2008-04-16, 12:17
Medlem
Nowhere Hills avatar
President U.Grant ska ha någon gång under 1870 talet gjort som så många andra äldre amerikaner av högre samhällsrang och tagit en längre tour genom europa. Grant var känd för att ogilla mänsklig kontakt och plågades länge av alla dignitärer som ville ta honom i hand, dock så skulle saker nå sin kulmen under ett besök till President Mac Mahon av Frankrike. Den gammle mustachprydda fältherren hade tydligen närmat sig för den obligatoriska franska kyssen varpå Grant ryggade tillbaka och hade fräst till "as if shaking hands wasnt bad enough"
Under en senare del av samma resa lär Grant ha imponerat på venedigbor genom att deklarera "venice would be a fine city if it were drained properly"

Den här är nog mindre trovärdig och kan för livet av mig inte citera en källa men under krimkriget 1854 inträffade ju den nummera berömda "Charge of the light brigade" Detta var när typ 600 briitiska kavallerister red in i huvudstupa i en dal med ryssar på alla sidor och ett enormt batteri artilleri i andra ända, jag behöver inte förklara att det gick sisådär bra, dom flesta i styrkan tillfångatogs eller dödades, rysska officerare skulle genast ha kommit fram till tillfångnatagna britter och bett att lukta på deras andedräkter för att se om dom hade supit till ,för endast detta kunde förklara det meningslösa, galna och otroligt bravadfyllda anfallet.
Det finns många teorier av hur anfallet initierades, det vanligaste är väl att det var en kommunikations miss med otydligheter i meddelanden skickade från slagets befällhavare men en version jag har hört att dom flesta höga officerarna i light cavalry som utförde anfallet skulle ha varit mycket akut magsjuka pga av dålig krim champagne intagen under tidigare dagar, två officerare ska ha satt iväg till närmast buskage för att uträtt behov och befällhavaren för regimentet hade ropat efter dom men på något sätt tolkades detta som ett initiativ till anfall, varpå dom första skvadronerna i regimentet drog iväg mot fienden, när regimentets befällhavare insåg att dessa skvadroner var på väg mot fienden hade han sagt "oh what the hell, charge ,charge ,charge"
Citera
2008-04-17, 14:59
Medlem
bjohos avatar
Angående det där med Lätta Brigaden så lär Pierre Bosquet ha fällt en annan mindre bevingad kommentar (ang lätta brigaden sa han "C’est magnifique, mais ce n’est pas la guerre"). När hans kavallerister från Chasseurs d'Afrique blev beskjutna av ryskt infanteri och började sitta av för att söka skydda lär han ha sagt "I sadlarna män, det är bara kulor, inte skit, som flyger åt vårt håll".
Citera
2008-04-25, 09:55
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Tidigare i tråden finns en anekdot om att dinera med Herr Hitler. Att dinera med gudomen Caligula var nog icke heller särskilt avslappnande. En anekdot berättar att Caligula vid sociala tillställningar kunde börja fnissa okontrollerat. Den som dristade sig att fråga vad som roade kejsaren fick till svar att Caligula bara tänkte på att han med en fingerknäppning kunde få sina middagsgäster halshuggna inom en minut.

Och detta var en man som härstammade från karaktärer som Augustus, Marcus Agrippa och Marcus Antonius....
jo, men det hade nog inte varit allt för lustigt att vara på middag hos augustus heller med tanke på att han hade för vana att sätta på sina gästers fruar under dessa middagar ... och det så att samtliga gäster skulle veta det
i sammanhaget kan det också vara intressant att notera att denne augustus var den som försökte införa allmän sedlighet i rom
Citera
2008-04-25, 19:49
Medlem
Erik88s avatar
Nu har jag läst alla inläggen. Tack alla som skrivit in och enligt mig gjort det här till en av dom bästa trådarna på Flashback.

Nu till mitt bidrag (osäker på om det kan räknas som historisk anekdot men what the hell)

För ett par år sedan så snackade jag med en adelsman och jurist och han upplyste mig om att adeln enbart har ett privilegium kvar i den svenska lagstiftningen och detta är att adliga personer har rätt att bli avrättade med svärd istället för yxa.
Citera
2008-04-25, 20:19
Medlem
V-rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik88
Nu har jag läst alla inläggen. Tack alla som skrivit in och enligt mig gjort det här till en av dom bästa trådarna på Flashback.

Nu till mitt bidrag (osäker på om det kan räknas som historisk anekdot men what the hell)

För ett par år sedan så snackade jag med en adelsman och jurist och han upplyste mig om att adeln enbart har ett privilegium kvar i den svenska lagstiftningen och detta är att adliga personer har rätt att bli avrättade med svärd istället för yxa.

Nja det var ett gammalt privelegium, vet inte riktigt näör det togs bort. En annan rolig regel som gällde fram till 2003 var att om en svensk adelsman blev kidnappad utomlands så hade man rätt att kräva att kungen skulle medla.
Citera
2008-04-25, 23:35
Medlem
Ahruons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Extremt kul att Caligula kom på tal, om jag inte missminner mig lär denna lätt sinnesförvirrade kejsare ha bestämt sig för att slå ett större sällskap vid en fest med stor häpnad genom att genom att låta dem bada i enorma mängder rosblad som ska ha strötts ut ifrån taket, dessvärre tog han nog i lite för mycket för mängden rosblad lär har varit överdådigt och ett flertal av gästerna lär ha kvävts under den enorma mängd blad som slängts ner över dem. Det engelska uttrycket overkill ter sig vara en ytters humoristiskt bra beskrivning av den situationen.

Edit; kan ha varit kejsaren Nero när jag väl tänker efter.

Det är Elagabalus som enligt myten ska kvävt sina gäster med rosenblad.
Citera
2008-04-25, 23:53
Medlem
sinologens avatar
Lite saker från Mao-eran i Kina som förvisso är sanna men ändå lite roliga i sin tragik.

När det under det stora språnget började pratas om svält skulle en av Maos närmaste (tyvärr glömt vem, en av de humanare typerna) ha gett sig ut i landet på en inspektionsresa. Han reste hem till trakterna där han växte upp för att se hur det stod till med skörden. Strax innan hans ankomst ägnade sig således de som var kvar i byn åt att gå igenom ett risfält och plocka alla plantor och plantera om dessa i ett annat risfält för att få detta att se välmående ut. Alla enheter hade hårda krav på sig att producera mat och eftersom ingen vågade berätta att de inte kunde nå upp till kraven blev det svält. Händelser som denna bidrog ju såklart till att problemet inte uppdagades. I propagandan som gick ut i landet fanns det fabricerade bilder som föreställde vetefälten med grödor så tätt växande att barnen satt ovan på axen. Det måste onekligen vara en skörd varje bonde önskar sig.
Citera
2008-04-30, 16:07
Medlem
Russinkungens avatar
När drottning Marie Antoinette födde sin andra son Ludvig Charles, som sedermera skulle bli Ludvig XVII, skrev Kungen i sin dagbok, "Allt gick likadant till som när min son föddes". Kungen var med andra ord inte säker på att det var han som var far till barnet. Mycket tyder på att det var svensken Axel Von Fersen som varit där och fulat sig med drottningen.

Jag har även läst att Ludvig XVII, som dog vid tio års ålder, egentligen blev utsmugglad av pappa Fersen och tagen till Bergslagen där han växte upp och sen blev den berömda tjuven Lasse-Maja. Men den historian får vi nog ta med en nypa salt..
Citera
2008-04-30, 16:13
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
När drottning Marie Antoinette födde sin andra son Ludvig Charles, som sedermera skulle bli Ludvig XVII, skrev Kungen i sin dagbok, "Allt gick likadant till som när min son föddes". Kungen var med andra ord inte säker på att det var han som var far till barnet. Mycket tyder på att det var svensken Axel Von Fersen som varit där och fulat sig med drottningen.

Jag har även läst att Ludvig XVII, som dog vid tio års ålder, egentligen blev utsmugglad av pappa Fersen och tagen till Bergslagen där han växte upp och sen blev den berömda tjuven Lasse-Maja. Men den historian får vi nog ta med en nypa salt..
Han var ju inte bara där och fulade sej, utan bodde hos henne långa perioder. Officiellt hade han diplomatiska förbindelser, men drottningen var inte nöjd med kungaspiran och sökte substitut.

Lasse-Maja-historien får man nog se som en rolig sägnen...
Citera
2008-05-01, 18:08
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Han var ju inte bara där och fulade sej, utan bodde hos henne långa perioder. Officiellt hade han diplomatiska förbindelser, men drottningen var inte nöjd med kungaspiran och sökte substitut.

Nu har jag inte läst så många böker om von Fersen, men jag har aldrig läst att han skulle ha bott hos henne? Däremot kom han väl och hälsade på titt som tätt.
Citera
2008-05-01, 23:04
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king

Speciellt med tanke på att Lasse-Maja var född samma år som prinsen och alltså tio år gammal när prinsen "kom till Sverige".

Fast det kanske var det du syftade på?
Citera
2008-05-01, 23:14
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack_of_spades
Speciellt med tanke på att Lasse-Maja var född samma år som prinsen och alltså tio år gammal när prinsen "kom till Sverige".

Fast det kanske var det du syftade på?

"Låt aldrig sanningen komma i vägen för en bra anekdot."

Ska också säga att jag av någon anledning älskar den här tråden, för även om det sägs här som sagt kanske inte är hundraprocentigt sant så är det minst så mycket underhållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in