2007-11-06, 20:17
Medlem
Bastardos avatar
Fick mig ett gott skratt när jag häromdagen läste om general Pattons offensiv mot italienarna i Nordafrika, som han döpte till Operation Wop och som beskrevs som Operation Dego/Svartskalle av den svenske översättaren.
Citera
2007-11-06, 20:33
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Fick mig ett gott skratt när jag häromdagen läste om general Pattons offensiv mot italienarna i Nordafrika, som han döpte till Operation Wop och som beskrevs som Operation Dego/Svartskalle av den svenske översättaren.

Hade Patton månne ngn annan betydelse i tankarna?

Vidare med Patton:

När de allierade ryckte in i Tyskland i krigets slutskede erhöll Patton en order från SHAEF att han skulle gå runt staden Trier då det skulle krävas fyra divisioner att inta den. När meddelandet kom fram hade dock generalens pojkar redan intagit staden. Patton svarade:

"Have taken Triers with two divisions." "Do you want me to give it back?"
Citera
2007-11-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer

Vidare med Patton:

När de allierade ryckte in i Tyskland i krigets slutskede erhöll Patton en order från SHAEF att han skulle gå runt staden Trier då det skulle krävas fyra divisioner att inta den. När meddelandet kom fram hade dock generalens pojkar redan intagit staden. Patton svarade:

"Have taken Triers with two divisions." "Do you want me to give it back?"

Pattons pansar tog även den mytomspunna bron vid Remagen och Bradley som hade fått order av Ike att stanna vid Rehn frågade om de skulle dra sig tillbaka och spränga bron.
Citera
2007-11-06, 22:01
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
wop |wɒp|
noun informal offensive
a contemptuous term for an Italian or other southern European.
ORIGIN early 20th cent. (originally U.S.): origin uncertain, perhaps from Italian guappo ‘bold, showy,’ from Spanish guapo ‘dandy.’

Gipskatt eller dego/svartskalle skulle nog vara en korrekt översättning.
Citera
2007-11-06, 22:15
Medlem
Bastardos avatar
Citat:

Nä, det var nog precis det han menade, men jag ville bara förklara vad det betydde för folk som inte kan sin engelska och dessutom göra det klart att det inte var min översättning. Svartskalle är kanske lite grövre än Wop, i alla fall i den betydelsen svartskalle har idag.

Patton var ju inte direkt känd för sin finkänslighet. När ett av hans några av hans soldater, som var svarta, hade avrättats av tyskarna så började han sitt anklagande tal med "They may have been negroes, but they were still American!" eller något i den stilen.
Citera
2007-11-06, 22:25
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Nä, det var nog precis det han menade, men jag ville bara förklara vad det betydde för folk som inte kan sin engelska och dessutom göra det klart att det inte var min översättning. Svartskalle är kanske lite grövre än Wop, i alla fall i den betydelsen svartskalle har idag..

Ok! Trodde kanske det var en översättningsmiss eller ngt i den stilen, och Pattons verkliga intention var att producera ett anagram för We´ll Overthrow the Panzers.

Schysst story om negrerna förresten. En liknande berättar om Patton när han blir pressad av en journalist då amerikanerna värvat tidigare medlemmar ur nazistpartiet till olika uppdrag. Patton menade då att de var ju bara med i ett politiskt parti, precis som demokraterna eller republikanerna. Inget fel med det. Väl...?
Citera
2007-11-11, 18:23
Medlem
Pansarmeyers avatar
Ibland är det kul att tänka sig vilka banaliteter som lett fram till De Stora Händelserna i historien. I vetenskapshistorien är ju Charles Darwins färd med HMS Beagle en milstolpe. Men saken är den att Darwin var inte alls inställd på en forskningsresa.

Det föll sig så att örlogsfartyget HMS Beagle skulle ut på en resa för att utföra sjömätning. Befälhavaren ombord, en viss Kapten FitzRoy ansåg att han inte kunde dinera ombord med det simpla manskapet. Han behövde ha med en ståndsperson som det var passande att äta med. FitzRoy hittade då Darwin, det var viktigt att middagssällskapet hade gått på prästseminariet, vilket Darwin hade gjort, men kandidaterna var många. FitzRoy valde till sist Darwin för att..........han gillade formen på Darwins näsa! Så föll det sig att världens mest beörmda forskningsresa kom till stånd.

FitzRoy skar senare halspulsådern av sig i ett melankoliskt anfall.

Darwin hemlighöll länge sin teori, ända tills han upptäckte att en av hans brevvänner, en man vid namn Wallace, hade kommit fram till samma teori! Då jävlar brann det i knutarna - efter lite diplomati presenterades evolutionsteorin som Darwin-Wallace teori. Tyvärr flippade Wallace senare ut och började tala om utomjordingar och andeväsen vilket ledde till att han skoningsfullt fördes ut ur historien och teorin blev helt enkelt darwinism...
Citera
2007-11-12, 22:26
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Det är serverunderhåll på sökfunktionen, så jag vet inte om den här har varit med. Hur som haver...

När Napoleonkrigen rasade som värst var rädslan för en fransk invasion stor i Storbritannien. Så stor att staten anställde en person för att stå vakt vid Dovers klippor med en kikare. Om en invasionsflotta siktades skulle han ringa i en klocka som varningssignal. Utkiken behövde förstås aldrig klämta i sin klocka och efter kriget fanns det mycket litet behov av en dylik tjänst. Men den brittiska byråkratins kvarnar mal långsamt. Först 1945 ska tjänsten ha avskaffats officiellt.

Det är en sådan där anekdot som man vill ska vara sann. Uppgiften tillskrivs ibland den amerikanske historikern Robert Sobel.

Och är det någon som vet hur det förhåller sig med sanningshalten?
Citera
2007-11-13, 16:57
Medlem
Pansarmeyers avatar
1856 hittades benen efter den s.k neanderthalmänniskan av några arbetare i ett stenbrott i neanderdalen i Tyskland. Dock var det långt ifrån alla som accepterade fyndet som forntida...

August Mayer, professor vid universitetet i Bonn och en mkt inflytelserik man hävdade att benen tillhörde en mongolisk kosacksoldat som under Napoleonkrigen 1814 blivit sårad och krupit in i grottan för att dö..

Nåja, T.H Huxley svarade Mayer att det var anmärkningsvärt att soldaten, dödligt sårad, hade klättrat 20 meter uppför en klippa, gjort sig av med kläder och alla tillhörigheter, förseglat ingången till grottan och slutligen begravt sig själv under en halv meter jord!

Vem vet?
Citera
2007-11-13, 19:17
Medlem
Patrias avatar
Citat:
Alla bra anekdoter, men tyvärr återgivna av mig allihop i tråden för några hundra inlägg sedan.

Ajdå får göra ett nytt försök då helt enkelt

Kejsarinnan Elisabeth av Österrike-Ungern stacks ned av den italienske anarkisten Luigi Luccheni. Anarkisten hojtade under dådet att den som inte arbetar skall inte heller äta! Vilket kan anses något ironiskt då den stackars kejsarinnan led av anorexia
Citera
2007-11-14, 13:54
Medlem
frankensteins avatar
Efter att filmen Karl XII hade haft premiär i februari 1925 gick debattens vågor höga i Sverige. Vänstern menade att filmen var "en skränfosterländsk soppkokning som var mumma för fläskborgarna" medan högern menade att den "väckte patriotiska känslor utan att övergå i krigisk och chauvinistisk anda."
Men, sitt fosterländska budskap till trots påverkade den även utländska besökare. En framstående tysk officier ska efter att sett filmen fält omdömet: Den här filmen är min största upplevelse sedan världskriget!
Citera
2007-11-14, 16:16
Medlem
East Clintwoods avatar
Rolig tråd det här. Bidrar med:

Vid sekelskiftet 1900 hade hela det brittiska imperiet två officerare stationerade i London för att sköta (alltså inte bara "ansvara", utan verkligen sköta) imperiets hela militära underrättelseverksamhet. Det ledde till en del bisarra saker, som att imperiearmén som slogs i Sydafrika under (det andra) boerkriget oftare fick läsa utländska tidningar för att hålla sig informerade om det militär(-strategiska) läget i Sydafrika. Från London var det ju tyst ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in