2018-01-04, 19:38
Medlem
Hur troligt är det att Laukkanen kör teamsprinten den 21/2? Vad jag förstått det som vill hon köra men i nuläget kör väl Niskanen och Pärmäkoski om de vill? Är det aktuellt med lag i skidskyttestafetterna, mixed 20/2 och dam 22/2?
2018-01-04, 20:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Kalla har idag tydligen sagt att hon drömmer om teamsprinten i OS.

Bör Ebba åka de tre individuella loppen och stafetten? Jag tycker Ebba bör prioritera 10 km fristil och stafetten men att det inte är givet att hon skall åka både skiathlonen och tremilen.
2018-01-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubwa
Hur troligt är det att Laukkanen kör teamsprinten den 21/2? Vad jag förstått det som vill hon köra men i nuläget kör väl Niskanen och Pärmäkoski om de vill? Är det aktuellt med lag i skidskyttestafetterna, mixed 20/2 och dam 22/2?
Mycket troligt. Niskanen är ganska långsam, så att hon skall åka är inte alls självklart. Men det beror mycket på formen.

Inte aktuellt med lag i damskidskytte. Finska mixedlaget har dock OS kvalat tror jag.
2018-01-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

En alternativ uttagning;

Skiathlon Kalla-Haag-Ebba-Stina
Sprint Stina-Ida-Falk-Maria
10 km Kalla-Ida-Haag-Ebba/Wiken/frivillig
Stafett Ida-Stina-Ebba/Falk-Kalla
Teamsprint ?Maria?-Stina
30 km Kalla-Ebba-Haag-Wiken

Jag har svårt att tänka mig att Haag skulle köra samtliga tre distanslopp och sedan uteslutas från stafettlaget. Förutsatt att hon leverar resultat motsvarande förväntningarna på henne såklart.

I dagsläget skulle jag vilja se följande laguttagning till damstafetten:

Ingemarsdotter-Haag-Kalla-Nilsson.

Ida har visat under säsongen och även tidigare att hon är en god distansåkare och 5km passar henne ypperligt. Som den sprinter och krigare hon är har jag svårt att se att hon inte skulle göra en bra startaträcka och vara med i täten inför växling.

Haag är alltid omdiskuterad men för mig har hon en given plats i stafettlaget. Hon har visat i de senaste tre loppen av TdS att hon är lika bra som förra säsongen. På en andra sträcka slipper Haag förmodligen ett samlat fält som hon behöver manövrerar i, vilket jag upplever är en av hennes svagheter, och hon kan istället fokusera på att åka fin klassisk åkning.

Kalla och Nilsson känns som givna på de två sista sträckorna. Beroende på formen på Nilsson kan jag tänka mig att byta plats på dess två. Tror dock att Kalla, förutsatt att damlaget är med i täten till växling, kan skapa lucka bakåt på en tredje sträcka om hon har lika fin form under OS som hon har haft innan jul. Nilsson är den mest taktiska åkaren vi har och har förmågan att lägga upp sista sträckan utifrån de faktiska omständigheterna.
2018-01-04, 20:42
Medlem
Citat:
Parodilopp, svar ja. Fast i nuläget svårt att peta Maria Nordström efter killerinstinkten idag.
Är även med på Fiskebeins resonemang att Teamsprint passar Maria bra, med det sagt så är pannkaksbanan i Dresden ingen värdemätare. Nu lär det bli en lång väntan fram till efter Planica innan det blir offentligt vilka som tar de två(?) sista platserna.

En alternativ uttagning;

Skiathlon Kalla-Haag-Ebba-Stina
Sprint Stina-Ida-Falk-Maria
10 km Kalla-Ida-Haag-Ebba/Wiken/frivillig
Stafett Ida-Stina-Ebba/Falk-Kalla
Teamsprint ?Maria?-Stina
30 km Kalla-Ebba-Haag-Wiken

Hanna och Ida måste ju vara jätte aktuella före team sprinten och Kalla så klart, vill hon åka så åker hon...men Ida o Hanna borde väl vara före Maria ändå? visst man kan argumentera att Ida ofta tappat en del visst sant, men då ska man även komma ihåg att hon möter dom bästa i så väl semi som final.. Maria N har ännu inte sats på sådana prov vilket gör de väldigt osäkert.. visst kan hon ha en liten chans men då ska hon nog även göra några bra distanslopp till
2018-01-04, 21:18
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinek
Jag har svårt att tänka mig att Haag skulle köra samtliga tre distanslopp och sedan uteslutas från stafettlaget. Förutsatt att hon leverar resultat motsvarande förväntningarna på henne såklart.

I dagsläget skulle jag vilja se följande laguttagning till damstafetten:

Ingemarsdotter-Haag-Kalla-Nilsson.

Ida har visat under säsongen och även tidigare att hon är en god distansåkare och 5km passar henne ypperligt. Som den sprinter och krigare hon är har jag svårt att se att hon inte skulle göra en bra startaträcka och vara med i täten inför växling.

Haag är alltid omdiskuterad men för mig har hon en given plats i stafettlaget. Hon har visat i de senaste tre loppen av TdS att hon är lika bra som förra säsongen. På en andra sträcka slipper Haag förmodligen ett samlat fält som hon behöver manövrerar i, vilket jag upplever är en av hennes svagheter, och hon kan istället fokusera på att åka fin klassisk åkning.

Kalla och Nilsson känns som givna på de två sista sträckorna. Beroende på formen på Nilsson kan jag tänka mig att byta plats på dess två. Tror dock att Kalla, förutsatt att damlaget är med i täten till växling, kan skapa lucka bakåt på en tredje sträcka om hon har lika fin form under OS som hon har haft innan jul. Nilsson är den mest taktiska åkaren vi har och har förmågan att lägga upp sista sträckan utifrån de faktiska omständigheterna.

Dunderfel av mig. Glömde bort Haag i all hast. Detta ger oss massor av alternativ. 3 säkra kort och Ida/Ebba om fjärdeplatsen. Du tänker alltså en toppning på slutet. Intressant. Börjar själv tänka i de banorna fast är inte oäven för Stina-Haag-Ebba/Ida-Kalla som är en balanserad gulduppställning och i värsta fall kan Kalla rädda silvret.
2018-01-04, 21:23
Medlem
Citat:
Dunderfel av mig. Glömde bort Haag i all hast. Detta ger oss massor av alternativ. 3 säkra kort och Ida/Ebba om fjärdeplatsen. Du tänker alltså en toppning på slutet. Intressant. Börjar själv tänka i de banorna fast är inte oäven för Stina-Haag-Ebba/Ida-Kalla som är en balanserad gulduppställning och i värsta fall kan Kalla rädda silvret.

Stina-Haag-Ebba/Ida-Kalla är ett intressant alternativ.
2018-01-04, 21:36
Medlem
Thax21s avatar
Är övertygad om att Stina kommer visa sig vara vår näst bästa distansåkare även denna säsong.

Det var trots allt inte bara under touren hon var det ifjol, utan i stort sett hela tiden; Ruka, Lillehammer, La Clusaz, Falun, SM, Kanada-touren. Förresten var hon väl rentav vår bästa vid de flesta av de uppräknade tillfällena (naturligtvis i hög grad på grund av Kallas hjärtproblem). Vet också att Stina utklassade övriga träningsgrupp 1 och 2 i en träningstävling i fristilsintervall under Idre-lägret strax innan säsongsstarten, hennes annars sämsta disciplin. Kommer hon bara igång så tycker jag det är fel att "offra" henne på en förstasträcka, men för all del det återstår väl att se. Tycker dock att Haags återuppvaknande är ett gott tecken för Stina och även för Falk som sett trög ut innan jul. Gissar att de har ungefär samma schema/säsongsupplägg som Haag.
Senast redigerad av Thax21 2018-01-04 kl. 21:39.
2018-01-04, 23:14
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Är övertygad om att Stina kommer visa sig vara vår näst bästa distansåkare även denna säsong.

Håller med. Tror hon kan välja det hon vill åka på OS.
2018-01-05, 17:17
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Började skissa på ett norskt OS-lag, landade i 8 damer och 12 herrar.

Skiathlon: Weng, Haga, Björgen, Östberg
Sprint: Falla, Östberg, Harsem, Weng
Fristil: Haga, Björgen, Weng, Jacobsen
Stafett: Östberg, Björgen, Haga, Weng
Sprintstafett: Östberg, Falla
Klassiskt: Björgen, Östberg, Weng, Jacobsen
Reserv (ung och mångsidig): Lotta eller Tiril Weng

Skiathlon: Kläbo, Sundby, Holund, Krüger
Sprint: Kläbo, Golberg, Iversen, Brandsdal
Fristil: Krüger, Sundby, Holund, Krogh
Stafett: Iversen, Sundby, Krüger, Kläbo
Sprintstafett: Krogh, Kläbo
Klassiskt: Kläbo, Sundby, Tönseth, Dyrhaug
Reserv (främst för sprintstafett och sprint): Skar eller Northug
2018-01-05, 17:28
Medlem
Northug kommer ALDRIG acceptera att bara vara reserv. Då kommer han starta tredje världskriget mot ledarna. Det störningsmomentet vill man nog inte ha i truppen...
2018-01-05, 17:39
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Började skissa på ett norskt OS-lag, landade i 8 damer och 12 herrar.

Skiathlon: Weng, Haga, Björgen, Östberg
Sprint: Falla, Östberg, Harsem, Weng
Fristil: Haga, Björgen, Weng, Jacobsen
Stafett: Östberg, Björgen, Haga, Weng
Sprintstafett: Östberg, Falla
Klassiskt: Björgen, Östberg, Weng, Jacobsen
Reserv (ung och mångsidig): Lotta eller Tiril Weng

Skiathlon: Kläbo, Sundby, Holund, Krüger
Sprint: Kläbo, Golberg, Iversen, Brandsdal
Fristil: Krüger, Sundby, Holund, Krogh
Stafett: Iversen, Sundby, Krüger, Kläbo
Sprintstafett: Krogh, Kläbo
Klassiskt: Kläbo, Sundby, Tönseth, Dyrhaug
Reserv (främst för sprintstafett och sprint): Skar eller Northug
Är Kläbo i sprint eller allround-laget? Iversen blev väl iaf uppflyttad till iår. Sprinttränaren brukar väl ha som krav att minst en av lagsprintrarna skall vara renodlad sprinter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in