Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
En alternativ uttagning;
Skiathlon Kalla-Haag-Ebba-Stina
Sprint Stina-Ida-Falk-Maria
10 km Kalla-Ida-Haag-Ebba/Wiken/frivillig
Stafett Ida-Stina-Ebba/Falk-Kalla
Teamsprint ?Maria?-Stina
30 km Kalla-Ebba-Haag-Wiken
Jag har svårt att tänka mig att Haag skulle köra samtliga tre distanslopp och sedan uteslutas från stafettlaget. Förutsatt att hon leverar resultat motsvarande förväntningarna på henne såklart.
I dagsläget skulle jag vilja se följande laguttagning till damstafetten:
Ingemarsdotter-Haag-Kalla-Nilsson.
Ida har visat under säsongen och även tidigare att hon är en god distansåkare och 5km passar henne ypperligt. Som den sprinter och krigare hon är har jag svårt att se att hon inte skulle göra en bra startaträcka och vara med i täten inför växling.
Haag är alltid omdiskuterad men för mig har hon en given plats i stafettlaget. Hon har visat i de senaste tre loppen av TdS att hon är lika bra som förra säsongen. På en andra sträcka slipper Haag förmodligen ett samlat fält som hon behöver manövrerar i, vilket jag upplever är en av hennes svagheter, och hon kan istället fokusera på att åka fin klassisk åkning.
Kalla och Nilsson känns som givna på de två sista sträckorna. Beroende på formen på Nilsson kan jag tänka mig att byta plats på dess två. Tror dock att Kalla, förutsatt att damlaget är med i täten till växling, kan skapa lucka bakåt på en tredje sträcka om hon har lika fin form under OS som hon har haft innan jul. Nilsson är den mest taktiska åkaren vi har och har förmågan att lägga upp sista sträckan utifrån de faktiska omständigheterna.