2008-04-16, 12:17
Medlem
Nowhere Hills avatar
President U.Grant ska ha ngon gng under 1870 talet gjort som s mnga andra ldre amerikaner av hgre samhllsrang och tagit en lngre tour genom europa. Grant var knd fr att ogilla mnsklig kontakt och plgades lnge av alla dignitrer som ville ta honom i hand, dock s skulle saker n sin kulmen under ett besk till President Mac Mahon av Frankrike. Den gammle mustachprydda fltherren hade tydligen nrmat sig fr den obligatoriska franska kyssen varp Grant ryggade tillbaka och hade frst till "as if shaking hands wasnt bad enough"
Under en senare del av samma resa lr Grant ha imponerat p venedigbor genom att deklarera "venice would be a fine city if it were drained properly"

Den hr r nog mindre trovrdig och kan fr livet av mig inte citera en klla men under krimkriget 1854 intrffade ju den nummera bermda "Charge of the light brigade" Detta var nr typ 600 briitiska kavallerister red in i huvudstupa i en dal med ryssar p alla sidor och ett enormt batteri artilleri i andra nda, jag behver inte frklara att det gick sisdr bra, dom flesta i styrkan tillfngatogs eller ddades, rysska officerare skulle genast ha kommit fram till tillfngnatagna britter och bett att lukta p deras andedrkter fr att se om dom hade supit till ,fr endast detta kunde frklara det meningslsa, galna och otroligt bravadfyllda anfallet.
Det finns mnga teorier av hur anfallet initierades, det vanligaste r vl att det var en kommunikations miss med otydligheter i meddelanden skickade frn slagets befllhavare men en version jag har hrt att dom flesta hga officerarna i light cavalry som utfrde anfallet skulle ha varit mycket akut magsjuka pga av dlig krim champagne intagen under tidigare dagar, tv officerare ska ha satt ivg till nrmast buskage fr att utrtt behov och befllhavaren fr regimentet hade ropat efter dom men p ngot stt tolkades detta som ett initiativ till anfall, varp dom frsta skvadronerna i regimentet drog ivg mot fienden, nr regimentets befllhavare insg att dessa skvadroner var p vg mot fienden hade han sagt "oh what the hell, charge ,charge ,charge"
Citera
2008-04-17, 14:59
Medlem
bjohos avatar
Angende det dr med Ltta Brigaden s lr Pierre Bosquet ha fllt en annan mindre bevingad kommentar (ang ltta brigaden sa han "Cest magnifique, mais ce nest pas la guerre"). Nr hans kavallerister frn Chasseurs d'Afrique blev beskjutna av ryskt infanteri och brjade sitta av fr att ska skydda lr han ha sagt "I sadlarna mn, det r bara kulor, inte skit, som flyger t vrt hll".
Citera
2008-04-25, 09:55
Medlem
Le Grand Matres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Tidigare i trden finns en anekdot om att dinera med Herr Hitler. Att dinera med gudomen Caligula var nog icke heller srskilt avslappnande. En anekdot berttar att Caligula vid sociala tillstllningar kunde brja fnissa okontrollerat. Den som dristade sig att frga vad som roade kejsaren fick till svar att Caligula bara tnkte p att han med en fingerknppning kunde f sina middagsgster halshuggna inom en minut.

Och detta var en man som hrstammade frn karaktrer som Augustus, Marcus Agrippa och Marcus Antonius....
jo, men det hade nog inte varit allt fr lustigt att vara p middag hos augustus heller med tanke p att han hade fr vana att stta p sina gsters fruar under dessa middagar ... och det s att samtliga gster skulle veta det
i sammanhaget kan det ocks vara intressant att notera att denne augustus var den som frskte infra allmn sedlighet i rom
Citera
2008-04-25, 19:49
Medlem
Erik88s avatar
Nu har jag lst alla inlggen. Tack alla som skrivit in och enligt mig gjort det hr till en av dom bsta trdarna p Flashback.

Nu till mitt bidrag (osker p om det kan rknas som historisk anekdot men what the hell)

Fr ett par r sedan s snackade jag med en adelsman och jurist och han upplyste mig om att adeln enbart har ett privilegium kvar i den svenska lagstiftningen och detta r att adliga personer har rtt att bli avrttade med svrd istllet fr yxa.
Citera
2008-04-25, 20:19
Medlem
V-rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik88
Nu har jag lst alla inlggen. Tack alla som skrivit in och enligt mig gjort det hr till en av dom bsta trdarna p Flashback.

Nu till mitt bidrag (osker p om det kan rknas som historisk anekdot men what the hell)

Fr ett par r sedan s snackade jag med en adelsman och jurist och han upplyste mig om att adeln enbart har ett privilegium kvar i den svenska lagstiftningen och detta r att adliga personer har rtt att bli avrttade med svrd istllet fr yxa.

Nja det var ett gammalt privelegium, vet inte riktigt nr det togs bort. En annan rolig regel som gllde fram till 2003 var att om en svensk adelsman blev kidnappad utomlands s hade man rtt att krva att kungen skulle medla.
Citera
2008-04-25, 23:35
Medlem
Ahruons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Extremt kul att Caligula kom p tal, om jag inte missminner mig lr denna ltt sinnesfrvirrade kejsare ha bestmt sig fr att sl ett strre sllskap vid en fest med stor hpnad genom att genom att lta dem bada i enorma mngder rosblad som ska ha strtts ut ifrn taket, dessvrre tog han nog i lite fr mycket fr mngden rosblad lr har varit verddigt och ett flertal av gsterna lr ha kvvts under den enorma mngd blad som slngts ner ver dem. Det engelska uttrycket overkill ter sig vara en ytters humoristiskt bra beskrivning av den situationen.

Edit; kan ha varit kejsaren Nero nr jag vl tnker efter.

Det r Elagabalus som enligt myten ska kvvt sina gster med rosenblad.
Citera
2008-04-25, 23:53
Medlem
sinologens avatar
Lite saker frn Mao-eran i Kina som frvisso r sanna men nd lite roliga i sin tragik.

Nr det under det stora sprnget brjade pratas om svlt skulle en av Maos nrmaste (tyvrr glmt vem, en av de humanare typerna) ha gett sig ut i landet p en inspektionsresa. Han reste hem till trakterna dr han vxte upp fr att se hur det stod till med skrden. Strax innan hans ankomst gnade sig sledes de som var kvar i byn t att g igenom ett risflt och plocka alla plantor och plantera om dessa i ett annat risflt fr att f detta att se vlmende ut. Alla enheter hade hrda krav p sig att producera mat och eftersom ingen vgade bertta att de inte kunde n upp till kraven blev det svlt. Hndelser som denna bidrog ju sklart till att problemet inte uppdagades. I propagandan som gick ut i landet fanns det fabricerade bilder som frestllde veteflten med grdor s ttt vxande att barnen satt ovan p axen. Det mste onekligen vara en skrd varje bonde nskar sig.
Citera
2008-04-30, 16:07
Medlem
Russinkungens avatar
Nr drottning Marie Antoinette fdde sin andra son Ludvig Charles, som sedermera skulle bli Ludvig XVII, skrev Kungen i sin dagbok, "Allt gick likadant till som nr min son fddes". Kungen var med andra ord inte sker p att det var han som var far till barnet. Mycket tyder p att det var svensken Axel Von Fersen som varit dr och fulat sig med drottningen.

Jag har ven lst att Ludvig XVII, som dog vid tio rs lder, egentligen blev utsmugglad av pappa Fersen och tagen till Bergslagen dr han vxte upp och sen blev den bermda tjuven Lasse-Maja. Men den historian fr vi nog ta med en nypa salt..
Citera
2008-04-30, 16:13
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Nr drottning Marie Antoinette fdde sin andra son Ludvig Charles, som sedermera skulle bli Ludvig XVII, skrev Kungen i sin dagbok, "Allt gick likadant till som nr min son fddes". Kungen var med andra ord inte sker p att det var han som var far till barnet. Mycket tyder p att det var svensken Axel Von Fersen som varit dr och fulat sig med drottningen.

Jag har ven lst att Ludvig XVII, som dog vid tio rs lder, egentligen blev utsmugglad av pappa Fersen och tagen till Bergslagen dr han vxte upp och sen blev den bermda tjuven Lasse-Maja. Men den historian fr vi nog ta med en nypa salt..
Han var ju inte bara dr och fulade sej, utan bodde hos henne lnga perioder. Officiellt hade han diplomatiska frbindelser, men drottningen var inte njd med kungaspiran och skte substitut.

Lasse-Maja-historien fr man nog se som en rolig sgnen...
Citera
2008-05-01, 18:08
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Han var ju inte bara dr och fulade sej, utan bodde hos henne lnga perioder. Officiellt hade han diplomatiska frbindelser, men drottningen var inte njd med kungaspiran och skte substitut.

Nu har jag inte lst s mnga bker om von Fersen, men jag har aldrig lst att han skulle ha bott hos henne? Dremot kom han vl och hlsade p titt som ttt.
Citera
2008-05-01, 23:04
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king

Speciellt med tanke p att Lasse-Maja var fdd samma r som prinsen och allts tio r gammal nr prinsen "kom till Sverige".

Fast det kanske var det du syftade p?
Citera
2008-05-01, 23:14
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack_of_spades
Speciellt med tanke p att Lasse-Maja var fdd samma r som prinsen och allts tio r gammal nr prinsen "kom till Sverige".

Fast det kanske var det du syftade p?

"Lt aldrig sanningen komma i vgen fr en bra anekdot."

Ska ocks sga att jag av ngon anledning lskar den hr trden, fr ven om det sgs hr som sagt kanske inte r hundraprocentigt sant s r det minst s mycket underhllande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in