Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Under låssaskriget gick franska trupper in i Saarland, mindre känd episod av andra världskriget.
Eftersom tråden är uppe igen kan jag kommentera ett eget inlägg. Jag hade sett på Discovery att Frankrike gick in i Saar under låtsaskriget, och jag antog att fransoserna hade varit duktiga och gjort en ordentlig invasion av Saar. Efter att ha läst på har jag förstått att det inte var så imponerande, de övertog några byar som tyskarna redan hade evakuerat och fransmännen stannade och vänd innan de kommit fram till den tyska Siegfridlinjen.
OnT av en tillfällighet hittade jag den här artikeln
Napoleon's crazy navy, den handlar Napoleonkriget och spekulationer om att fransmännen skulle bygga en enorm flotte, för att korsa kanalen. Flotten skulle drivas med skovelhjul som var kopplade till väderkvarnar och den skulle kunna bära tiotusentals soldater och hundra- eller kanske tusentals kanoner. Med hjälp av google fick jag tag på några skisser av flotten
bild 1,
bild 2,
bild 3 (de två första är hämtade från sidan
http://www.depauw.edu/sfs/backissues...arke71art.htm). En härligt galen, och lite Jules Verne-artad, plan.
På den här sidan fann jag ännu galnare idéer
http://www.serwis.wsjo.pl/files/katalog/A.Skotnicka.pdf, sida 35:
Citat:
Some ideas of the French engineers or pseudo-scientists how to achieve this goal were astonishing (see: Dyskant 2003: 200-201); Mathieu suggested digging a tunnel under La Manche which would be aired by ventilation manholes protruding above the water, and Thilorier proposed transporting the army by air, using huge balloons (each of whom would carry 3,000 soldiers). Other projects included using Fulton’s steamers or glass, bell-shaped caissons towed by boats, and the most inventive one – crossing the Channel on dolphins’ backs (the idea of Quatremere-Disjouval, who wanted the trained dolphins to carry a saddle, reins and two casks filled with air, which would prevent them from submerging). Some technical difficulties caused that even the Prinet’s plan of floating fortresses – huge armed rafts of size 400x175m was abandoned as well (Dyskant 2003: 201).
Rida på delfiner? Det finns egentligen bara en kommentar: - Vad fan hade den killen blandat i sin piptobak?