2018-01-05, 17:41
Medlem
Har Kläbo sagt vad han satsar på för distanser? Tänker främst avvägningen 15km och femmilen. Sprint, sprintstafett, skiathlon och stafett känns givna. Femmilen är sist och påverkar inte så kanske är det då 15km som ryker som ROSH spekulerar. Samtidigt har han tre segrar på 15km i år.. visserligen i lite andra scenarion.
2018-01-05, 19:10
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Mycket troligt. Niskanen är ganska långsam, så att hon skall åka är inte alls självklart. Men det beror mycket på formen.

Inte aktuellt med lag i damskidskytte. Finska mixedlaget har dock OS kvalat tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av kubwa
Hur troligt är det att Laukkanen kör teamsprinten den 21/2? Vad jag förstått det som vill hon köra men i nuläget kör väl Niskanen och Pärmäkoski om de vill? Är det aktuellt med lag i skidskyttestafetterna, mixed 20/2 och dam 22/2?
https://www.hbl.fi/artikel/niskanen-tror-pa-sig-sjalv-resultaten-blir-battre/amp?

Här säger Kerttu sj att hon utesluter sprintstafett, inget är väl ristat i sten men känns vettigt ändå.
2018-01-05, 21:17
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Har Kläbo sagt vad han satsar på för distanser? Tänker främst avvägningen 15km och femmilen. Sprint, sprintstafett, skiathlon och stafett känns givna. Femmilen är sist och påverkar inte så kanske är det då 15km som ryker som ROSH spekulerar. Samtidigt har han tre segrar på 15km i år.. visserligen i lite andra scenarion.

Är väl en klassiker att stå över intervallen i hans ålder. Han kommer ha två guld på kontot innan det loppet ändå, så han lägger nog allt krut på stafetten sen.
2018-01-06, 00:47
Medlem
BraidsMammas avatar
Henriksson drabbad av stressfraktur. Tungt...
2018-01-06, 01:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Henriksson drabbad av stressfraktur. Tungt...

Finns det verkligen NÅGON som räknat med henne som en OS-kandidat? Mer än hon själv, alltså. Hon uppger sig vara otroligt besviken över att behöva ge upp OS-drömmen etc. etc., som om det hade varit en möjlig realitet, vilket känns lite märkligt med tanke på vad hon presterat de senaste säsongerna.
2018-01-06, 01:58
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Finns det verkligen NÅGON som räknat med henne som en OS-kandidat? Mer än hon själv, alltså. Hon uppger sig vara otroligt besviken över att behöva ge upp OS-drömmen etc. etc., som om det hade varit en möjlig realitet, vilket känns lite märkligt med tanke på vad hon presterat de senaste säsongerna.

Nej så är det nog. Men visst har hon haft en hel del skade och sjukdomstrul tidigare också. Minns ett par riktigt bra klassiker lopp från tidigare säsonger och hoppas verkligen det kan börja flyta på lite bättre för henne i framtiden. Tror stenhårt på henne som en snar förstasträcksåkare i stafettlaget.
2018-01-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Med en bra säsong hade hon helt klart haft chansen på tremilslaget. Ingen mördande konkurrens där precis.

---

Tränar-Kveen går från klarhet till klarhet:
Hur är formen på Petter skulle du säga?

– Svårt att säga, men jag hoppas han får en bra genomkörare och en bra upplevelse och inte minst känner glädjen att tävla igen.
2018-01-06, 13:34
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Med en bra säsong hade hon helt klart haft chansen på tremilslaget. Ingen mördande konkurrens där precis.

Säkert, men nu är ju halva säsongen redan körd och hon har inte presterat nånting. Även om hon hade varit frisk nu och kunnat börja tävla igen tror jag att hon hade fått svårt att kvala in till OS. Få lär ha räknat med henne.

Citat:
Tränar-Kveen går från klarhet till klarhet:
Hur är formen på Petter skulle du säga?

– Svårt att säga, men jag hoppas han får en bra genomkörare och en bra upplevelse och inte minst känner glädjen att tävla igen.

Varken Northug eller landslagsledningen passar speciellt bra in i den här "tycka synd om och stötta Petter"-grejen. Det är inte han, liksom. Den oslagbare, arrogante skitstöveln och vinnarmaskinen som går sin egen väg och gör som han vill blir nog mest förbannad när såna som Kveen månar om hans välbefinnande. Eller låtsas måna, för det finns nog en del även i Norge som är skadeglada nu.
Senast redigerad av ingetbranick 2018-01-06 kl. 13:37.
2018-01-06, 17:38
Medlem
Sista touretappen som man kan lägga någon värdering i gav Svensson en OS-plats i stafett. Det säkrar honom en start i sprinten. Sen får tiden avgöra om han faktiskt får gå även stafetten.

På damsidan inget nytt. Men för Nordström var det bra att återigen hålla sig före övriga gänget. Tre av fyra distanslopp var hon näst bästa svenska, 3-1 inbördes på Wikén.

I Piteå kom det ingenting ur dagens 10/15km F. Dom med teoretisk chans på damsidan att göra OS-väsen, Dyvik och Sundling, var inte nära något toppresultat medan Thorn floppade i herrloppet. Blickarna lyfts istället mot morgondagens långa masstart i klassiskt där Jönsson har mest att åka för.
2018-01-06, 18:24
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Är vi säkra på att det står en friplats på spel i Piteå?
För just nu är vi inne i period 2 och den fortsätter hela vägen över Seefeld. Så Skar och Tiril UW borde behålla sin friplats dit.

Sen är period 3 enbart OS. Samtidigt är Trondheim som är tredje deltävlingen i Scancup. Efter OS och Trondheim börjar period 4, och det är väl först då som friplatsen byts.

http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/Cross-Country/02/03/08/WC_Calendar_CC17-18_status-oct2017-1_Neutral.pdf
2018-01-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Är vi säkra på att det står en friplats på spel i Piteå?
För just nu är vi inne i period 2 och den fortsätter hela vägen över Seefeld. Så Skar och Tiril UW borde behålla sin friplats dit.

Sen är period 3 enbart OS. Samtidigt är Trondheim som är tredje deltävlingen i Scancup. Efter OS och Trondheim börjar period 4, och det är väl först då som friplatsen byts.

http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/Cross-Country/02/03/08/WC_Calendar_CC17-18_status-oct2017-1_Neutral.pdf

Friplats på OS låter förvisso bra Men så kanske det är, kanske också förklarar varför Svendsen och Ous inte åkte idag.
2018-01-07, 14:49
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Ett försök till svenskt OS-lag

Skiathlon: Kalla, Andersson, Nilsson, Haag
Sprint: Nilsson, Ingemarsdotter, Falk, ?
Fristil: Kalla, Andersson, Ingemarsdotter, Haag
Stafett: Ingemarsdotter, Haag, Kalla, Nilsson
Sprintstafett: Kalla, Nilsson
Klassiskt: Kalla, Andersson, Haag, Nilsson
Reserver: Nordström, Wikén

Amerikansk uttagning i Planica om sista sprintplatsen, jag hade valt mellan Sundling, Nordström och Sömskar. Den som når semi får OS-platsen, gör ingen det väljer jag Sundling på ålder.

Haag i fristil är ett frågetecken, kan lösas med Falk. Likaså Nilsson på tremilen, om Wikén blir uttagen väljer jag henne i så fall.

Skiathlon: Hellner, Richardsson, Burman, Thorn
Sprint: Halfvarsson, Peterson, Svensson, Jönsson
Fristil: Hellner, Halfvarsson, Richardsson, Burman
Stafett: ?, Richardsson, Hellner, Halfvarsson
Sprintstafett: Hellner, Halfvarsson
Klassiskt: Richardsson, Burman, Thorn, Svensson
Reserv: Eriksson

Ett jävla lapptäcke till lag. Skohornar in diverse folk här och var.
Vill inte att Halfvarsson slösar kraft på skiathlon, sprinten är hans bästa chans. Kanske inte ens ska köra fristil.
Eftersom jag fick in Thorn på distans så låter jag ändå Jönsson få sista sprintplatsen, annars går även den till Thorn.
Finns 3-5 man som kan köra förstasträckan, min tro är att Burman ändå kommer knipa den. Svensson enda lopp i OS innan stafetten är sprinten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in