Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-22, 20:01
  #1
Medlem
sokolshupaks avatar
Hej!

Jag skall börja klättra ute & inomhus på bergsväggar och klätterväggar och undrar vad för slags utrustning som jag bör inhandla? Det kommer eventuellt ske att jag klättrar själv och tänkte fråga er kunniga vad jag bör köpa mig för något.

Tusen tack!
Citera
2017-06-22, 21:49
  #2
Medlem
AquaRegias avatar
Gå till valfri klätterhall så finns det med största sannolikhet utrustning att låna, plus att du då får en chans att se ifall klättring överhuvudtaget är någonting för dig.
Citera
2017-06-22, 22:43
  #3
Medlem
sokolshupaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Gå till valfri klätterhall så finns det med största sannolikhet utrustning att låna, plus att du då får en chans att se ifall klättring överhuvudtaget är någonting för dig.

Önskade de var så lätt.. Sommar stängt .

Det är något för mig, men tänkte på utrustning :/..
Citera
2017-06-23, 06:35
  #4
Medlem
sfrges avatar
Du måste ju gå någon klätterkurs. Vart bor du? Kolla om det finns nån klätterklubb i närheten. Dom kanske anordnar utomhuskurser. Det är mycket roligare att börja klättra utomhus direkt.
Vad vet du om klättring egentligen?
Du snackar om klätterutrustning men vet du hur man använder grejorna?
Citera
2017-06-23, 16:34
  #5
Medlem
christer-ulfbaages avatar
En sele kan nog vara en bra start
Sen en 8 och/eller snabbsäkringsprylen jag inte minns namnet på nu.
8or är dock inte så poppis på inomhusställen.
Citera
2017-06-23, 16:36
  #6
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Var klättrar man inomhus på bergsväggar förresten?
Citera
2017-06-23, 22:20
  #7
Medlem
sokolshupaks avatar
Hehe.. Menade klättervägg inomhus och bergsväg utomhus ..

Vad jag vet om klättring är att jag klättrat en hel del i mitt liv utan selen och rep och tänkte börja använda det för att kliva på mera advancerade berg.

Sele och rep är naturligt men vad krävs mera för att klättra själv vid fall osv? För att säkra sig själv.

Tack!
Citera
2017-06-24, 12:39
  #8
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokolshupak
Hehe.. Menade klättervägg inomhus och bergsväg utomhus ..

Vad jag vet om klättring är att jag klättrat en hel del i mitt liv utan selen och rep och tänkte börja använda det för att kliva på mera advancerade berg.

Sele och rep är naturligt men vad krävs mera för att klättra själv vid fall osv? För att säkra sig själv.

Tack!
Det blir snart tekniskt klurigt att "säkra sig själv" om du med det menar att du klättrar ensam. Det finns mojänger som låser repet när det glider fort genom dem, de flesta tillverkare har några varianter.

Du kan sätta den i selen och klättra ensam längs ett topprep. Fungerar utmärkt och är en billig lösning.

Ska man leda på egen hand så krävs allt annat som man kan tänkas vilja ha för att säkra sig i klippan. Fast det är lite klurigt och det är mycket bättre att börja klättra med en kompis så att ni blir förtrogna med utrustningen. I mitt tycke ska man kunna hantera grejerna utan att vara beroende av specialprylar. När det sker en olycka så behöver man i regel kunna improvisera med de repstumpar man har.

Det går några tusingar på kilar, slingor, karbiner med mera för att komma igång. Det finns online-butiker som säljer start-kit. Det finns också ett antal specialbutiker i landet, och en hel del sportbutiker som för klätterutrustning. Knallar du in och köper in ett stort startpaket så kan du helt klart diskutera pris.
Citera
2017-06-24, 16:07
  #9
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Aha klättra själv alltså.
Då kan du skaffa en dyna och bouldra.
Men du kanske vill ha mer naturupplevelse.
Och i mitt tycke är bouldring rätt trist.
Men så klättrar jag inte så ofta heller.
Citera
2017-06-24, 16:11
  #10
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokolshupak
Hehe.. Menade klättervägg inomhus och bergsväg utomhus ..

Vad jag vet om klättring är att jag klättrat en hel del i mitt liv utan selen och rep och tänkte börja använda det för att kliva på mera advancerade berg.

Sele och rep är naturligt men vad krävs mera för att klättra själv vid fall osv? För att säkra sig själv.

Tack!

Hur klättrar man på en bergsväg förresten?

(Skojjar bara..)

Fick en rätt lustig bild av dig med mängder av den bästa, nyinköpta uttustningen, skramlandes omkring på en flack bergsväg, toksvettig i pannan
__________________
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2017-06-24 kl. 16:14.
Citera
2017-06-24, 17:32
  #11
Medlem
sfrges avatar
Som sagt. Det finns två alternativ. Antingen går du någon klätterkurs eller så följer du med nån som klättrat förut.
Du kan liksom inte googla dig fram till hur man klättrar i berg.
Citera
2017-06-24, 17:51
  #12
Medlem
sokolshupaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det blir snart tekniskt klurigt att "säkra sig själv" om du med det menar att du klättrar ensam. Det finns mojänger som låser repet när det glider fort genom dem, de flesta tillverkare har några varianter.

Du kan sätta den i selen och klättra ensam längs ett topprep. Fungerar utmärkt och är en billig lösning.

Ska man leda på egen hand så krävs allt annat som man kan tänkas vilja ha för att säkra sig i klippan. Fast det är lite klurigt och det är mycket bättre att börja klättra med en kompis så att ni blir förtrogna med utrustningen. I mitt tycke ska man kunna hantera grejerna utan att vara beroende av specialprylar. När det sker en olycka så behöver man i regel kunna improvisera med de repstumpar man har.

Det går några tusingar på kilar, slingor, karbiner med mera för att komma igång. Det finns online-butiker som säljer start-kit. Det finns också ett antal specialbutiker i landet, och en hel del sportbutiker som för klätterutrustning. Knallar du in och köper in ett stort startpaket så kan du helt klart diskutera pris.

Tack för ditt svar! Jo, fast det blir så att jag kommer att klättra en del själv eftersom jag inte har någon jag känner som klättrar och det är ett intresse för mig.

Säkringar finns i berget som jag skall klättra vid, de är inborrande men vad för slags "mojäng" behöver jag som tar emot vid fall, vet att det finns ATC men då krävs en partner.

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Som sagt. Det finns två alternativ. Antingen går du någon klätterkurs eller så följer du med nån som klättrat förut.
Du kan liksom inte googla dig fram till hur man klättrar i berg.

Min fråga var ej hur man klättrar i berg. Min fråga var för slags utrustning för att säkra sig själv förutom sele och rep. Vill kunna falla och tas emot fast jag är själv och inte har någon partner som står nedanför.
Tack för att du tänker på säkerheten! Ska gå kurs när det är möjligt, men för nuvarande letar jag utrustning medan kurserna inte är igång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback