2018-04-11, 14:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Laguppställningarna är inte på pränt men baserat på dom individuella anmälningarna till Fjälltopphelgen kommer vi få se dessa, starka, lag i SM-spritnstafetterna på damsidan:
Dyvik/Nilsson
Falk/Nordström
Sömskar/Sundling
Dahlqvist/MMK(Olsson)
Vinsa/Ribom*
Settlin/Lockner*
Karlsson/Andersson*
Hallqvist/Ingemarsdotter*
*Klara lag

Sen kan det bli några potenta andralag som Rönnlund/Lundgren också.

Nu är de flesta laguppställningar klara

Olsson/Dahlqvist (Falun Borlänge), Dyvik/Nilsson (Mora), Sömskar/Sundling (Umeå), Rönnlund/Lundgren (Umeå), Vinsa/Ribom (Piteå), Karlsson/Andersson (Sollefteå), Nordström/Falk (Ulricehamn) och Hallquist/Ingemarsdotter (Åsarna) är väl de starkaste lagen på damsidan. Jag tycker också Lindman/Persson (Stockvik) och Hagström/Berglund (Ulricehamn) med varsin stark junioråkare skall bli intressant att följa.

Citat:
Herrsidan blir ju inte så bra på namn när Halfvarsson och Jönsson figurerar i icke-klubbar på den här nivån, och Thorn har dåligt med lagpolare därutöver. Peterson är inte anmäld till något individuellt men kanske dyker upp för stafett och då är Umeå bland favoriterna. Norum/Silfver annars. Sen är det främst Westberg/Nordström och Svensson/Hedlund, D. Svensson/Dyvik, men äh dom får namnge sina lag själva först.

På herrsidan är väl Westberg/Nordström (Borås), Svensson/Hedlund (Falun Borlänge) och Grate/Peterson (Umeå) de starkaste lagen. Kanske kan Sandström/Häggström (Piteå) eller Persson/Hermansson (Bore) sticka upp. Rickardsson tävlar tillsammans med Nystedt i Hudiksvalls fjärdelag men frågan är om Rickardsson hänger med på sina sträckor. Dyvik åker med Victor Gustafsson i Moras förstalag och denne Gustafsson har jag inte alls koll på. Intressant med ett rent skidskyttelag i Femling/Ponsiluoma (Tullus).

27 damlag och 49 herrlag, det måste vara rekord.
Senast redigerad av Alkibiades 2018-04-11 kl. 15:48.
2018-04-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu är de flesta laguppställningar klara

Olsson/Dahlqvist (Falun Borlänge), Dyvik/Nilsson (Mora), Sömskar/Sundling (Umeå), Rönnlund/Lundgren (Umeå), Vinsa/Ribom (Piteå), Karlsson/Andersson (Sollefteå), Nordström/Falk (Ulricehamn) och Hallquist/Ingemarsdotter (Åsarna) är väl de starkaste lagen på damsidan. Jag tycker också Lindman/Persson (Stockvik) och Hagström/Berglund (Ulricehamn) med varsin stark junioråkare skall bli intressant att följa.

På herrsidan är väl Westberg/Nordström (Borås), Svensson/Hedlund (Falun Borlänge) och Grate/Peterson (Umeå) de starkaste lagen. Kanske kan Sandström/Häggström (Piteå) eller Persson/Hermansson (Bore) sticka upp. Rickardsson tävlar tillsammans med Nystedt i Hudiksvalls fjärdelag men frågan är Rickardsson hänger med på sina sträckor. Dyvik åker med Victor Gustafsson i Moras förstalag och denne Gustafsson har jag inte alls koll på. Intressant med ett rent skidskyttelag i Femling/Ponsiluoma (Tullus).

27 damlag och 49 herrlag, det måste vara rekord.

En nyfiken fråga?

Är det där startordningen i lagen eller? Tex Sollefteå. Börjar de med Frida och avslutar med Ebba tex eller har du bara skrivit upp vilka som är med i respektive lag!!
2018-04-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
En nyfiken fråga?

Är det där startordningen i lagen eller? Tex Sollefteå. Börjar de med Frida och avslutar med Ebba tex eller har du bara skrivit upp vilka som är med i respektive lag!!

Det där är ordningen på lagen.

På herrsidan verkar många köra starkt på förstasträckan. Iofs ganska många ojämna lag där.
2018-04-11, 15:58
Medlem
Citat:
Det där är ordningen på lagen.

På herrsidan verkar många köra starkt på förstasträckan. Iofs ganska många ojämna lag där.

Maja, Jonna, Stina, Hanna och Ebba alltså som möts alltså på sina sträckor. Ett riktigt getingbo.
2018-04-11, 16:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Maja, Jonna, Stina, Hanna och Ebba alltså som möts alltså på sina sträckor. Ett riktigt getingbo.

Nu måste ju deras lag gå till finalen för att alla dessa skall mötes. Är sagt att man skall köra med två semifinaler på damsidan och det är de två bästa lagen i varje semifinal plus de sex bästa tiderna som går till finalen. Rimligtvis skall dessa lag gå vidare till finalen men det kan ju alltid inträffa något strul, fall, krascher som gör att det inte blir så.
2018-04-11, 16:45
Medlem
Citat:
Nu måste ju deras lag gå till finalen för att alla dessa skall mötes. Är sagt att man skall köra med två semifinaler på damsidan och det är de två bästa lagen i varje semifinal plus de sex bästa tiderna som går till finalen. Rimligtvis skall dessa lag gå vidare till finalen men det kan ju alltid inträffa något strul, fall, krascher som gör att det inte blir så.

Jo det förstås. Det har du rätt i.
2018-04-11, 18:54
Medlem
Tippar att Dyvik får svårt att hänga med Sömskar men inte minst Nordström till slut med tanke på semesteruppladdningen hon gjort, Nilsson med bästa formen bakom sig är fortfarande bäst i sällskapet på förhand men inte så bra, därför ser jag guldkampen främst stå mellan Umeå och Ulricehamn på damsidan. Sundling eller Falk, det är inte lätt att tippa just nu. Men övertag Ulricehamn oavsett då man i teorin kan avgöra på förstasträckan också. Jag håller Nordström väldigt högt i tävlingsformen.

Sollefteå(Karlsson/Andersson) i övrigt som har den rena åkkapaciteten att hänga med på båda(sex) sträckorna hela vägen(lite beroende på hur lätt/tuff banan är), men det är ju ganska givet att man måste undvika spurt för att bärga medalj. Tvärtom för Falun(Olsson/Dahlqvist) som har spurten men det är lite mycket begärt att Olsson ska hänga med dessa åkare. Det är så långt jag sträcker mig när det gäller medaljerna. Piteå(Vinsa/Ribom) och Umeå 2(Rönnlund/Lundgren) har talangen men orkar nog inte, medan Åsarnas två lag(Hallquist/Ingemarsdotter & Svensson/Wikén) är habila men för trubbiga. Nämner Hudiksvall(Settlin/Lockner) och Mora 2(Erkers/Dahl) också så har vi nog fått med det mesta.

Herrsidan är en öppen affär, inte minst med tanke på att Borås och Falun kör med Westberg och Svensson på förstasträckorna, medan Umeå har Peterson som avslutare. Nordström, Hedlund och Grate som kompletterar lagen ger inga garantier, men jag håller Nordström, precis som syrran, högt i detta sällskap och därför får Borås favoritstämpeln.

Sen finns det hur många lag som helst som kan vara topp-6 känns det som, och i bästa fall ta en bronspeng. Piteå(Sandström/Häggström) känns som ett lag som inte gör bort sig iaf, herrarnas motsvarighet till Sollefteå på damsidan(så får vi se om "Ingen ställer av Häggas" stämmer bättre imorgon). Mora har ett par spretiga lag(Gustafsson/Dyvik & Eriksson/D. Svensson) med viss uppsida, och sen har vi Hudiksvall med den udda kombon Rickardsson/Nystedt samt Tullus skidskyttelag med Femling/Ponsiluoma. Lägger vi till Umeås andralag(Norum/Silfver) och Bores två lag(A. Persson/Hermansson & Ringsby/Danielsson) har vi nog täckt finaluppställningen ganska bra.
2018-04-12, 09:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Delar av landslagsorganisationen och en del av landslagsåkarna för kommande säsong kommer presenteras idag.
2018-04-12, 15:00
Bannlyst
Charlotte Kalla återvänder till landslaget.. med Magnus Ingesson. Perfekt för landslaget..

Hoppas Ingesson får en mer betydande roll i landslaget..och att Grip nu inte förlänger..

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/kabb69/charlotte-kalla-atervander-till-landslaget
2018-04-12, 15:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Bra med Ingesson som damtränare för hela landslaget. Bra att Grip också stannar.

Sedan är jag mest intresserad av varför Ravald slutar. De övriga har det talats om att de skulle sluta men inte om Ravald.
2018-04-12, 16:02
Bannlyst
Citat:
Bra med Ingesson som damtränare för hela landslaget. Bra att Grip också stannar.

Sedan är jag mest intresserad av varför Ravald slutar. De övriga har det talats om att de skulle sluta men inte om Ravald.

Oki, det såg jag inte..MYCKET bra att Ingesson blir ansvarig för hela damlandslaget.
2018-04-12, 16:04
Bannlyst
Citat:

Viktigt var att Grip frikopplas från damlandslaget och inte blir en del av laguttagningar. Hoppas jag tolkar det rätt så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in