Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 12:22
  #73
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Helt sjukt att en smärre skillnad i dimension på däcken kan kosta dig en splojrans ny växellåda, känns som att detta kan hända bara däcken slits minsta lilla ojämnt också? Och ingen varning för det ens? Helt stört.

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hur tänkte du när du valde en annan däckdimension än den du hade tidigare, fanns det inga rekommendationer, eller chansade du?

Kan bli dyrt det här, men har du en ny BMW har du antagligen råd.

Jag tog 45 istället för tidigare 40, det var allt som krävdes. Japp även om det slitits ojämnt kan det gå sönder.
Citera
2017-06-21, 12:30
  #74
Medlem
pe11es avatar
Hursomhelst lär väl BMW kanske fatta vad som orsakat det hela, knappast första gången det händer.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=263356
__________________
Senast redigerad av pe11e 2017-06-21 kl. 13:03. Anledning: tillägg
Citera
2017-06-21, 12:36
  #75
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag tog 45 istället för tidigare 40, det var allt som krävdes. Japp även om det slitits ojämnt kan det gå sönder.
Du chansade alltså, fanns det inga rekommendationer där du köpte däcken, antar att du köpte på internet? Man brukar ju få upp de däck som passar.
Citera
2017-06-21, 12:40
  #76
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Du chansade alltså, fanns det inga rekommendationer där du köpte däcken, antar att du köpte på internet? Man brukar ju få upp de däck som passar.

Jag har för mig att det fanns rekommendationer, men grejen är att jag kan ha bakdäcken jag har nu bara jag ändrar måtten på framdäcken.

Fram har jag: 245/45/18
Bak SKA jag ha: 275/40/18
Men jag råkade få: 275/45/18
Citera
2017-06-21, 12:59
  #77
Medlem
mandelbiskviers avatar
Det är detta man har försäkringar till. Din försäkring kommer täcka detta, bara slanta självrisken och se glad ut.

Vad är din självrisk på maskinskada?

BMW kommer förstå precis vad som hänt oavsätt vilka däck du har på den.

En ny original automatlåda till en standardbil brukar kosta mellan 50 - 120 tkr att byta.

Detta kommer försäkringen att stå för.
Citera
2017-06-21, 13:21
  #78
Medlem
Nu har nog inte växellådan tagit skada... får man hoppas, men däremot har du nog kokat lamellerna i diffen, så den bör nog renoveras. Ev har den tryckt ut packningarna om inget mer allvarligt hänt när den gått varm.

Känns lite udda att det till och med gått igenom en montering på däckverkstan utan att någon hajat till på dimensionerna! Men då ger jag inte mycket för de flesta däckkrängare heller.
Men hur lyckades du beställa två olika uppsättningar däck fram och bak?! Gjorde du det medvetet så är det ju extremt klantigt... för att strö salt på såret.

Nackdelen med fyrhjulsdrift är just att du ofta åker på att byta alla fyra hjul om du t.ex. får punktering så att ett däck måste bytas! Så att gå upp från 40-45 i profil är ju inte helt bra.
Citera
2017-06-21, 13:49
  #79
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Inte växellådan men fördelningslådan till fyrhjulsdriften. Den är ihopbyggd med växellådan...

Fast det står inte så i rubriken eller i inlägget.. "Växellådan rasade efter däckbyte" och sen en massa svammel om vilka däck alla på flashback har på sina bilar
Citera
2017-06-21, 14:04
  #80
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag fattar inte, vad har växellådan med däckbytet att göra. Eller är det två olika problem som ni diskuterar eller tror du växellådan pajar pga av olika dimensioner på däck?

Ja, vissa bilar är så känsliga eftersom fördelningslådan till bakhjulen överhettas. Det är samma problem som kan uppstå om man kör för många varv i en rondell med hög hastighet (då får också fördelningslådan arbeta..)
Citera
2017-06-21, 14:05
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag tog 45 istället för tidigare 40, det var allt som krävdes. Japp även om det slitits ojämnt kan det gå sönder.
För att trösta dig. Jag betvivlar att det är däcken. Men just nu får vi utgå från det. För är det däcken det beror på o den korta sträcka så måste BMWs tyska kvalitet vara ett skämt som inte håller längre.
Men var glad över att det hände nu o inte med en fullpackad bil på Autobahn.
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag är redan inställd på det värsta tänkbara scenariot och har ca 70 lök redo att spendera på detta helvete. Kommer aldrig våga byta däck mer efter detta haha..
Du ignorerade/missade mitt inlägg om försäkringen. Jag vet inte om alla bolag har maskinskada. Jag vet inte heller om den finns i halv eller helförsäkringen. Vad jag vet är att du själv har Folksam som borde ha den. Vagnskadegarantin är den del som gör din bil helförsäkrad o det vore mycket konstigt om du inte är maskinförsäkrad.
Jag hade en V50 som var ett sorgebarn. När den var fem år o hade gått 15 000mil så rasade kopplingen o även detta tog försäkringen.
70 000kr kan göra många sömnlösa. Eftersom din bil just nu står still o du inte vet ett dugg mer än att den är trasig så tycker jag att du ska ägna dig lite tid att kolla upp dina försäkringar o självrisker.
Tar de det inte på garantin så kommer du i alla fall veta vad ditt maxbelopp kommer ligga på.
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Jag behöver byta mina sommardäck varje år, jag har visserligen 19" lågprofildäck. Han kanske också har lågprofildäck.
Och? Jag kör 3000mil per år o har 225/45R19 på en hyffsad prestandabil där jag ofta kör i för höga hastigheter på småvägar. Mina däck är inne på andra säsongen o räknar med att kunna köra dem även nästa år.
Citera
2017-06-21, 14:06
  #82
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Nackdelen med fyrhjulsdrift är just att du ofta åker på att byta alla fyra hjul om du t.ex. får punktering så att ett däck måste bytas! Så att gå upp från 40-45 i profil är ju inte helt bra.

Det går dock ofta att få tag på ett begagnat däck med lämplig slitagegrad. Vad som är ett större problem är att slitaget ofta är större fram än bak vilket gör att man får skillnad i rullomkrets mellan fram och bakhjulen vilket sliter på lådan.
Citera
2017-06-21, 14:09
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Fyrhjulsdrift har jag och det är vid dimensionerna det har skitit sig. Tidigare hade jag följande:

Fram: 245/45/18
Bak: 275/40/18

Det gick ju hur bra som helst och har kört 1300 mil så här utan problem. Nu har den:

Fram: 245/45/18
Bak: 275/45/18

Jag var inte uppmärksam på att jag satte 45 där bak istället för 40 som tidigare. Vad i helvete har jag ställt till med?

Vänta lite...?! Ska det vara olika dimensioner?!
Hur som helst, med FEL dimension så tror bilen att du slirar och försöker kompencera det med fyrhjulsdriften vilket gör att det blir väldigt väldigt varmt, till slut blir det härdsmälta!

Men du borde fått temp-larm på lådan kan man tycka.. men BMW kanske inte bryr sig om att varna för det?!
Citera
2017-06-21, 14:14
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det går dock ofta att få tag på ett begagnat däck med lämplig slitagegrad. Vad som är ett större problem är att slitaget ofta är större fram än bak vilket gör att man får skillnad i rullomkrets mellan fram och bakhjulen vilket sliter på lådan.

Det beror lite på fyrhjulsdrift samt lite andra faktorer, men med en AWD med mestadels framhjulsdrift är det mest slitage på framhjulen. BMW driver väl mest på bakhjulen?! Har du konstant 50/50 så har du marginellt mer slitage fram vid normal körning.

Därför skall man gärna rotera hjulen med jämna mellanrum. Men på vissa bilar blir detta problem med TPMS givarna tydligen när dom inte sitter där de blivit inprogrammerade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback