Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-25, 23:55
  #193
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Först måste jag säga att din tanke att sätta på nya däck innan bilsemestern var bra!
Att du sedan hade otur med dimensionerna är en annan sak. Man kan ju tycka att däckverkstaden skulle ha upplyst dig, men dom hade kanske inte all info. Eller så var dom stressade.

Nu säger verkstaden din att framdiffen pajjat. Sa dom inget om fördelningslådan, eller möjligen mellandiffen?
Det är ju just där som kraften fördelas mellan fram- och bakhjulen. Och om jag får gissa, så kom lukten du beskrev därifrån. Någonstans i drivlinan har det ju tvunget slirat och gått varm, och mellandiffen är det enda som kan slira.
Nu verkar den varit dålig på att slira när framdiffen rök, men ändå. Oljebyte borde i alla fall vara på sin plats.

Förstår dock inte riktigt varför framhjulsdriften ville vara med. Datorn i bilen måste väl har trott att framhjulen slirade, och därmed inte fört över någon kraft till framhjulen.
Men det kanske är en BMW som i grunden är framhjulsdriven?

Nästa grej jag kom att tänka på, vad händer när man åker runt såhär.
Ja, grejorna pajar. Men innan dom pajar då?
Vi har ett hjulpar som bilen vill ska snurra fortare än det andra. På torr asfalt bryter vi sönder diffen, greppet i däcken är för stort. Men blöt asfalt då? Motorvägsfart? Åka runt med konstant hjulspinn låter inte helt säkert. Funkar antisladden? Överlever vi smällen?

Var nog bra att diffen gick sönder på en gång, kanske finns det en tanke bakom det. En svag länk.

Innan verkstaden nämnde frontdiffen så ringde jag en vän som är mekaniker och när jag berättade vad jag hade gjort och hur bilen betett sig så nämnde han att fördelningslådan gått sönder. Men verkstaden sa bara något om frontdiffen och nämnde ingenting om att fördelningslådan har gått sönder eller skadats. Tror du de kanske inte ens har kollat den? Kan de vara såna amatörer?

Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Det har dom nog, det var ju därför hans förra däck funkade, stråts olika bredder fram/bak.
Nu råkade han beställa samma profil på olika breda däck, och då skiljer rullomkretsen.

Edit: finns på nätet annars.

Vad menar du? Menar du att min bil vart inställd på 245/45/18 fram och 275/40/18 bak? Måste dem ändra i systemet för att mina nuvarande däck ska passa? Det här låter intressant!
Citera
2017-06-26, 11:55
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Finns S80 utan anti-spinn? Du blandar inte ihop med anti-sladd?
Jaja, hur som. Anti-spinn kopplade jag helst bort när det började bli halt. Effektsänkning är ju det sista man vill ha i vissa halkiga omständigheter.

Hur kass en S80 är i snö, beror nog på föraren...
Jag har kört S80 2001 med framhjulsdrift i fjällmiljö i 9 år, 18.000 mil. Inga som helst problem.

Nu när jag bytte bil funderade jag på awd men jag kan inte minnas en enda gång jag behövt awd på alla åren så det blev fwd även på den nya.

Många antispinn/antisladd system kan använda bromsarna för att bromsa det hjul som spinner när det är halt, dvs systemet fungerar ungefär som en diffbroms på en bil med öppen diff. Har man detta så är det oftast en fördel att ha systemet inkopplat då det är halt.

Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Först måste jag säga att din tanke att sätta på nya däck innan bilsemestern var bra!
Att du sedan hade otur med dimensionerna är en annan sak. Man kan ju tycka att däckverkstaden skulle ha upplyst dig, men dom hade kanske inte all info. Eller så var dom stressade.

Nu säger verkstaden din att framdiffen pajjat. Sa dom inget om fördelningslådan, eller möjligen mellandiffen?
Det är ju just där som kraften fördelas mellan fram- och bakhjulen. Och om jag får gissa, så kom lukten du beskrev därifrån. Någonstans i drivlinan har det ju tvunget slirat och gått varm, och mellandiffen är det enda som kan slira.
Nu verkar den varit dålig på att slira när framdiffen rök, men ändå. Oljebyte borde i alla fall vara på sin plats.

Förstår dock inte riktigt varför framhjulsdriften ville vara med. Datorn i bilen måste väl har trott att framhjulen slirade, och därmed inte fört över någon kraft till framhjulen.
Men det kanske är en BMW som i grunden är framhjulsdriven?

Nästa grej jag kom att tänka på, vad händer när man åker runt såhär.
Ja, grejorna pajar. Men innan dom pajar då?
Vi har ett hjulpar som bilen vill ska snurra fortare än det andra. På torr asfalt bryter vi sönder diffen, greppet i däcken är för stort. Men blöt asfalt då? Motorvägsfart? Åka runt med konstant hjulspinn låter inte helt säkert. Funkar antisladden? Överlever vi smällen?

Var nog bra att diffen gick sönder på en gång, kanske finns det en tanke bakom det. En svag länk.

BMW xDrive har liksom många moderna fyrhjulsdriftsystem ingen mittendiff. I fördelningslådan sitter en koppling, om denna är öppen går all kraft till bakhjulen och om den är helt låst så går hälften av kraften till framhjulen. Normalt sett så är den partiellt låst och skickar ca 40% av kraften till framhjulen, om bilen överstyr så skickar den mer kraft till framhjulen och tvärtom om bilen understyr.

http://www.awdwiki.com/images/bmw-xd...nsfer-case.jpg
Citera
2017-06-26, 15:57
  #195
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Vad är det för idiotiskt däck system däck tillverkarna har..?
Varför kan dom inte ha ett system så att man kan fixa ihop olika däck bredder och profiler så att rullomkretsen kan bli exakt den man vill ha...
Borde ju rent matematiskt fungera...
Det är klart att det går. Jag har olika bredd fram och bak som standard och rullomkretsen är rätt. I detta fallet var det ju fel däckdimension som valdes aktivt, inte att däcktillverkaren tillverkat fel däck...
Citera
2017-06-26, 20:06
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
BMW xDrive har liksom många moderna fyrhjulsdriftsystem ingen mittendiff. I fördelningslådan sitter en koppling, om denna är öppen går all kraft till bakhjulen och om den är helt låst så går hälften av kraften till framhjulen. Normalt sett så är den partiellt låst och skickar ca 40% av kraften till framhjulen, om bilen överstyr så skickar den mer kraft till framhjulen och tvärtom om bilen understyr.

http://www.awdwiki.com/images/bmw-xd...nsfer-case.jpg
Hur fanken skulle den kunna vara partiellt låst så att den skickar 40% till framhjulen? Det gäller säkert intermittent om du gasar på en snöbelagd väg, men att det skulle vara normalfallet på asfalt låter som rent säljsnack. Om lådan skall kunna fördela kraft så måste kopplingen slira kontinuerligt, vilket skulle leda till lika usel bränsleekonomi som en automatlåda från 50-talet och det skulle krävas en extra kylare för att avleda värmen från fördelningslådan. Annars får du gärna förklara hur det fungerar rent mekaniskt att fördela kraft utan stora förluster.

Jag har själv en Haldex-låda som bygger på liknande princip och jag är övertygad om att den normalt driver 100% fram och bara driver bak när framhjulen börjar slira. Men jag är helnöjd eftersom den gör det så snabbt och obemärkt att det känns som den alltid driver på alla fyra. För att avgöra skillnaden måste man antagligen sätta bilen i bromsbänk. Säljarna kan lugnt säga att den driver 40/60 och sedan hänvisa till något finstilt om någon skulle göra en teknisk undersökning.
Citera
2017-06-27, 00:14
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur fanken skulle den kunna vara partiellt låst så att den skickar 40% till framhjulen? Det gäller säkert intermittent om du gasar på en snöbelagd väg, men att det skulle vara normalfallet på asfalt låter som rent säljsnack. Om lådan skall kunna fördela kraft så måste kopplingen slira kontinuerligt, vilket skulle leda till lika usel bränsleekonomi som en automatlåda från 50-talet och det skulle krävas en extra kylare för att avleda värmen från fördelningslådan. Annars får du gärna förklara hur det fungerar rent mekaniskt att fördela kraft utan stora förluster.

Jag har själv en Haldex-låda som bygger på liknande princip och jag är övertygad om att den normalt driver 100% fram och bara driver bak när framhjulen börjar slira. Men jag är helnöjd eftersom den gör det så snabbt och obemärkt att det känns som den alltid driver på alla fyra. För att avgöra skillnaden måste man antagligen sätta bilen i bromsbänk. Säljarna kan lugnt säga att den driver 40/60 och sedan hänvisa till något finstilt om någon skulle göra en teknisk undersökning.

Även om kopplingen bara är partiellt låst så ska den inte slira eftersom både fram- och bakhjul roterar med samma hastighet (givet att rätt däck är monterat).

Att hälften av kraften går till framaxeln då den är låst är dock egenligen inte helt och hållet sant, det stämmer bara om både bak och framaxel har lika bra fäste. Har framaxeln bra fäste och bakhjulen står på is så överförs i princip 100% av kraften till framhjulen, samt tvärtom förstås.

BMW uppger att fyrhjulsdriften enbart kopplas ur under tre förhållanden: 1, över 180 km/h, vid parkering (liten svängradie och lågt drivande moment) samt vid kraftig understyrning.
Citera
2017-06-27, 02:20
  #198
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Även om kopplingen bara är partiellt låst så ska den inte slira eftersom både fram- och bakhjul roterar med samma hastighet (givet att rätt däck är monterat).

Att hälften av kraften går till framaxeln då den är låst är dock egenligen inte helt och hållet sant, det stämmer bara om både bak och framaxel har lika bra fäste. Har framaxeln bra fäste och bakhjulen står på is så överförs i princip 100% av kraften till framhjulen, samt tvärtom förstås.

BMW uppger att fyrhjulsdriften enbart kopplas ur under tre förhållanden: 1, över 180 km/h, vid parkering (liten svängradie och lågt drivande moment) samt vid kraftig understyrning.

Har du källa på det sista du skriver? Jag har hört att vid normal motorvägskörning kopplas xDrive bort..
Citera
2017-06-27, 08:41
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Att hälften av kraften går till framaxeln då den är låst är dock egenligen inte helt och hållet sant, det stämmer bara om både bak och framaxel har lika bra fäste. Har framaxeln bra fäste och bakhjulen står på is så överförs i princip 100% av kraften till framhjulen, samt tvärtom förstås.
Precis. Det är därför snacket om 40/60 eller 60/40 är rena fantasier. Det går inte att aktivt styra en låst fördelning.
Citera
2017-06-28, 01:16
  #200
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Innan verkstaden nämnde frontdiffen så ringde jag en vän som är mekaniker och när jag berättade vad jag hade gjort och hur bilen betett sig så nämnde han att fördelningslådan gått sönder. Men verkstaden sa bara något om frontdiffen och nämnde ingenting om att fördelningslådan har gått sönder eller skadats. Tror du de kanske inte ens har kollat den? Kan de vara såna amatörer?

Fördelningslådan, den som jag felaktigt kallade mellandiff, har nog inte gått sönder eller skadats.
Däremot misstänker jag att den kan ha utsatts för ett ökat slitage.
Om jag förstått funktionen rätt, så sitter det en koppling i den. Ungefär som i en manuellväxlad bil.
Systemet har ju kopplat in fyrhjulsdriften pga att fram- och bakhjul snurrat olika fort. Kopplingen kläms ihop, och nu ska fram- och bakhjul tvingas snurra lika fort. Men pga av olika däckhöjd går inte det, fram- och bakdäcken kommer lik förbannat att snurra olika fort. Nånting måste ge sig, och till slut blev det framdiffen. Men innan framdiffen pajade, måste något ha slirat. T.ex kopplingen i fördelningslådan. Slirande koppling kan utveckla hög värme, om den slirar mycket. Och värmen kan ta kål på oljan, om den nu ligger i olja. Det blir ju även ett ökat slitage på kopplingen, och ev. kan ju material som slitits bort också hamna i oljan. Men hastighetsvariationen mellan fram och bak kanske var för låg för att någon högre friktionsvärme skulle uppstå, och då är det nog lugnt. Men ett oljebyte är nog inte dyrt.

Mest bara en fundering från min sida.


Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Vad menar du? Menar du att min bil vart inställd på 245/45/18 fram och 275/40/18 bak? Måste dem ändra i systemet för att mina nuvarande däck ska passa? Det här låter intressant!

Nej, det var inte så jag menade. Han pratade väl om däckleverantörer? Om man vill ha olika bredd på däcken, men höjden inte får skilja, så finns det färdiga kalkyler på nätet för att beräkna höjden. Länk till en sådan fanns väl tidigare i tråden. Det jag menade var att däckleverantören, (eller ännu bättre, däcktillverkaren), borde ha detta. Ett program som med info om, eller kan räkna ut rullomkrets. Så man lätt kan söka efter matchande däck oavsett bredd.
Citera
2017-06-28, 16:44
  #201
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Fördelningslådan, den som jag felaktigt kallade mellandiff, har nog inte gått sönder eller skadats.
Däremot misstänker jag att den kan ha utsatts för ett ökat slitage.
Om jag förstått funktionen rätt, så sitter det en koppling i den. Ungefär som i en manuellväxlad bil.
Systemet har ju kopplat in fyrhjulsdriften pga att fram- och bakhjul snurrat olika fort. Kopplingen kläms ihop, och nu ska fram- och bakhjul tvingas snurra lika fort. Men pga av olika däckhöjd går inte det, fram- och bakdäcken kommer lik förbannat att snurra olika fort. Nånting måste ge sig, och till slut blev det framdiffen. Men innan framdiffen pajade, måste något ha slirat. T.ex kopplingen i fördelningslådan. Slirande koppling kan utveckla hög värme, om den slirar mycket. Och värmen kan ta kål på oljan, om den nu ligger i olja. Det blir ju även ett ökat slitage på kopplingen, och ev. kan ju material som slitits bort också hamna i oljan. Men hastighetsvariationen mellan fram och bak kanske var för låg för att någon högre friktionsvärme skulle uppstå, och då är det nog lugnt. Men ett oljebyte är nog inte dyrt.

Mest bara en fundering från min sida.




Nej, det var inte så jag menade. Han pratade väl om däckleverantörer? Om man vill ha olika bredd på däcken, men höjden inte får skilja, så finns det färdiga kalkyler på nätet för att beräkna höjden. Länk till en sådan fanns väl tidigare i tråden. Det jag menade var att däckleverantören, (eller ännu bättre, däcktillverkaren), borde ha detta. Ett program som med info om, eller kan räkna ut rullomkrets. Så man lätt kan söka efter matchande däck oavsett bredd.

Jaha okej. Ja de har bytt fördelningslådan nu och satt rätt däck på den och nu går bilen perfekt igen! Problemet är att när bilen pajade så läckte ju den där oljan och den luktade så in i HELVETE illa, nästan som syra. Och den lukten kom in i kupén och det luktar fortfarande i kupén! Trodde att de skulle sanera den eller något men de är bara jag som tror på lyx.
Citera
2017-06-29, 01:46
  #202
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur fanken skulle den kunna vara partiellt låst så att den skickar 40% till framhjulen? Det gäller säkert intermittent om du gasar på en snöbelagd väg, men att det skulle vara normalfallet på asfalt låter som rent säljsnack. Om lådan skall kunna fördela kraft så måste kopplingen slira kontinuerligt, vilket skulle leda till lika usel bränsleekonomi som en automatlåda från 50-talet och det skulle krävas en extra kylare för att avleda värmen från fördelningslådan. Annars får du gärna förklara hur det fungerar rent mekaniskt att fördela kraft utan stora förluster.

Jag har själv en Haldex-låda som bygger på liknande princip och jag är övertygad om att den normalt driver 100% fram och bara driver bak när framhjulen börjar slira. Men jag är helnöjd eftersom den gör det så snabbt och obemärkt att det känns som den alltid driver på alla fyra. För att avgöra skillnaden måste man antagligen sätta bilen i bromsbänk. Säljarna kan lugnt säga att den driver 40/60 och sedan hänvisa till något finstilt om någon skulle göra en teknisk undersökning.
Har du haldex5 jobbar kopplingen kontinuerligt, det räcker att du gör ett gaspådrag så börjar kopplingen låsa ifall hjulspinn skulle uppstå.
Citera
2017-06-29, 03:21
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Precis. Det är därför snacket om 40/60 eller 60/40 är rena fantasier. Det går inte att aktivt styra en låst fördelning.

Men det snacket beskriver ju oftast vridmomentskillnaderna i fram resp. bakaxeln och är ganska relevant för bilens körkaraktär. Om man har mycket motorkraft och accelererar kraftigt på barmark så får man lägre tryck på framdäcken och de tappar i regel fästet före bakdäcken. Dvs framdäcken börjar rotera snabbare än bak. Så för att inte spinna bort energi i onödan i framdäcken så bromsar lamellerna upp skillnaden i hastighet mellan fram- och bakaxeln så att mer vridmoment kan överföras bak. Här kan "40/60"-siffrorna (fram/bak) direkt översättas till bättre prestanda och en roligare mindre understyrd körkaraktär.

I rena lamelldiffar typ Haldex, xdrive osv är grundläget framhjulsdrift. Om framhjulen snurrar snabbare så försöker diffen låsa rotationshastighetsskillnaden mellan fram- och bakaxel för att överföra drivkraft (vridmoment) till bakhjulen istället. Om man har specialfallet som i TS exempel så blir det maximal låskraft under en längre tid än några enstaka sekunder som systemet är dimensionerat för, och då blir det antagligen alldeles för varmt. Tidiga Haldex-system hade en mekanisk/hydraulisk lösning för låsningen men jag tror inte de låste lika hårt som Xdrive gör idag. Med moderna datorstyrda ventiler så tycker jag dock att man borde kunna eliminera överhettningsproblem vid t.ex. felaktiga däckmonteringar.

LSD-diffar (typ Subaru wrx) använder en kombination av ordinarie differential och lameller för att kunna styra låsgraden. Här blir grundläget 50/50 (vi snackar vridmoment nu).

Audi's klassiska torsendiffar använder en helmekanisk lösning utan lameller. Den är elegant för sin enkelhet men det finns såklart ingen möjlighet att påverka låskraften som i de moderna lamell-systemen.

I små radiostyrda bilar så kan man påverka mittdifferentialens karaktär genom att fylla den med tunnare eller mer trögflytande olja. Hög viskositet = diffen låser mer och du får mer vridmoment i bakhjulen och därmed en mer överstyrd karaktär. Bättre acceleration ut från kurvor men mer svårkörd. Låg viskositet = diffen låser mindre och framhjulen tillåts då spinna mer och bilen blir mer understyrd och mer förlåtande att köra. Man märker ganska tydligt skillnaden i dessa sammanhang.
Citera
2017-06-29, 21:55
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Har du källa på det sista du skriver? Jag har hört att vid normal motorvägskörning kopplas xDrive bort..

http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...3%20xDrive.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Precis. Det är därför snacket om 40/60 eller 60/40 är rena fantasier. Det går inte att aktivt styra en låst fördelning.

Man styr fördelningen genom att justera förspänningen hos kopplingen, vilket hos xdrive görs med en elektrisk servomotor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback