2008-04-03, 13:32
Medlem
Onkel Gagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Tidigare i tråden finns en anekdot om att dinera med Herr Hitler. Att dinera med gudomen Caligula var nog icke heller särskilt avslappnande. En anekdot berättar att Caligula vid sociala tillställningar kunde börja fnissa okontrollerat. Den som dristade sig att fråga vad som roade kejsaren fick till svar att Caligula bara tänkte på att han med en fingerknäppning kunde få sina middagsgäster halshuggna inom en minut.

Och detta var en man som härstammade från karaktärer som Augustus, Marcus Agrippa och Marcus Antonius....

Utnämde inte Caligula sin häst till konsul med? Eller är det bara en myt?
Citera
2008-04-03, 23:45
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Gagel
Utnämde inte Caligula sin häst till konsul med? Eller är det bara en myt?
Om jag skulle gissa så är nog konsulhistorien sann, medan Pansermayers historia luktar myt.
Citera
2008-04-04, 16:37
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biskopsfinger
Om jag skulle gissa så är nog konsulhistorien sann, medan Pansermayers historia luktar myt.

Kan den ju vara. Men den är dock inte orimlig i sammanhanget.
Citera
2008-04-04, 16:41
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:

En snabbgoogling gav det här:

http://www.anecdotage.com/index.php?aid=2421

Källan skulle tydligen vara Suetonius.

http://en.wikipedia.org/wiki/Suetonius

Han var dock ej samtida med Caligula.
Citera
2008-04-04, 20:52
Medlem
I Basel i Schweiz dömdes 1474 en tupp till döden genom att brännas levande av en domstol efter att ha befunnits skyldig till att "med onda makters bistånd ha värpt ett hönsägg".
Citera
2008-04-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Under låssaskriget gick franska trupper in i Saarland, mindre känd episod av andra världskriget.
Eftersom tråden är uppe igen kan jag kommentera ett eget inlägg. Jag hade sett på Discovery att Frankrike gick in i Saar under låtsaskriget, och jag antog att fransoserna hade varit duktiga och gjort en ordentlig invasion av Saar. Efter att ha läst på har jag förstått att det inte var så imponerande, de övertog några byar som tyskarna redan hade evakuerat och fransmännen stannade och vänd innan de kommit fram till den tyska Siegfridlinjen.

OnT av en tillfällighet hittade jag den här artikeln Napoleon's crazy navy, den handlar Napoleonkriget och spekulationer om att fransmännen skulle bygga en enorm flotte, för att korsa kanalen. Flotten skulle drivas med skovelhjul som var kopplade till väderkvarnar och den skulle kunna bära tiotusentals soldater och hundra- eller kanske tusentals kanoner. Med hjälp av google fick jag tag på några skisser av flotten bild 1, bild 2, bild 3 (de två första är hämtade från sidan http://www.depauw.edu/sfs/backissues...arke71art.htm). En härligt galen, och lite Jules Verne-artad, plan.

På den här sidan fann jag ännu galnare idéer http://www.serwis.wsjo.pl/files/katalog/A.Skotnicka.pdf, sida 35:

Citat:
Some ideas of the French engineers or pseudo-scientists how to achieve this goal were astonishing (see: Dyskant 2003: 200-201); Mathieu suggested digging a tunnel under La Manche which would be aired by ventilation manholes protruding above the water, and Thilorier proposed transporting the army by air, using huge balloons (each of whom would carry 3,000 soldiers). Other projects included using Fulton’s steamers or glass, bell-shaped caissons towed by boats, and the most inventive one – crossing the Channel on dolphins’ backs (the idea of Quatremere-Disjouval, who wanted the trained dolphins to carry a saddle, reins and two casks filled with air, which would prevent them from submerging). Some technical difficulties caused that even the Prinet’s plan of floating fortresses – huge armed rafts of size 400x175m was abandoned as well (Dyskant 2003: 201).
Rida på delfiner? Det finns egentligen bara en kommentar: - Vad fan hade den killen blandat i sin piptobak?
Citera
2008-04-06, 19:56
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
fransmännen skulle bygga en enorm flotte, för att korsa kanalen. Flotten skulle drivas med skovelhjul som var kopplade till väderkvarnar och den skulle kunna bära tiotusentals soldater och hundra- eller kanske tusentals kanoner.

Utmärkt strategi - man måste sprida riskerna och inte riskera att hela armén förloras i en enda olycka.. Tyvärr överlevde väl denna franska militärfilosofi ända till 1914-1918 där kraven på elán skickade 100 000-tals franska soldater i döden utan besvärliga biting som fältsjukvård, transporter, klädbyte etc..
Citera
2008-04-07, 05:28
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
En snabbgoogling gav det här:

http://www.anecdotage.com/index.php?aid=2421

Källan skulle tydligen vara Suetonius.

http://en.wikipedia.org/wiki/Suetonius

Han var dock ej samtida med Caligula.
Jag misstänkte att det var Suetonius Kejsarbiografier, som jag läste för ganska länge sedan. Och jag tror icke man skall tilltro dem allt för stor trovärdighet; historierna om både Caligula och Nero är nog kraftigt överdrivna, exempelvis minns jag en historia om att Nero skall ha tagit sig ut på natten utklädd för att slå människor med påk. Överhuvudtaget tycks Suetonius uppskattat det smaskiga före det vederhäftiga.
Citera
2008-04-07, 10:02
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Jag misstänkte att det var Suetonius Kejsarbiografier, som jag läste för ganska länge sedan. Och jag tror icke man skall tilltro dem allt för stor trovärdighet; historierna om både Caligula och Nero är nog kraftigt överdrivna, exempelvis minns jag en historia om att Nero skall ha tagit sig ut på natten utklädd för att slå människor med påk. Överhuvudtaget tycks Suetonius uppskattat det smaskiga före det vederhäftiga.

Naturligtvis kan man ju inte veta vad som är sant, men den spekulerades ju i Caligulas sinnessjukdom redan på den tiden. Idag talar man om exempelvis encefalit som förklaring till hans excesser. Men visst finns det all anledning till att vara källkritisk!
Citera
2008-04-08, 21:50
Medlem
Den polske general som försvarade Warszawa 1939 hette Rommel.
Citera
2008-04-08, 22:05
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frawaradar
Den polske general som försvarade Warszawa 1939 hette Rommel.

Enligt Wikipedia var han släkt med den betydligt mer namnkunnige Erwin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Juliusz_Rommel
Senast redigerad av Pansarmeyer 2008-04-08 kl. 22:07.
Citera
2008-04-09, 18:42
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Naturligtvis kan man ju inte veta vad som är sant, men den spekulerades ju i Caligulas sinnessjukdom redan på den tiden. Idag talar man om exempelvis encefalit som förklaring till hans excesser. Men visst finns det all anledning till att vara källkritisk!
Extremt kul att Caligula kom på tal, om jag inte missminner mig lär denna lätt sinnesförvirrade kejsare ha bestämt sig för att slå ett större sällskap vid en fest med stor häpnad genom att genom att låta dem bada i enorma mängder rosblad som ska ha strötts ut ifrån taket, dessvärre tog han nog i lite för mycket för mängden rosblad lär har varit överdådigt och ett flertal av gästerna lär ha kvävts under den enorma mängd blad som slängts ner över dem. Det engelska uttrycket overkill ter sig vara en ytters humoristiskt bra beskrivning av den situationen.

Edit; kan ha varit kejsaren Nero när jag väl tänker efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in