Citat:
Ursprungligen postat av
rcs
Fast det laget finns inte mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
rcs
Individuellt har man ju topp 8 som krav. För stafett skulle jag kunna tänka mig att man vill att de tänkta åkarna skall ha bevisad topp 16 kvaliteter under säsongen nu när det inte finns några stafetter.
För lag så har SOK krav på topp-6 vilket vi fixade på VM. Att det laget inte finns mer spelar ingen roll enligt min bedömning utifrån hur SOK har agerat tidigare när det gäller uttagningar till OS.
Citat:
Ursprungligen postat av
rcs
Nationscupen är i längdskidor skev. Dels ingår sprint. Dels kan man nå högt upp med en enda duktig åkare. Ingen bra mätare för 4x10km.
Citat:
Ursprungligen postat av
berra77
Frågan är vad uttagskriterierna är när SOK sitter vid konferensbordet ?
Då det inte varit några världscuptävlingar i stafett torde rimligen distansresultaten för Sveriges herrar som helhet vara det som avgör om man skall ha ett lag eller inte.
I mina ögon på gränsen till att Sverige skall ha ett lag.
Den må vara skev men den ligger ändå till grund för nästa säsongs nationskvoter i både distans och sprint.
Tror inte SOK på egen hand skulle räkna på var vi ligger i en tänkt nationscup i distans. Tror möjligtvis att man kollar vad vi ligger i nationscupen som komplement till övriga kriterier.
Citat:
Ursprungligen postat av
berra77
Om Calle är sjuk (som han ofta brukar vara) har Sverige nog ingen chans att komma topp-8.
Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
En sjukdom på Calle/Hellner ger oss en jämn kamp mot Kazakstan.
Fast om man skall ta med att Calle eventuellt kommer var sjuk så måste man i så fall ta med eventuella sjukdomar i de andra nationerna också.
- - -
Jag tror nog längdlandslagets resultat de senaste två OS:n gör att man kommer vara väldigt välvilliga från SOK:s sida och att man därför kommer ta ut fullt lag.