Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-16, 23:41
  #1
Avstängd
Har jobbat på samhall en månad, Jag har fått provanställning i en månad.

Nu är jag klar med månaden.

Min fråga är, har jag slitit arslet av mig? Och bara fått 4000kr för "aktivitets stöd"

eller kommer jag få vanlig lön ? + aktivitetsstödet som var 4000kr. för månaden jag arbetat.

Annars kommer jag hugga ihjäl varenda en på samhall, om jag jobbat 8h om dagen 5dagar i veckan för 4000kr för en månad.
__________________
Senast redigerad av juiceme 2017-06-16 kl. 23:51.
Citera
2017-06-16, 23:53
  #2
Medlem
megacoolmans avatar
Du kom väl överens om lönen när du tog anställningen? Varför jobbar du på Samhall? Arbetsskadad eller svagbegåvad?
Citera
2017-06-16, 23:58
  #3
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
Har jobbat på samhall en månad, Jag har fått provanställning i en månad.

Nu är jag klar med månaden.

Min fråga är, har jag slitit arslet av mig? Och bara fått 4000kr för "aktivitets stöd"

eller kommer jag få vanlig lön snart? + aktivitetsstödet som var 4000kr. för månaden jag arbetat.

Annars kommer jag hugga ihjäl varenda en på samhall, om jag jobbat 8h om dagen 5dagar i veckan för 4000kr för en månad.
Du skriver att du haft provanställning en månad, alltså att du haft en anställning. Är man anställd så får man lön. Aktivitetsstöd i sin tur, är en ersättning som man får om man deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program, om man alltså inte har arbete, inte är anställd. Hur kan de då komma sig att du då frågar om du kommer att få aktivitetsstöd istället för lön, om du varit anställd?
Citera
2017-06-17, 00:00
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Du kom väl överens om lönen när du tog anställningen? Varför jobbar du på Samhall? Arbetsskadad eller svagbegåvad?

Vi gick inte igenom lön, Alla (som är som mig) är överlyckliga att jobba.

Jag har dåligt minne och är schizofren.

Så jag fick jobb där som en alternativ medicin.

Har läst upp till högskolan innan jag blev dålig.
Citera
2017-06-17, 00:04
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du skriver att du haft provanställning en månad, alltså att du haft en anställning. Är man anställd så får man lön. Aktivitetsstöd i sin tur, är en ersättning som man får om man deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program, om man alltså inte har arbete, inte är anställd. Hur kan de då komma sig att du då frågar om du kommer att få aktivitetsstöd istället för lön, om du varit anställd?

För jag tror att att Samhall kör "provanställning" genom försäkringskassans "aktivitetsstöd" Och att samhall inte betalar ett skit. Det är vad många arbetskollegor har sagt-

så jag är rädd här nu innan månaden är slut.
__________________
Senast redigerad av juiceme 2017-06-17 kl. 00:08.
Citera
2017-06-17, 00:08
  #6
Medlem
Kolla vad det står på dina anställningspapper.
Citera
2017-06-17, 00:13
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Kolla vad det står på dina anställningspapper.

Det enda anställningspapper jag har är ett Schema när jag ska arbeta varje dag.

Har inte skrivit på något.

I schemat står det:

Nyanställd? JA/NEJ [JA]
fr-o,.; 2017 xx xx
T.O.M / rullange: [RULLANDE]
avvikelsedagar JA/NEJ [JA]
Vid EJBEL ange uppdrag: [BEL]

skiten gick ur för några dagar sedan.
Citera
2017-06-17, 00:49
  #8
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
Det enda anställningspapper jag har är ett Schema när jag ska arbeta varje dag.

Har inte skrivit på något.

I schemat står det:

Nyanställd? JA/NEJ [JA]
fr-o,.; 2017 xx xx
T.O.M / rullange: [RULLANDE]
avvikelsedagar JA/NEJ [JA]
Vid EJBEL ange uppdrag: [BEL]

skiten gick ur för några dagar sedan.
Snacka med din chef på Samhall och fråga hur det funkar. Är ju helt naturligt att man undrar. Om du knegar ska du ju ha pröjs...är du säker på att inte lönen dimper in nu i slutet på månaden då?
Citera
2017-06-17, 01:12
  #9
Medlem
nakamotos avatar
Underligt att du inte fått något anställningsavtal. Fick du det här jobbet via arbetsförmedlingen? Kan det vara så att du skulle gå en månad med praktiklön innan anställningen drog igång för att chefen skulle se hur du fungerade på arbetsplatsen? Det är rätt vanligt när det gäller jobb som alternativ medicin att man börjar med en månads praktik. Dessutom borde du få lönebidrag från arbetsförmedlingen pga din psykiska sjukdom, om du nu har diagnosen schizofreni dokumenterat av läkare. Då står staten för större delen för din lön!
Citera
2017-06-17, 01:47
  #10
Medlem
Troligen så är det en arbetsprövning du har via jobb o utvecklings garantin och då är det den ersättningen du får
Citera
2017-06-17, 01:56
  #11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
För jag tror att att Samhall kör "provanställning" genom försäkringskassans "aktivitetsstöd" Och att samhall inte betalar ett skit. Det är vad många arbetskollegor har sagt-

så jag är rädd här nu innan månaden är slut.
Vad du och dina kollegor menar är således att Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Samhall tillsammans väljer att inte följa bland annat lagen om anställningsskydd, förordningen om aktivitetsstöd och förordningen om särskilda insatser för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga. Tycker du själv att det verkar särskilt sannolikt?
Citera
2017-06-17, 02:33
  #12
Medlem
NeutronStars avatar
De e bättre å inte ta samhall jobbet för pengarna för då tar dem bort bidragen o kan sänka bostads bidrag mm bidrag. Men om du vill ha jobb karriär kan samhall arbete vara bättre å ta + att du får arbets erfaren heter o sociala kontaker.
Best o kolla med soc kontakten ock arbets förmedlingen vad dem säger e bäst för dej...
__________________
Senast redigerad av NeutronStar 2017-06-17 kl. 02:39.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback