2018-01-02, 16:12
Medlem
Burman och Jönsson kommer inte på banan. Vilken svensk krisuppställning är bäst?
Svensson/Peterson-Rickardsson-Hellner-Halfvarsson
Halfvarsson-Rickardsson-Hellner-Thorn/Westberg
Rickardsson-Halfvarsson-Hellner-Thorn/Westberg

Eller två sistnämnda med annan valfri avslutare (Svensson, Peterson, Ekström you name it).
2018-01-02, 17:25
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Burman och Jönsson kommer inte på banan. Vilken svensk krisuppställning är bäst?

Eller två sistnämnda med annan valfri avslutare (Svensson, Peterson, Ekström you name it).

De två sista alternativen är som att lämna WO. Tror man trycker dit Peterson på första, om han gör en väldigt bra sprint.
2018-01-03, 02:53
Medlem
En längre, läsvärd intervju med ryske tränaren Jurij Borodavko som bland annat ansvarar för Bolsjunov, Tjervotkin och Spitsov. Google translate har skött sig förvånansvärt bra.

http://www.sport-express.ru/skiing/reviews/bolshunovu-po-silam-byt-na-tur-de-ski-v-troyke-1353873/
2018-01-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Westberg går bort alla gånger.. Svensson där finns ännu hopp han har chansen ännu under tds att visa de masstart i fritt och klassiskt kvar som han kan stärka sina chanser i
2018-01-03, 13:15
Medlem
Makalöst dålig dag för sprintsvenskarna i Oberstdorf som tänkte imponera. Nu är det av än större vikt att man ges chansen i Planica.
2018-01-03, 15:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Enligt Expressen så har nu Petter Northug anmält sig till Piteå.
2018-01-03, 15:47
Medlem
Ganska bra finska lag till Piteå.

Roponen, Matintalo, Piippo, Nousiainen, Lylynperä, Julin, Hakala, Saapunki m.fl.

Heikkinen, Lehtonen, Hyvärinen, Pentsinen, Nousianen, Ketelä, Strandvall, Vuorinen, Mäki, Haarala, Lepistö m.fl.
2018-01-03, 18:16
Medlem
Herrsprinten i Piteå ser ju ut att bli riktigt fin. Klart bra riktmärke.
2018-01-04, 09:04
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Northug fortsätter med det han är bäst på och hoppar av Piteå
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/northugs-vandning-nobbar-nu-sverige/
2018-01-04, 09:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Förstår inte varför Petter anmäler sig i sista stund för att sedan hoppa av. Jag tycker faktiskt det är lite dålig stil.

För övrigt hittade jag dessa citat (någon vecka gammalt) av Löfshus om Petter vilket indikerar att misstankarna om att det var värre störningar än bara någon förkylning inför Bruksvallarna verkar stämma. Norska landslagsledningen gjorde nog helt rätt som inte tog ut honom.

Citat:
Løfshus forklarer det med at Northugs fikk et langt treningsavbrekk fra slutten av oktober til den andre uken i desember på grunn av sykdom etter et høydeopphold.

[...] Løfshus på sin side mener imidlertid det er stikk motsatt, at det beste for Northugs OL-form er å trene, ikke gå konkurranser.

[...] – Form er ferskvare. Jeg er evig takknemlig for det Petter Northug har bidratt med for norsk langrenn av medaljer, men når han nå har vært gjennom en tung periode ute av form og trening, så må han jo gjøre det som er det grunnleggende prinsippet. Det er å trene godt med mengde, men det er jo det vi ser at han ikke ser

[...]– Så er det Petter selv som ønsker veldig, veldig sterkt å gå skirenn, noe som er litt på tvers av det Tor Arne (Hetland), Arild (Monsen) og jeg anbefaler av trening etter at han kom ned fra Val Senales og ikke fikk satt i gang treningen.
2018-01-04, 12:16
Medlem
Så här spekulerar jag att OS-uttagningen kommer gå till. Jag utgår från en trupp på 8+8.

Haag kommer tas ut, det är solklart.

Damsidan har då sina sex uttagna, och alla som kan tänkas åka i stafetten. Resterande platser bör främst vara en sprintåkare samt en distansreserv. Sprintplatsen är fortfarande up for grabs, avgörande veckor väntar. Här tror jag att antingen Sundling eller Dyvik kommer igång och kniper den, med framtidskontot på sin sida. Men det är truppens svåraste uttagning, Settlin är inte lastgammal själv och Sömskar har det bästa, men icke SOK-kvalificerande, resultatet under säsongen. Lättast vore om någon tar sig in topp8 i Dresden eller Planica(om den möjligheten ges) med klart störst betoning på Planica.

Den sista platsen, distansreserv i första hand, ska helst kunna åka sprint också då det bara finns fyra sådana i truppen om inte Haag plötsligt visar intresse. Här tycker jag att det står mellan Settlin, Nordström och Wikén just nu. På pluskontot för Settlin har hon varit topp20 i både sprint och distans denna säsongen. På minuskontot är att hon inte kan åka distanser längre än 10km, avsaknad av en riktig topp och det dåliga formläget. På pluskontot för Nordström så åkte hon bra på för-OS, har nu en topp-5 placering i distans i år(i ett parodiskt lopp förvisso) vilket hon är delat näst bästa svenska med i år, men däremot saknar hon ännu sprintresultat. Att hon kan åka även sprint vet vi dock och där skulle hon kunna styrka sitt case ytterligare kommande veckorna. På Wikéns pluskonto är att hon är stabilast i distans av dom tre och hon är tveklöst bäst lämpad för längre distanser, men däremot har hon inte bästa inbördes hittills i år och kan inte åka sprint. Här har jag egentligen ingen större preferens men jag tycker bästa resultat väger tungt i sammanhanget och säger Nordström just nu. Dom är bra på olika saker helt enkelt.

Burman tas ut som stafettåkare på herrsidan. Det är han som lagledningen tror mest på trots allt, tror jag. Grip insinuerar att han bara inte är i toppslag. Jag är mycket mer tveksam än så, men några ljusningar finns under touren och avgörande besluten kan vänta till OS.

Jönsson kan förutom att åka sprint vara reserv till det mesta(inte minst stafetterna & femmil), så jag tror att han får en plats bara han visar minsta lilla kommande veckor. Kanske tas han dock främst ut som stafettåkare(fem stycken sådana borde man ha), sprintplatsen kommer på köpet.

Svensson tas ut som sprintåkare på framtidskriteriet.

Ytterligare en ska med, antagligen en renodlad reserv och troligtvis en ung åkare där jag gissar på Thorn som även kan köra sprint ifall nån blir sjuk där. Men det får kommande veckorna avgöra.
2018-01-04, 12:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Grip sa 7-9 åkare på dam- och herrsidan till Aftonbladet häromdagen. Frågan är om man vill ta med någon som sedan inte får åka någonting.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in