2017-06-23, 01:14
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Plast anses väl knappast vara miljövänligt? Det är gjort på olja, bildar ofta giftiga gaser när det förbränns, och är sällan nedbrytbart. Jag skulle tro att mineralull anses vara betydligt miljövänligare.

Men nu vet jag inget om dessa ulltyper (tror inte du gör det heller dock?)

Nej jag vet liksom dig inte mycket om ulltyper. Men båda typer kräver stor användning av energi vid tillverkning. Det kan man läsa här: http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/isolering/

Cellplast har dock lite bättre rykte då det kommer till hur länge det håller och hur det går att återanvända har jag läst på olika ställen senaste veckan. Orkar inte rota vidare nu.

Men att du och jag inte har koll på ulltyper innebär inte att byråkraterna som troligen godkände upphandlingen i bästa EU-stil har bättre koll. Dessa gick sannolikt på de floskler som låter bäst vilket är standard vid upphandlingar nuförtiden. Verkligheten är ju mindre viktig nuförtiden. Så vad i mitt tidigare inlägg är problemet? Förutom att du och jag inte har koll på ulltyper...
Senast redigerad av Blundetto 2017-06-23 kl. 01:27.
Citera
2017-06-23, 10:07
Medlem
Lian.Vendls avatar
Den enda skuld jag ser här är i det regelverk som tillåter användande av sådant material i ett flerfamiljshus, dessutom ett högt sådant med många boendes.
De flesta länder har kommit längre med sin byggsäkerhet än så, känns lite som UK är kvar på 1960-talet.

Sedan kan givetvis beställaren av renoveringen klandras lite för att inte ha tänkt till lite men om det inte är reglerat så kan det inte formellt klandras heller.

Men i övrigt, sluta leta skuld. Lär och förbättra. Gå vidare.
Citera
2017-06-23, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Precis.

Jäkla löjleri om att man ska behöva vara med i ett specialförband för att fira ner sig i ett rep.

Det har aldrig behövts och kommer aldrig behövas.
Och de som jobbar med dessa system har då ingen utbildning? Vem som helst vet hur selen ska sitta, hur repen ska dras, hur lås och spel funkar och så vidare? De som arbetar med dessa saker har precis som specialförband en rätt gedigen utbildning för att använda grejorna och för att få arbeta på hög höjd. Du verkar inte fatta att man dör om man gör fel och trillar ner... Men så funkar det - människor kan inte flyga och kunde de det hade de int behövt selar och rep.
Citera
2017-06-23, 12:40
Medlem
Precis som jag skrev först. Branden startade från en kylskåp.
Citera
2017-06-23, 13:02
Medlem
flugrekorders avatar
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/fasadplattor-d%C3%B6ms-ut-i-test-efter-branden-1.4383736
Citat:
Fasadklädseln på höghuset Grenfell Tower i London, som varit i fokus efter lågornas snabba spridning upp längs huset, har testats efter branden. Plattorna – en typ som består av aluminiumskivor med mellanliggande plastskikt – har inte klarat de tester som utförts efter tragedin, uppger polisen.
Citera
2017-06-23, 13:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Höghusbranden i stadsdelen North Kensington började i ett kyl- och frysskåp, bekräftar polisen – en uppgift som nämndes på ett tidigt stadium efter larmet.
Citat:
Londonpolisen uppger att utredningen tittar närmare på ”varje hälso-, och säkerhetsöverträdelse” som kan ha begåtts av de företag som var inblandade i både byggnadsprocessen och den omfattande renoveringen av Grenfell Tower. För dessa företag överväger polisen att tillämpa brottsrubriceringen vållande till annans död*, enligt uttalandet.
Citat:
79 människor har hittills bekräftats döda i branden, men siffran väntas stiga.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hoghusbranden-startade-i-ett-kylskap

Jag förstår inte riktigt hur antalet dödar stiger än? Måste man ta reda på vems kroppen är för att den ska räknas i statistiken?
Senast redigerad av okok1 2017-06-23 kl. 13:28.
Citera
2017-06-23, 13:19
Medlem
Frixys avatar
Tiotusentals svenska byggnader car cellplast i fasaden, Brandskyddsföreningen har länge varnat om okunskapen.

https://sustend.se/cellplast-brandfarlig-isolering-katastrofbranden-london/

Citat:
Många tror att cellplast är säkert att bygga med eftersom det är tillåtet, men som materialet används idag utgör det en stor brandfara. Säkerheten bygger på att allt är perfekt, att det byggs exakt så som det är testat, att det är underhållet och oskadat och att ingen tändkälla tar sig förbi de skyddande ytskikten - Brandskyddsföreningen
Citera
2017-06-23, 13:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av seriously?
Idioti. Verkligen inte rätt väg att gå.
Vilka tror att något fler höghus kommer brinna upp efter dessa nyheter? Bränn ner din kåk i ghettot, få lyxlägga!

Det handlar om att förhindra upplopp och att uppretade invandrare tar hämnd på valfria britter.
Citera
2017-06-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag förstår inte riktigt hur antalet dödar stiger än? Måste man ta reda på vems kroppen är för att den ska räknas i statistiken?
Nej, men det tar givetvis tid att gå igenom lägenhet efter lägenhet, våning efter våning. Kroppar kan ligga under bråte, kroppar kan vad brända till oigenkännlighet eller hamnat på ett ställe där de för tillfället döljs.
Citera
2017-06-23, 16:01
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hoghusbranden-startade-i-ett-kylskap

Det kan vara väldigt svårt att hitta döda efter en brand eftersom kroppar kan gömma sig under bråte och smälta ihop med annat material.

Vid diskoteksbranden i Göteborg 1998 tog det fem dagar innan en av de döda (15-åriga Mona Nahani) hittades.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/04/brand.html

Då hade alltså branden släckts sedan länge och politiker och journalister vallats runt i den lilla lokalen och i princip gått rakt över henne utan att märka det.

Här handlar det om 120 lägenheter man ska ta sig igenom och inte en föreningslokal. Det finns en inte helt obefintlig risk att man kommer att riva huset med missade lik i om det handlar om personer som inte anmälts saknade (för att de är illegala invandrare eller dylikt).
Senast redigerad av impieteer 2017-06-24 kl. 21:56.
Citera
2017-06-24, 01:10
Medlem
Wolf-Rayets avatar
Nu har man börjat evakuera byggnader i Storbrittanien och river ner panelerna. Detta kommer att kosta multum och troligtvis blir det skattebetalarna som får betala allt i slutändan eftersom företagen som gjort misstagen kommer att konka:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4633930/Camden-council-EVACUATE-161-households-towers.html
Citera
2017-06-24, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Fullkomligt vansinnigt att brittiska staten ska bekosta lägenheterna. Det borde givetvis vara Kensington kommun som betalar.

Skattesystemen i Storbritannien och Sverige är, skulle jag vilja påstå, radikalt annorlunda, "kommunerna" har inte speciellt stora intäkter i Storbritannien, det finns förvisso en council tax, men den står för en i sammanhanget rätt liten del av intäkterna, det är istället statliga anslag som utgör den största delen av budgeten. I Sverige är det i princip tvärtom, de lokala skatteintäkterna står för majoriteten, och statliga anslag står i regel för en mindre del intäkterna.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-06-24 kl. 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in