2017-06-22, 21:02
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
Du menar efter skatt inte fan finns det nån som har 13k före skatt? för heltid iaf.

Ja men det blir snarare runt 11-12k per månad efter skatt. Tänkte fel.
Tror dom får ca 17 innan.

😋
Citera
2017-06-23, 11:24
Bannlyst
Tänkte uppdatera lite snabbt.

Någon lön blev det inte. Utan jag tjänar 28kr i timmen för Aktivitetsstöd eller aktivitetsersättning utav Försäkringskassan under första månaden.

Min områdeschef har ingen aning om vem som ska ge mig lön, eller om jag ska ha någon lön överhuvudtaget, när jag frågat henne.

Vad ska man säga. Jag är väldigt besviken. "1 månads lek och lär" borde de döpa om första månaden så ingen tar miste på vad det egentligen handlar om.

Någon kommer få betala för mina sömnlösa nätter och välmående.

edit. jag jobbar för 28kr i timmen på helgdagar också. Det har det blivit en hel del av.
Senast redigerad av juiceme 2017-06-23 kl. 11:41.
Citera
2017-06-23, 13:28
Medlem
StureSventons avatar
Men kommer du bli anställd i framtiden? min erfarenhet är att de flesta arbetsträna betydligt längre än en månad och de flesta anställa inte efter den tiden så inget behov eller pengar för anställning finns.
Citera
2017-06-23, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Men kommer du bli anställd i framtiden? min erfarenhet är att de flesta arbetsträna betydligt längre än en månad och de flesta anställa inte efter den tiden så inget behov eller pengar för anställning finns.

Jag är inte utvecklingsanställd hos samhall. Utvecklingsanställda får inte vara själva på arbetsplatsen och har någon annan garanterad arbetsträning/anställning i ett år.

Oss andra kallar samhall "anställda" även fast vi tydligen inte är anställda med lön första månaden.
Utan det var en månads obetalt praktik. Har någon någonsin sagt att jag praktiserar för ett jobb? Nej.

De kallar oss anställda.

Ni förstår hur det blivit virrigt och att jag trott att jag ska få betalt?
Senast redigerad av juiceme 2017-06-23 kl. 14:11.
Citera
2017-06-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Etableringsersättning utgår inte från om man är svensk eller ej. Försök hitta en norrman, amerikan eller grek med etableringsersättning. Lycka till.

Aktivitetsstöd utgår från tidigare ersättning från a-kassa. Kan vara avsevärt högre än etableringsersättning.

Hittar du några arbetssökande norrmän, amerikaner eller greker här i Sverige då?
De arbetssökande utlandsfödda som finns här i Sverige är ju personer med beviljad asyl plus anhöriginvandrare och då blir det konstigt om asylgruppen hela tiden ska ha mer.
Citera
2017-06-23, 15:46
Medlem
Citat:
Men nu skriver du ju om något helt annat. Du skriver om tjänster som Samhall tillhandahåller Arbetsförmedlingen, inte om Samhall som arbetsgivare, vilket givetvis är två olika saker. Men för personer som inte är på Samhall som en del av en utredning, utan inte för eventuell anställning på Samhall, är en månads arbetsträning vanligt.

Fast beteckningen för det hela är ju introduktion. När man ordnar med en introduktion så tror ju folk att de är mer eller mindre lovade arbete efteråt och det är ju självklart att TS känner sig lurad när det visar sig att det bara var fråga om en vanlig sketen praktik eller arbetsträning till den låga ersättningen.
Citera
2017-06-23, 15:54
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Det fetstilta...för att normalbegåvade människor tar reda på saker dom inte vet, istället för att skriva ett inlägg baserat på antaganden på FB.
Nej.
Citera
2017-06-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
Jag är inte utvecklingsanställd hos samhall. Utvecklingsanställda får inte vara själva på arbetsplatsen och har någon annan garanterad arbetsträning/anställning i ett år.

Oss andra kallar samhall "anställda" även fast vi tydligen inte är anställda med lön första månaden.
Utan det var en månads obetalt praktik. Har någon någonsin sagt att jag praktiserar för ett jobb? Nej.

De kallar oss anställda.

Ni förstår hur det blivit virrigt och att jag trott att jag ska få betalt?

Du klargör inte vad som gäller framdeles, Sture Sventon frågar om du kommer att vara anställd fortsättningsvis, det framgår ju inte av ditt svar.
Alltså blev det enbart en månad eller fortsätter verksamheten, vid fall om det senare, vad sker det till för villkor?
Citera
2017-06-23, 21:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Fast beteckningen för det hela är ju introduktion. När man ordnar med en introduktion så tror ju folk att de är mer eller mindre lovade arbete efteråt och det är ju självklart att TS känner sig lurad när det visar sig att det bara var fråga om en vanlig sketen praktik eller arbetsträning till den låga ersättningen.
Finns ingen insats hos Af som heter introduktion. Förr fanns det något som hette introduktion till arbete, men den är ersatt av annat.

För övrigt skriver ju en person som anvisas en insats på att hen tagit del av regelverket/förutsättningarna för insatsen i samband med anvisning. Man kan alltså inte gärna förväxla en anställning med en arbetsmarknadspolitisk insats.
Citera
2017-06-23, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du klargör inte vad som gäller framdeles, Sture Sventon frågar om du kommer att vara anställd fortsättningsvis, det framgår ju inte av ditt svar.
Alltså blev det enbart en månad eller fortsätter verksamheten, vid fall om det senare, vad sker det till för villkor?

Det är orelevant för mig. Om jag blir/är anställd eller inte anställd.

Blir/är jag inte anställd, extra fult av dom.

Blir/är jag anställd. Fult av dom.

tråden handlar om min första månad.
Senast redigerad av juiceme 2017-06-23 kl. 22:24.
Citera
2017-06-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
Det är orelevant för mig. Om jag blir/är anställd eller inte anställd.

Blir/är jag inte anställd, extra fult av dom.

Blir/är jag anställd. Fult av dom.

Det har alltså passerat en månad under vilket arbete har utförts. Sedan saknas uppgift om huruvida verksamheten som anställd fortsätter eller redan har avslutats. Konsekvensen blir att när ni har uppställning nästa morgon måste frågan ställas om det är tänkt att det skall bli fortsättning. Är detta rätt uppfattat?
Citera
2017-06-23, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det har alltså passerat en månad under vilket arbete har utförts. Sedan saknas uppgift om huruvida verksamheten som anställd fortsätter eller redan har avslutats. Konsekvensen blir att när ni har uppställning nästa morgon måste frågan ställas om det är tänkt att det skall bli fortsättning. Är detta rätt uppfattat?

skiter fullständigt i det. vill ha förra månaden retroaktivt.
kommer dra in facket och få ansvarig ställd till rätta nästa vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in