långt ifrån alla som var med på platsen. Så åklagaren lär ha mer krut att tillgå i HR om det nu skulle knipa.
Huvudvittnet blev uppringd under förundersökningen eftersom R:N advokat meddelat att hon ville ändra sitt vittnesmål, men nej det var helt fel och hon stod fast vid vad hon sagt.

Sen har vi målsägande som kamrater och gärningsmän blir arga på och som pressas hårt efter att hennes föräldrar anmält. Ingen vill bli indragen och deras föräldrar är mycket arga.
Rykten sprids och det snackas om händelsen och målsägande mår ännu sämre och får mer kontakt och hjälp och höjd medicinering på BUP. Hon sluter sig inom sig själv och talar inte om händelsen.
Jag vet inte men jag anser nog att man kan kräva av 15-16 åringar att inte gå på en utslagen 13 åring som knappt kan stå och som spyr, och som vid flera tillfällen inte är kontaktbar. Dessutom känner dom till hennes depression.
Det fanns andra som diskuterade en ambulans gällande målsägande, men det är tydligen bättre att köra in sitt organ i hennes mun.
Senast redigerad av Moosky 2017-07-15 kl. 16:02.
Citera
2017-07-15, 16:02
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det borde vara olagligt. Då skulle vi slippa alla jävla fjortisar som skall ha en massa utsäkter för att vara dumma i huvudet.

När man själv var i den åldern, då skötte man fan sig. Men alla idioter som inte kan betee sig skall alltid ursäktas.

Om man är tjej ja.
Killar får alltid skylla sig själv oavsett ålder.
Citera
2017-07-15, 16:05
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Sant, men min magkänsla säger att han inte alls har någon sexuell debut här och att han faktiskt vet åldern på målsägande. Sen det värsta då vi visste att hon var deprimerad. Alltså ehh...

Det är svåra rättsfall överlag såna här, men någonstans måste gränsen sättas och jag tycker den passerat. Jag tycker mig se att man har haft bilder ute också men inte säker, och då har dom åkt bort illa kvickt i så fall.

A tror att det inget kommer hända med polisanmälan eftersom det är målsägandes föräldrar som anmält.

Glöm inte att i tingsrätten gäller principen att enbart det som sägs under själva förhandlingen ligger till grund för åtalet och domen. Nämndemännen får aldrig låsa FUP och domaren har möjligen bara sneglat i papperen innan förhandlingen för att inte begå tjänstefel.
Hade man velat att rätten skulle fått reda på vad som har sagts i telefonen hade åklagaren pekat på detta under förhandlingen. Åklagaren har gjort ett dåligt jobb helt enkelt och måste skärpa sig några snäpp i Hovrätten annars frias A och målsägarens överklagan gällande R.N tas inte ens upp utan ogillas i sin helhet.
Citera
2017-07-15, 16:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Glöm inte att i tingsrätten gäller principen att enbart det som sägs under själva förhandlingen ligger till grund för åtalet och domen. Nämndemännen får aldrig låsa FUP och domaren har möjligen bara sneglat i papperen innan förhandlingen för att inte begå tjänstefel.
Hade man velat att rätten skulle fått reda på vad som har sagts i telefonen hade åklagaren pekat på detta under förhandlingen. Åklagaren har gjort ett dåligt jobb helt enkelt och måste skärpa sig några snäpp i Hovrätten annars frias A och målsägarens överklagan gällande R.N tas inte ens upp utan ogillas i sin helhet.

Nämndemännen i fallet ville fälla R:N.
Du försöker väl inte lära mig något?

Om åklagaren hänvisar till FU läses den av domstolen. FU är utredningen om själva brottet.
Var du på förhandlingen i domstolen?

Citat:
Citat:
Nämndemännen Barbro Eriksson och Ylva Famne förklarar sig skiljaktiga såvitt
avser bedömningen av Robin N uppsåt angående målsägandens utsatta
situation och att det har varit fråga om ett otillbörligt utnyttjande och anför följande.
Enligt vår uppfattning måste Robin N trots sin ungdom och trots sin berusning ha insett att målsäganden var kraftigt berusad och inte kunde freda sin sexuella integritet samt att hennes deltagande i de sexuella handligarna inte skedde med ett genuint samtycke utan var en följd av hennes kraftiga berusning. Enligt vår uppfattning ska han därför dömas för våldtäkt enligt 6 kap 1§ andra stycket brottsbalken.
Citera
2017-07-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Om man är tjej ja.
Killar får alltid skylla sig själv oavsett ålder.

Tycker det är värre med den typen av kommentarer som var tidigare i tråden att om en 13-årig kille hade blivit sexuellt utnyttjad/våldtagen av en äldre tjej så hade han varit fjollig om han hade anmält för han borde ha tyckt om det. Den människosynen är jävligt skev.
Citera
2017-07-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Jag har inte hunnit till Robins bakgrund i FUP men det vore lite överraskande om han var ligist eftersom han vill bli polis........

Han frågar igen; "har ni gjort en polisanmälan? Du förstår inte, jag ska bli polis och det här får inte förstöra min framtid, jag ska ju utbilda mig till polis och det här vill jag inte ha i mitt register. Mina föräldrar är jättearga på mig och kastar nästan ut mig. Jag har inte gjort något utan det är Antonio, jag hjälpte XXX på med kläderna och hjälpte henne hem." Han sa flera gånger att han inte har gjort något utan det var Antonio och sedan sa han flera gånger att han var så full så han kommer inte ihåg något.
Intressant att Antonios kompis Robin skyller allt på Antonio själv och pekar ut honom som våldtäktsman.
Citera
2017-07-15, 17:33
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hur tror du detta hjälper när ynglingen sen ska söka jobb eller skaffa sig ett respektabelt liv? Han verkar vara riktigt fel ute och är kanske även ett blivande svin, men för närvarande är även han ett barn. Kändisson eller ej. Han hängs ut för att man kan och detta lirar inte med dagens sätt att döma eller behandla eventuell ungdomsbrottslighet. Måste ändras och anpassas. Det är vad jag menar med att "förtjäna". Att han verkar ha handlat helt åt helvete fel, är något helt annat.

Att hjälpa honom ligger inte i mitt intresse.
Citera
2017-07-15, 18:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Nämndemännen i fallet ville fälla R:N.
Du försöker väl inte lära mig något?

Om åklagaren hänvisar till FU läses den av domstolen. FU är utredningen om själva brottet.
Var du på förhandlingen i domstolen?

Förlåt, jag tryckte nog fel, det var meningen att det skulle vara ett allmänt inlägg utan citat. Det laggar och strular med mitt internet idag,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in