Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-08-16, 08:08
  #37
Medlem
Nu fick hjärnkontoret jobba lite, och visst någon doft var det, var nog över 20 år sen senast dock så minnet är nog inte det bästa av doften.

Finns ju inte såpass många saab kvar nu mera att stoppa näsan i.
Citera
2017-08-16, 12:34
  #38
Medlem
Oljeapans avatar
Första modellerna av 9-5 har mycket riktigt en väldigt speciell doft. Troligtvis mattorna som luktar men det försvann någonstans 00-01.
Citera
2019-04-16, 13:30
  #39
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det mesta talar för att ts inbillar sig fullständigt, har aldrig vare sig hört talas om dylikt fenomen, än mindre uppmärksammat sådant själv. Har ägt dussintals Saabar, allt från årgång 1968 till 2011, vissa inköpta nya, andra som väl begagnade om man uttrycker det så. Har en Saab från 2010 nu, finns inget av det ts hävdar.

Jag sitter i en gammal Saab 900. Tyvärr känns lukten outlidlig. Får huvudvärk av den, nära inpå. Det är mattorna som luktar.
Citera
2019-04-16, 13:48
  #40
Medlem
lemonzhellos avatar
Mandelkubb alltså. Har aldrig ägt en Saab, så länge jag kan minnas har jag haft en kronisk aversion mot märket, däremot har jag haft två gamla Oplar (med andra bilar emellan) som båda delade någon sorts gammelmansdoft. Otvättad äldre herre med vaxkulor i håret och mjäll på axlarna liksom.
Kanske också en signaturdoft?
Citera
2019-04-16, 22:34
  #41
Medlem
Torrtkisss avatar
Jag har ägt flertal gamla Volvosar och samtliga har luktat likadant, både från avgasröret men även i interiören. Detta har jag funderat på länge hur det kommer sig.
Citera
2019-04-20, 21:08
  #42
Medlem
Det är bara saabarna med plyschklädsel som har "saablukten", den finns inte i modeller med högre utrustningspaket. Underligt att saab som var så noga med detaljer inte fixade till lukten direkt utan den hängde kvar som en surmök i fuktiga kalsonger ända till millennieskiftet.
Citera
2019-04-20, 21:56
  #43
Medlem
Dille24s avatar
Jag har precis gjort mig av med en saab 900 som fortfarande 20 år senare hade den mycket speciella saablukten.

Mycket riktigt var det plyschklädsel. Men även i föräldrarnas 900 med läderklädsel fanns lukten. Men även om sätena var i skinn så var där ju många andra detaljer i plysch, hela golv inredningen var ju i något beige plyschmaterial.
Citera
2019-04-20, 22:40
  #44
Medlem
DeepThroat007s avatar
I början av 80-talet hade jag som vinterbil en Saab av 64 års modell (tvåtaktare). Den var så genomrostad att det ifrån bakskärmen sprutade in lera på insidan av framrutan (o på min vänstra axel). Glömde även en päronsoda i glasflaska i handfacket en natt då det var kall o sedan dess var det mycket klet-lukt även på högersidan som inte gick att få bort ens med några wunderbaums.
Citera
2019-04-20, 22:57
  #45
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror denna doft har något med materialet i stolarna och klädseln att göra. Den plyschklädsel som tillkom i slutet på 70-talet, varade hela 80-talet och större delen av 90-talet. 9-3, och 9-5 känner jag inte att de luktar på det viset. Likaså skiljer sig doften i 9-5rna från de olika facelift-varianterna.

Äldre SAAB:ar från 80-talet luktar dessutom inte mandelkubb när de är utrustade med skinnklädsel.

Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det är bara saabarna med plyschklädsel som har "saablukten", den finns inte i modeller med högre utrustningspaket. Underligt att saab som var så noga med detaljer inte fixade till lukten direkt utan den hängde kvar som en surmök i fuktiga kalsonger ända till millennieskiftet.

Mina tankar är också att det på något vis handlar om sätena eller dess tygklädsel. Hur det kunde bli så eller om det fanns en avsikt bakom har mig veterligen aldrig besvarats men det skulle vara intressant att få veta.
Citera
2019-04-21, 00:20
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
Mina tankar är också att det på något vis handlar om sätena eller dess tygklädsel. Hur det kunde bli så eller om det fanns en avsikt bakom har mig veterligen aldrig besvarats men det skulle vara intressant att få veta.
Det kanske var meningen att dölja andra lukter, tobaksrörk t ex. Det luktade kubb i bilen men inget annat.
Citera
2019-04-21, 01:05
  #47
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det kanske var meningen att dölja andra lukter, tobaksrörk t ex. Det luktade kubb i bilen men inget annat.

Det är ju en inte helt omöjlig teori faktiskt. Mina förnimmelser var inte att det luktade kubb fast å andra sidan har jag nog inte sånt avancerat luktorgan. Kan det vara att lukten påminde om kubb och något annat men att kubb framträdde mest för dig. Nu skulle man vilja ha en tidsmaskin för att åka tillbaka och försöka nosa noggrant.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback