2018-01-09, 19:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Du har en bra poäng. Dock verkar du överskatta ryggarna en aning. På damsidan är de inte lika avgörande som för herrarna.
Bara för att det är svårare att hitta en lagom bra rygg gör det inte mindre viktigt. Desto större anledning att faktiskt anpassa sig efter det skulle jag säga.
2018-01-09, 19:52
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Bara för att det är svårare att hitta en lagom bra rygg gör det inte mindre viktigt. Desto större anledning att faktiskt anpassa sig efter det skulle jag säga.

Förstår din poäng. Utnyttja konkurrenters styrkor. Det ska man såklart göra, fast även ska man utnyttja konkurrenters svagheter. T ex knäcka konkurrenter på t ex andra sträckan. Som t ex Kalla gjorde med Finland (Niskanen) på andra sträckan i Falun samtidigt som hon var hack i häl på Johaug. Finland (Roponen) lämnades alltså utan den berömda ryggen att gå på. Nu föll väl Rydan på tredje och Astrid seglade iväg och Roponen kom ikapp. Var dock ett skolboksexempel att en sådan taktik kan gå hem med rätt förutsättningar. Har väl förresten hänt massor av gånger i historien att konkurrenter utnyttjat svaga prestationer på andra sträckan.
2018-01-09, 19:59
Medlem
Calle Halfvarsson har fått påvist den medisinske diagnosen irritabel tarm-syndom. Det opplyser Det svenske skiforbundet i en pressemelding.

Typiske symptomer på sykdommen er blant annet smerter i magen, endret avføring, forstoppelse og diaré.

- Calle gjennomgikk en omfattende undersøkelse av magen sin etter gårsdagen, og der kunne man konstatere at Calle har en overfølsom mage og tarm, skriver skiforbundet.

I 2016 fikk Emil Hegle Svendsen påvist den samme sykdommen som Halfvarsson.
Skiskytteren hadde opplevd store formsvingninger i flere sesonger og la om på kostholdet. Han kuttet blant annet ut hvetemel, melk, sportsdrikk og juice.
2018-01-09, 20:17
Medlem
Citat:
Förstår din poäng. Utnyttja konkurrenters styrkor. Det ska man såklart göra, fast även ska man utnyttja konkurrenters svagheter. T ex knäcka konkurrenter på t ex andra sträckan. Som t ex Kalla gjorde med Finland (Niskanen) på andra sträckan i Falun samtidigt som hon var hack i häl på Johaug. Finland (Roponen) lämnades alltså utan den berömda ryggen att gå på. Nu föll väl Rydan på
tredje och Astrid seglade iväg och Roponen kom ikapp. Var dock ett skolboksexempel att en sådan taktik kan gå hem med rätt förutsättningar. Har väl förresten hänt massor av gånger i historien att konkurrenter utnyttjat svaga prestationer på andra sträckan.
Man kunde också kört med Wiken på andra och låtit Kalla knäcka Roponen på tredje.
2018-01-09, 20:26
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Man kunde också kört med Wiken på andra och låtit Kalla knäcka Roponen på tredje.

Hade blivit jaktläge för Kalla då, som Kalla är världsbäst på
Alla sätt är bra utom de dåliga.

Skämtåsido, inför och vid VM 2015 var det ett genidrag av Gripen med Kalla på andra.
2018-01-09, 20:38
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Förstår din poäng. Utnyttja konkurrenters styrkor. Det ska man såklart göra, fast även ska man utnyttja konkurrenters svagheter. T ex knäcka konkurrenter på t ex andra sträckan. Som t ex Kalla gjorde med Finland (Niskanen) på andra sträckan i Falun samtidigt som hon var hack i häl på Johaug. Finland (Roponen) lämnades alltså utan den berömda ryggen att gå på. Nu föll väl Rydan på tredje och Astrid seglade iväg och Roponen kom ikapp. Var dock ett skolboksexempel att en sådan taktik kan gå hem med rätt förutsättningar. Har väl förresten hänt massor av gånger i historien att konkurrenter utnyttjat svaga prestationer på andra sträckan.
Väldigt sant. Sveriges herrar gjorde ju det för inte jättelängesen till exempel. Grejen då var ju att Sverige hade ett lag som inget annat land kunde hänga med under 4 sträckor. Det är väldigt stor skillnad mot hur det är för damerna nu.
Med det sagt så är just det exemplet du drog där ett bra exempel som visar att jag har rätt. Det var ju precis det jag pratade om, det är bara negativt att våra sämre åkare får en för svår rygg eller åka ensam. Det är ingen mening att "avgöra" på andra sträckan om tredjeåkaren inte är så pass bra att hon kan utnyttja det.
2018-01-09, 20:58
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Hade blivit jaktläge för Kalla då, som Kalla är världsbäst på
Alla sätt är bra utom de dåliga.

Skämtåsido, inför och vid VM 2015 var det ett genidrag av Gripen med Kalla på andra.
Klassiska sträckorna var ju mycket tyngre än skejt i Falun så det gav ju sig sj till större del.
2018-01-09, 21:19
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Väldigt sant. Sveriges herrar gjorde ju det för inte jättelängesen till exempel. Grejen då var ju att Sverige hade ett lag som inget annat land kunde hänga med under 4 sträckor. Det är väldigt stor skillnad mot hur det är för damerna nu.
Med det sagt så är just det exemplet du drog där ett bra exempel som visar att jag har rätt. Det var ju precis det jag pratade om, det är bara negativt att våra sämre åkare får en för svår rygg eller åka ensam. Det är ingen mening att "avgöra" på andra sträckan om tredjeåkaren inte är så pass bra att hon kan utnyttja det.

Men hade Rydan höjt sig/ej fallit så hade Roponen ej kommit ikapp och Stina hade ryggat Marit in i kaklet eller till upploppet iaf. Klockren taktik.

Med det sagt så måste alla överträffa sig själva i detta mission impossible. Att du har rätt är delvis sant, men inte helt och hållet för stafett är stafett

Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Klassiska sträckorna var ju mycket tyngre än skejt i Falun så det gav ju sig sj till större del.

Tja, så lät det iaf inte på detta forum när det begav sig. Vill dock minnas att det var någon här som var tidigt ute med profetian tärendöskan på andra.

Så, dagen i stafettspekulationernas tecken är till ända för min del. God natt
2018-01-09, 21:51
Medlem
Elwisps avatar
Jag gillade ändå konspirationsteorin om att Sverige blev lurade att sätta Kalla på en klassisk sträcka i Falun efter att man sett Björgen vara ute och testa klassiska skidor (inför tremilen skulle det visa sig).

---

Det finns många i tråden med mer kunskap än mig, och har ingen bra bild av banorna borta i Sydkorea. Men jag skulle sätta Kalla - Stina på de två sista sträckorna. Chansen på guld är extremt liten men drömmen måste hållas vid liv. Och silver ska vi ta, snusbrunt och neråt är en besvikelse. Wikén ska absolut inte åka. Haag bör ha fördel mot de andra tänkbara på en klassisk sträcka i min bok, medan den sista platsen får fördelas baserat på form och förnuft.
2018-01-09, 23:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Fjärtflimmret var väl ändå 16/17 inte 15/16? Herrmann var ju sprinter, men ingen upploppsvirtous.

Nu har du blandat ihop Kalla och Calle, tror jag Nu har Calle Halfvarssons magproblem fått en förklaring, han lider tydligen av IBS (irritable bowel syndrome). Han får väl sluta med mjölk och veteprodukter, frågan är om han fick diagnosen för sent för att hinna komma i toppform till OS.
2018-01-10, 00:06
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Finns statistik och siffror på att Haag klarar av 5 km och prologer bra när formen mot dom bästa.. samma med Ida. Ebba är den av dom 3 som är mest osäkert på de sättet

Förutom på VM senast, har Haag inte åkt några klassiska sträckor sedan 2011, men har varit topp-7 båda sträckorna inräknade i fyra av sex stafetter när hon fått chansen. Haag och Saarinen har mötts fem gånger på klassiska sträckor genom åren och finskan har i snitt varit 6.6 s snabbare per sträcka.

2018-01-10, 09:26
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Petter northug är sjuk och missar nm sprinten. #makenorthuggreatagain

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in