2017-12-19, 07:09
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Ryssland och Norge kommer slå oss
Frankrike, Finland och Schweiz kan göra det.

Men att det finns ytterligare tre lag, säg Italien, Tyskland och Kanada, som Sverige inte har en rimlig chans att slå, det får ni gärna övertyga mig om.

Bortsett från Harvey är svenskarna bättre i distanscupen på varje position
2017-12-19, 07:17
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Ryssland och Norge kommer slå oss
Frankrike, Finland och Schweiz kan göra det.

Men att det finns ytterligare tre lag, säg Italien, Tyskland och Kanada, som Sverige inte har en rimlig chans att slå, det får ni gärna övertyga mig om.

Bortsett från Harvey är svenskarna bättre i distanscupen på varje position

En sjukdom på Calle/Hellner ger oss en jämn kamp mot Kazakstan. Nu tror jag ändå att Oskar, Burman m fl visar bättre takter framöver.
2017-12-19, 07:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Fast det laget finns inte mer.
Citat:
Individuellt har man ju topp 8 som krav. För stafett skulle jag kunna tänka mig att man vill att de tänkta åkarna skall ha bevisad topp 16 kvaliteter under säsongen nu när det inte finns några stafetter.

För lag så har SOK krav på topp-6 vilket vi fixade på VM. Att det laget inte finns mer spelar ingen roll enligt min bedömning utifrån hur SOK har agerat tidigare när det gäller uttagningar till OS.

Citat:
Nationscupen är i längdskidor skev. Dels ingår sprint. Dels kan man nå högt upp med en enda duktig åkare. Ingen bra mätare för 4x10km.
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Frågan är vad uttagskriterierna är när SOK sitter vid konferensbordet ?
Då det inte varit några världscuptävlingar i stafett torde rimligen distansresultaten för Sveriges herrar som helhet vara det som avgör om man skall ha ett lag eller inte.

I mina ögon på gränsen till att Sverige skall ha ett lag.

Den må vara skev men den ligger ändå till grund för nästa säsongs nationskvoter i både distans och sprint.

Tror inte SOK på egen hand skulle räkna på var vi ligger i en tänkt nationscup i distans. Tror möjligtvis att man kollar vad vi ligger i nationscupen som komplement till övriga kriterier.

Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Om Calle är sjuk (som han ofta brukar vara) har Sverige nog ingen chans att komma topp-8.
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En sjukdom på Calle/Hellner ger oss en jämn kamp mot Kazakstan.

Fast om man skall ta med att Calle eventuellt kommer var sjuk så måste man i så fall ta med eventuella sjukdomar i de andra nationerna också.

- - -

Jag tror nog längdlandslagets resultat de senaste två OS:n gör att man kommer vara väldigt välvilliga från SOK:s sida och att man därför kommer ta ut fullt lag.
Senast redigerad av Alkibiades 2017-12-19 kl. 07:57.
2017-12-19, 08:59
Medlem
Självklart ska Sverige ha ett stafett lag med i OS och vi har ju ett kvalificerat...förstår inte om någon känns sig tveksam till de. i förra VM blev vi 3a med jätte vallamiss på dom två första sträckorna sedan räckte de med ett jätte lopp av Hellner och ett bra av Calle för att fixa medaljen den gången tog vi medalj när 50% av laget åkte klart under sin kapacitet.. I år ser de väl inte så bra ut men hittar Hellner och Calle bra form så kommer de blir bra Daniel stabil på en klassisk sedan är fjärde mannen de stora problemet så den sträckan blir otroligt viktig Jönsson/ Burman är de väl om den...

Men hur många länder har haft 4 stabila bra i år ännu förutom Norge Ryssland? Finland har två Frankrike har en som varit topp 10 i år Schweiz två som varit topp 10 Sverige har två topp 10 år helt ute är vi inte jämfört med många andra..
2017-12-19, 09:23
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En sjukdom på Calle/Hellner ger oss en jämn kamp mot Kazakstan. Nu tror jag ändå att Oskar, Burman m fl visar bättre takter framöver.
En sjukdom på Polten skulle vara en större sänka. Eller om Fredrik lindström skulle bytas mot Sternersen
2017-12-19, 10:09
Medlem
rainbowias avatar
Nu var det bara skräckscenario jag målade upp om t ex Calle blir sjuk. Minns 2002 som inte blev så bra.

Ja, självklart är stafettlaget givet. Tror t o m att vi är favoriter till bronset.
2017-12-19, 10:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Den här diskussionen om det svenska herrstafettlaget är ju egentligen två olika diskussioner, dels en om laget kvalat in eller klarat SOK kriterier, dels hur det kommer gå för detta lag i OS.

På den första frågan, om det svenska laget har kvalat in eller klarat SOK:s kriterier för att bli uttagna, så blev ett svenskt stafett lag uttaget i våras efter tredjeplatsen på VM vilket uppfyllde SOK:s krav på en topp-6-kapacitet. Om man sedan vill att de svenska herrarna skall bekräfta denna nivå denna säsong så går det inga stafetter i världscupen. Då får man istället titta på nationscupen eller hur de svenska åkarna har åkt på distans i världscupen (och då tycker jag att man skall titta på de bästa resultaten för de olika svenska åkarna). Här tycker jag inte man kan ta med om att Calle blir ofta sjuk eller risken för att han blir sjuk under OS.

På den andra frågan, hur det kommer gå för det svenska laget i OS, så kan man ju spekulera hur det kommer att gå om Calle blir sjuk. Men då kan man ju också spekulera om hur det skulle gå om Burman hittar tillbaka till toppformen eller om Svensson gör toppresultat i OS-sprinten och får åka stafetten.
2017-12-19, 13:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Finska laget till Tour de Ski:

Kvinnor:
Anne Kyllönen, Mari Laukkanen, Laura Mononen, Kerttu Niskanen, Krista Pärmäkoski, Aino-Kaisa Saarinen

Män:
Ristomatti Hakola, Martti Jylhä, Kusti Kittilä, Ari Luusua, Iivo Niskanen, Antti Ojansivu

Mari Laukkanen åker bara sprinten i Lenzerheide. Ristomatti Hakola, Martti Jylhä och Iivo Niskanen hoppar av efter Oberstdorf (om jag förstått det rätt).
Senast redigerad av Alkibiades 2017-12-19 kl. 13:38.
2017-12-19, 14:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Franska laget till Tour de Ski

Damer
Delphine Claudel, Anouk Faivre Picon, Aurore Jean och Coraline Thomas Hugee

Herrar
Adrien Backscheider, Lucas Chanavat, Jean Marc Gaillard, Baptiste Gros, Alexis Jeannerod, Richard Jouve, Jules Lapierre, Maurice Manificat, Clément Parisse och Damien Tarantola
2017-12-19, 16:44
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
På tisdag skall de första längdåkarna tas ut till OS (förutom redan klara Kalla, Stina och Hellner). Vilka kommer det bli?

Inte så många som klarat att vara topp-8 men vi har ju några stafettlag som skall fyllas och kanske någon på framtidskriterium.

Calle är väl given att tas ut och sedan gissar jag på Rickardsson i distans/stafett, Teodor i sprint, Ida och Falk i sprint, Haag i distans/stafett och Ebba på framtidskriterium.
menar du tisdag idag?
2017-12-19, 16:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
menar du tisdag idag?

I uttagningskriterierna anges att uttagning skall ske idag och 16 januari (fast det kanske inte kommuniceras förrän imorgon):

Citat:
Nästa uttagning kommer att ske den 19 december och 16 januari.
2017-12-20, 13:03
Medlem
Alkibiadess avatar
OS-uttagna i längdskidor idag:

Hanna Falk (sprint)
Ida Ingemarsdotter (sprint)
Ebba Andersson (framtidskriterium)
Calle Halfvarsson
Teodor Petersson (sprintstafett)
Daniel Richardsson (stafett)

Edit: Blev som jag trodde förutom Haag

Senast redigerad av Alkibiades 2017-12-20 kl. 13:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in