Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-16, 22:24
  #1
Medlem
Tenaciouss avatar
Tjena! Hur är läget?

Först och främst; jag kan väldigt lite om bilar, men jag har ett väldigt bra luktsinne .

Alla äldre SAAB-modeller (äldre än -95, om jag tvunget måste definiera närmare) har samma doft i kupén - en air av ättika, bränd plast och mandelkubb. Är det fler än jag som tänkt på detta? Stämmer mitt påstående, eller bör jag kolla om jag fått en stroke?

Följdfrågor: Var kommer doften ifrån? Är det ett sammelsurium av lukter från alla olika komponenter i bilen, eller är det något specifikt i bilarna som avger SAAB-odören? Är det en "designad" doft eller bara en ren olyckshändelse, som västerbottensost? Finns doften fortfarande kvar i dom nyare modellerna?

Gamla volvobilar har också en specifik doft, men jag antar att det är en historia för ett annat tillfälle.

Tacksam för svar!
Citera
2017-06-16, 22:28
  #2
Medlem
Fosterlands avatar
Hahaha, aldrig tänkt på´t tidigare, men nu när du säger det så håller jag med. Fan vad jag älskar Flashback!
Citera
2017-06-16, 22:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
Tjena! Hur är läget?

Först och främst; jag kan väldigt lite om bilar, men jag har ett väldigt bra luktsinne .

Alla äldre SAAB-modeller (äldre än -95, om jag tvunget måste definiera närmare) har samma doft i kupén - en air av ättika, bränd plast och mandelkubb. Är det fler än jag som tänkt på detta? Stämmer mitt påstående, eller bör jag kolla om jag fått en stroke?

Följdfrågor: Var kommer doften ifrån? Är det ett sammelsurium av lukter från alla olika komponenter i bilen, eller är det något specifikt i bilarna som avger SAAB-odören? Är det en "designad" doft eller bara en ren olyckshändelse, som västerbottensost? Finns doften fortfarande kvar i dom nyare modellerna?

Gamla volvobilar har också en specifik doft, men jag antar att det är en historia för ett annat tillfälle.

Tacksam för svar!

Min brorsa hade 3st SAAB V4, den första var en Monte Carlo före 70-talet så den räknas inte men de andra två. Nåväl jag fick äran att tvätta hans bil för att få råd att tanka moppen men jag upplevde inte någon speciell lukt, det är inte så mycket plast i dessa bilar men kanske det är gummimattorna som luktar.
Citera
2017-06-16, 22:49
  #4
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
Tjena! Hur är läget?

Först och främst; jag kan väldigt lite om bilar, men jag har ett väldigt bra luktsinne .

Alla äldre SAAB-modeller (äldre än -95, om jag tvunget måste definiera närmare) har samma doft i kupén - en air av ättika, bränd plast och mandelkubb. Är det fler än jag som tänkt på detta? Stämmer mitt påstående, eller bör jag kolla om jag fått en stroke?

Följdfrågor: Var kommer doften ifrån? Är det ett sammelsurium av lukter från alla olika komponenter i bilen, eller är det något specifikt i bilarna som avger SAAB-odören? Är det en "designad" doft eller bara en ren olyckshändelse, som västerbottensost? Finns doften fortfarande kvar i dom nyare modellerna?

Gamla volvobilar har också en specifik doft, men jag antar att det är en historia för ett annat tillfälle.

Tacksam för svar!
Det bör vara valet av komponenter och inredningsmaterial som ger lukten, jag är också luktkänslig och vissa bilar luktar bra, andra vidrigt. Ett flertal Volvomodeller tillhör den sistnämnda kategorin, på tal om Volvo.
Citera
2017-06-16, 22:54
  #5
Medlem
Du är fan nåt på spåren. Mandelkubb kan jag definitivt känna igen. Eller Saabar doftar som mandelkubb smakar.
Citera
2017-06-16, 22:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Du är fan nåt på spåren. Mandelkubb kan jag definitivt känna igen. Eller Saabar doftar som mandelkubb smakar.

Har för övrigt också ett bra luktsinne. Eller förmåga att känna svaga dofter.
Citera
2017-06-16, 23:20
  #7
Medlem
ElvisFans avatar
Måste varit något material, frågan är vilket. Kväljande känsla.
Citera
2017-06-16, 23:47
  #8
Medlem
Haha mandelkubb spot on, tycker doften är mysig. Skulle jag gissa vad merparten kommer ifrån så tror jag det är från instrumentpanelen som i solsken om jag förstått det rätt av någon rekondvideo på youtube släpper ifrån sig ångor och oljor när den blir upphettad. Detta är bara en gissning men skulle inte bli förvånad om det är det som ger accentnoten i många bilar.
Citera
2017-06-16, 23:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Måste varit något material, frågan är vilket. Kväljande känsla.

Instrumentpanelen det lite plast på och dörrarna var vanliga material, masonit eller vad det nu var som är klädda med vinyl.

Min farsa jobbade förr som skiftledare på Nylands mattfabrik, de tillverkade heltäckningsmattor och den plastlukten som fanns där känner jag igen i gummimattor som då fanns i många bilar.

Kanske samma sorts gummi, jag var en knodd och sedan lades fabriken ner.
Citera
2017-06-17, 00:53
  #10
Medlem
shadow666s avatar
hahahahahahah gjorde min dag! en bekant har nyligen skaffat sig en saab 900, ska känna om jag det luktar som du beskriver!
Citera
2017-06-17, 01:56
  #11
Medlem
Det mesta talar för att ts inbillar sig fullständigt, har aldrig vare sig hört talas om dylikt fenomen, än mindre uppmärksammat sådant själv. Har ägt dussintals Saabar, allt från årgång 1968 till 2011, vissa inköpta nya, andra som väl begagnade om man uttrycker det så. Har en Saab från 2010 nu, finns inget av det ts hävdar.
Citera
2017-06-17, 11:10
  #12
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det mesta talar för att ts inbillar sig fullständigt, har aldrig vare sig hört talas om dylikt fenomen, än mindre uppmärksammat sådant själv. Har ägt dussintals Saabar, allt från årgång 1968 till 2011, vissa inköpta nya, andra som väl begagnade om man uttrycker det så. Har en Saab från 2010 nu, finns inget av det ts hävdar.
"Det mesta talar för" att inbillning är vanligt förekommande bland Saab-luktare, dessutom inbillar sig flera av dem i liknande riktning... att avfärda dem som inbillningssjuka är ju mycket mer realistiskt än att ditt luktsinne sviktar...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback