Ja, multigeniet från 1600-talet Isaac Newton var i sanning fascinerande.
1. Det vittnas om att han sedan han svingat fötterna ur sängen vid morgonuppstigandet, ofta blev sittande i timmar, förstelnad av det plötsliga tankeflödet i sitt huvud!
2. Vid ett tillfälle stack han in en lång synål i ögonhålan och körde runt med den
"mellan mitt öga och benet så nära ögats baksida jag kunde*", bara för att se vad som skulle hända. Mirakulöst hände ingenting.
3. En annan gång stirrade Newton in i solen så länge han stod ut för att avgöra hur detta påverkade hans syn. Även detta klarade han utan bestående skador, men han fick leva i ett mörkt rum i flera dagar innan ögonen förlät honom.
4. Min personliga favorit! - Som student var Newton frustrerad över den konventionella matematikens begränsningar och uppfann därför, för att underlätta för sig, differential- och integralkalkylen. Men sedan berättade han det inte för ngn på 27 år!

Det var bara för hans egen bekvämlighet han uppfunnit formlerna!
5. På samma sätt som i punkt 4 uppfann Newton vetenskapen spektroskopi - och valde att inte berätta ngt på 30 år!
Finns fler anekdoter om denna otroliga man! Tänkte i ett senare skede i tråden följa upp med lite fantastiska historier om franska naturvetenskapliga forskningsexpeditioner på 16- och 1700-talen. Otroliga historier om fransk fåfänga, loserkaraktärer, kåthet som förstör åratals arbete och rena dumheter.
*Ferris:
Coming of Age in the Milky Way.