2017-06-21, 08:10
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
Har jobbat på samhall en månad, Jag har fått provanställning i en månad.

Nu är jag klar med månaden.

Min fråga är, har jag slitit arslet av mig? Och bara fått 4000kr för "aktivitets stöd"

eller kommer jag få vanlig lön ? + aktivitetsstödet som var 4000kr. för månaden jag arbetat.

Annars kommer jag hugga ihjäl varenda en på samhall, om jag jobbat 8h om dagen 5dagar i veckan för 4000kr för en månad.
Eftersom man inte söker jobb på Samhall på vanligt vis har du fortfarande dina pengar från FK under provqanställningen.
På vanliga jobb så kan man ju skicka in sin CV och ansökan osv.
Eftersom det många gånger anställs lite "udda" människor som ev. inte klarar att ens stava till CV så är detta deras förfarande.

Om du inte, med din arbetsinsats visar att du är en tillgång för dem (som man bör vara på vilket jobb som helst) så får du en annan anställningsform´. Är di helt kass på att jobba och ta instruktioner elller ens visa att du vill lära dig jobbet, så är det adjö.

Hade de läst ditt inledande inlägg här så hade du åkt ut på en gång....

Jag har själv varit på Samhall i två år (2011-2013, sedan fixade de in mig på det som är mitt nuvarande jobb (28 000kr/mån.) Men jag vaaar4 där för en knäskada, inte för att jag hade någon psykisk åkomma.

Samhall har i sin handlingsplan att aktivt leta arbeten (hos vanliga arbetsgivare) man har t.o.m. förtur ibland
Där jag var fanns några som bara ville lata sig, den ena hade varit hos Samhall i 26 år och dena adre 24 år.
Senast redigerad av r_o_n 2017-06-21 kl. 08:13.
Citera
2017-06-21, 08:12
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du orkade lägga ner 1-2 min på att läsa på så hade du varit lite bättre informerad.
Framkommer inte direkt i tråden.

Vad jobbar du med på Samhall? Kontorsstädning?
Citera
2017-06-21, 08:17
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Hur vet du att TS har aktivitetsersättning??, med 223 kronor om dagen är det mycket mer troligt att hen har/har haft aktivitetsstöd.

Ja vad trodde du, Samhall är ingen plats för handikappade, det är hårt, monotont slit, med dålig arbetsmiljö, inte minst psykosocialt.
Samhall är ett bemanningsföretag som tar de sämsta jobben ingen annan vill ta.
Rätt och fel. Beror på vilken ort man pratar om.
Där jag bor så är det en städfirma, typ ISS....
Citera
2017-06-21, 12:49
Medlem
Bassplays avatar
Provanställning säger du, då kan du bara få ca 3-4 tusen från försäkringskassan.

Samhall brukar bara erbjuda ett år utöver provanställning och då får du lön.

Den ligger på ca 13000 innan skatt för heltid.

Prata med någon av dom som styr på Samhall och varför inte din handläggare på arbetsförmedlingen också. Lycka till!
Citera
2017-06-21, 15:02
Medlem
Citat:
Vad menar du? Folk anvisas ju arbetsträning 1 månad just för att Af ska utröna om dom har en arbetsförmåga som gör att dom kan anställas på Samhall för det aktuella arbetet. Menar du att dom ska anställas även när utredningen visar att dom inte kan utföra arbetet?

Nej, men praktik bör ju ske till liknande ersättningar och när dessa ersättningar dessutom är mycket lägre än etableringsersättningen så blir det ju enbart en löjeväckande form av diskriminering och rasism mot svenskar.
Citera
2017-06-21, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Provanställning säger du, då kan du bara få ca 3-4 tusen från försäkringskassan.

Samhall brukar bara erbjuda ett år utöver provanställning och då får du lön.

Den ligger på ca 13000 innan skatt för heltid.

Prata med någon av dom som styr på Samhall och varför inte din handläggare på arbetsförmedlingen också. Lycka till!
Du menar efter skatt inte fan finns det nån som har 13k före skatt? för heltid iaf.
Citera
2017-06-21, 17:52
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
Du menar efter skatt inte fan finns det nån som har 13k före skatt? för heltid iaf.
På en 1årig utvecklingsanställning på Samhall är lönen 17250 kronor brutto.
För fast anställd personal är grundlönen 19880:- brutto
Medianlönen för fast anställd arbetare ligger runt 21k skulle jag gissa.
Citera
2017-06-21, 23:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Syftet med arbetsträningen, är inte att personen ska bli anställd av Samhall. Uppdraget från kund(AF) är att en persons arbetsförmåga skall värderas. Så här står det i senaste kvartalsrapporten för Samhall AB.

"ARBETSMARKNADSTJÄNSTER
Försäljning av arbetslivsinriktade tjänster med Arbetsförmedlingen
som kund. Tjänsterna omfattar personer med funktionsnedsättning
inom målgrupperna jobb- och utvecklingsgarantin,
jobbgarantin för ungdomar och etableringsuppdraget. Deltagare
i dessa tjänster är inte anställda av Samhall utan har en tidsbegränsad
arbetsträning för att validera och utveckla sin
arbetsförmåga."

Internt inom Samhall skall man inte ens kalla det praktik utan arbetsträning, något som kan vara upp till ett halvår, beroende på när kund är nöjd. Ofta får de börja med deltid och sedan stegvis gå upp till deras maximala förmåga, när de knäcks och inte orkar mer så vet AF/FK vad personens arbetsförmåga är och kan fatta beslut på det underlaget vad man ska göra med personen.

Få blir anställda på Samhall, eftersom det inte är syftet, många som AF skickar har dessutom inte det som krävs för att orka den typen av tunga monotona jobb som finns inom Samhall.
Tron att Samhall har lätta jobb för handikappade är svår att utrota bland AF:s handläggare och de skickar ofta totalt malplacerade personer för arbetsträning, Samhall får ju betalt så de tackar ja till personer som saknar realistisk möjlighet att bli anställda.
Men nu skriver du ju om något helt annat. Du skriver om tjänster som Samhall tillhandahåller Arbetsförmedlingen, inte om Samhall som arbetsgivare, vilket givetvis är två olika saker. Men för personer som inte är på Samhall som en del av en utredning, utan inte för eventuell anställning på Samhall, är en månads arbetsträning vanligt.
Citera
2017-06-21, 23:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Framkommer inte direkt i tråden.

Vad jobbar du med på Samhall? Kontorsstädning?
Syftar inte på vad som står i tråden, utan på vad en normalbegåvad person hittar med Google på 1-2min.

Nej jag jobbar inte på Samhall.
Citera
2017-06-21, 23:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej, men praktik bör ju ske till liknande ersättningar och när dessa ersättningar dessutom är mycket lägre än etableringsersättningen så blir det ju enbart en löjeväckande form av diskriminering och rasism mot svenskar.
Etableringsersättning utgår inte från om man är svensk eller ej. Försök hitta en norrman, amerikan eller grek med etableringsersättning. Lycka till.

Aktivitetsstöd utgår från tidigare ersättning från a-kassa. Kan vara avsevärt högre än etableringsersättning.
Citera
2017-06-22, 07:56
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Syftar inte på vad som står i tråden, utan på vad en normalbegåvad person hittar med Google på 1-2min.

Nej jag jobbar inte på Samhall.
Du ger dock intryck av att vara debil. Vad får dig att tro att jag tagit mig tid att googla Samhalls verksamhet och upplägg? Jag såg en underhållande trådstart och skrev ett inlägg som du av någon anledning gick igång på. Du verkar ta det väldigt personligt.
Citera
2017-06-22, 19:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Du ger dock intryck av att vara debil. Vad får dig att tro att jag tagit mig tid att googla Samhalls verksamhet och upplägg? Jag såg en underhållande trådstart och skrev ett inlägg som du av någon anledning gick igång på. Du verkar ta det väldigt personligt.
Det fetstilta...för att normalbegåvade människor tar reda på saker dom inte vet, istället för att skriva ett inlägg baserat på antaganden på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in