2017-06-17, 11:51
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

[...]

Om det stämmer och de dog där (det skulle möjligen kunna vara att man lagt ut kropparna i trapphuset för att räkna i väntan på borttransport) så visar det ju att det inte gick att överleva en evakuering via trapphuset, åtminstone inte på det stadiet dessa människor försökte med det.

Den där berömda filmen av henne på 23:e våningen (var det väl?) tycker jag inte visade så farligt med rök i trapphuset när hon öppnade dörren. Folk som kom in i hennes lägenhet från trapphuset hostade ju inte ens. Rök stiger ju uppåt så jag tycker inte det borde varit mycket värre längre ner. I så fall ser jag inte det som att det var någon omöjlighet att ta sig ut genom trapphuset vid den tiden men det kanske blev värre innan en del bestämde sig för att försöka fly.

I ett tidigare skede så kanske röken inte var så tjock på våning 23, men hur såg det ut 15 våningar ned?
Citera
2017-06-17, 11:53
Medlem
Citat:
Den där berömda filmen av henne på 23:e våningen (var det väl?) tycker jag inte visade så farligt med rök i trapphuset när hon öppnade dörren. Folk som kom in i hennes lägenhet från trapphuset hostade ju inte ens. Rök stiger ju uppåt så jag tycker inte det borde varit mycket värre längre ner. I så fall ser jag inte det som att det var någon omöjlighet att ta sig ut genom trapphuset vid den tiden men det kanske blev värre innan en del bestämde sig för att försöka fly.

Hennes, antar jag, grannar tog sig ju in i hennes lägenhet, jag drar (kanske en felaktig)slutsatsen att dom antagligen har rekat läget i trapphuset då, och kommit fram till att det inte är möjligt att ta sig ut den vägen pga t ex rökutvecklingen på våningarna under deras, vån 23.
Citera
2017-06-17, 11:55
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det centrala vid den här händelsen är att man använt ett eldfängt isoleringsmaterial som snabbt spred branden till andra våningsplan.

Isoleringen verkar ha installerats som en del i något slags miljötänk:

https://m.youngcons.com/2017/06/17/horrible-london-fire-that-shocked-world-and-killed-many-may-have-spread-faster-because-of-green-ener gy-rules-2/
Citera
2017-06-17, 11:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
I ett tidigare skede så kanske röken inte var så tjock på våning 23, men hur såg det ut 15 våningar ned?
Jag vet inte men med tanke på att rök normalt stiger uppåt så tycker jag inte det borde varit värre längre ner i huset. Kanske det slog ut eld genom lägenhetsdörrar mot trappuppgången som gjorde det svårt/omöjligt att ta sig förbi men blaskar man ner sig med vatten så klarar man egentligen att springa genom lågor om det går på bara någon sekund. Då vill man förvisso veta att lågorna slutar på andra sidan dörren...
Citera
2017-06-17, 11:58
Medlem
Nurembergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det lär ta dagar innan man ens lokaliserat merparten av kropparna, men det verkar som om myndigheterna räknar med ett tresiffrigt dödstal. Precis som man kunde förvänta sig.

https://www.thesun.co.uk/news/3804405/london-fire-death-toll-set-to-go-past-100-grenfell-tower-images/

Skulle tippa att första siffran blir minst en tvåa
Citera
2017-06-17, 12:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Hennes, antar jag, grannar tog sig ju in i hennes lägenhet, jag drar (kanske en felaktig)slutsatsen att dom antagligen har rekat läget i trapphuset då, och kommit fram till att det inte är möjligt att ta sig ut den vägen pga t ex rökutvecklingen på våningarna under deras, vån 23.
Det kan vara så, det är inte lätt att veta när man inte var där (vilket jag är djävligt glad för att jag inte var), jag bara tycker inte det såg så farligt ut på hennes film men det kan förstås ha varit förhållanden som jag inte inser.

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

https://m.youngcons.com/2017/06/17/horrible-london-fire-that-shocked-world-and-killed-many-may-have-spread-faster-because-of-green-ener gy-rules-2/
All husisolering görs av samma skäl, att spara energi. Att spara energi är bra för både miljö och plånbok så det är på inget sätt unikt för den aktuella byggnaden eller ens värt att nämnas. Hur isoleringen gjordes är däremot det intressanta och det vet vi ju rätt väl nu.
Citera
2017-06-17, 12:03
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Jag vet inte men med tanke på att rök normalt stiger uppåt så tycker jag inte det borde varit värre längre ner i huset. Kanske det slog ut eld genom lägenhetsdörrar mot trappuppgången som gjorde det svårt/omöjligt att ta sig förbi men blaskar man ner sig med vatten så klarar man egentligen att springa genom lågor om det går på bara någon sekund. Då vill man förvisso veta att lågorna slutar på andra sidan dörren...

15 våningar tar nog ändå ett tag för rök. Fanns det några dörrar alls i trapphuset? Jag saknar kunskap i frågan så visst kan jag påstår inte att jag har rätt. Det kanske gick att ta sig ned i trapphuset vid den tidpunkten som kvinnan filmade ut genom dörren, men eftersom det inte är vad man vanligen bör göra vid en brand i höghus så kanske människor försökte försent. Det var väl tillslut den enda lilla chansen de hade,när elden kommer utifrån bör folk instinktiv leta sig inåt i huset.
Citera
2017-06-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

Om du inte isolerar på rätt sätt så går t ex värmen rätt ut ur huset snabbare än du hinner säga bu, dvs energiförbrukningen för uppvärmning blir "astronomisk" pga värmeläckaget.

Det finns rätt många hus i Storbritannien med urusel isolering, detta börjar ändras, men besök typ valfri Irländsk by en kall vårdag, det är typ konstant dimma över många hus, varför? Jo, varm luft(som i princip går rätt genom taket på ett nafs) som möter kall luft = dimmigare än vid slaget vid Lützen.

Dessutom får du typ sova i vinterjackan/rocken i sådana hus, no joke!

Edit: Hade en polare som bodde i en gammal kåk i Hackney när han pluggade, det var typ kondensering över hela rummet på morgonen. Fuktigt som fan.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-06-17 kl. 12:11.
Citera
2017-06-17, 12:30
Medlem
Vossevangens avatar
Fra gruppen "Green Fell Action group" datert 20 november 2016
Jeg kan ikke se at denne er linket tidligere på tråden.
KCTMO = Kensington & Chelsea Tenant Management Organisation:

https://grenfellactiongroup.wordpress.com/2016/11/20/kctmo-playing-with-fire/

"It is a truly terrifying thought but the Grenfell Action Group firmly believe that only a catastrophic event will expose the ineptitude and incompetence of our landlord, the KCTMO, and bring an end to the dangerous living conditions and neglect of health and safety legislation that they inflict upon their tenants and leaseholders. We believe that the KCTMO are an evil, unprincipled, mini-mafia who have no business to be charged with the responsibility of looking after the every day management of large scale social housing estates and that their sordid collusion with the RBKC Council is a recipe for a future major disaster.

Unfortunately, the Grenfell Action Group have reached the conclusion that only an incident that results in serious loss of life of KCTMO residents will allow the external scrutiny to occur that will shine a light on the practices that characterise the malign governance of this non-functioning organisation. We believe that the KCTMO have ensured their ongoing survival by the use of proxy votes at their Annual General Meeting that see them returned with a mandate of 98% in favour of the continuation of their inept and highly dangerous management of our homes. It is no coincidence that the 98% is the same figure that is returned by the infamous Kim Jong-un of North Korea who claims mass popularity while reputedly enslaving the general population and starving the majority of his people to death.

It is our conviction that a serious fire in a tower block or similar high density residential property is the most likely reason that those who wield power at the KCTMO will be found out and brought to justice! The Grenfell Action Group believe that the KCTMO narrowly averted a major fire disaster at Grenfell Tower in 2013 when residents experienced a period of terrifying power surges that were subsequently found to have been caused by faulty wiring. We believe that our attempts to highlight the seriousness of this event were covered up by the KCTMO with the help of the RBKC Scrutiny Committee who refused to investigate the legitimate concerns of tenants and leaseholders.

We have blogged many times on the subject of fire safety at Grenfell Tower and we believe that these investigations will become part of damning evidence of the poor safety record of the KCTMO should a fire affect any other of their properties and cause the loss of life that we are predicting
( ...)
In October 2015 a fire ripped through another KCTMO property, the 14 storey Adair Tower in North Kensington, causing mass panic and resulting in a number of residents taken to hospital suffering from smoke inhalation. It is reported that had it not been for the swift actions of the London Fire Brigade the consequences of this fire and potential loss of life could have been much worse.

(mye text utelatt)

The Grenfell Action Group predict that it won’t be long before the words of this blog come back to haunt the KCTMO management and we will do everything in our power to ensure that those in authority know how long and how appallingly our landlord has ignored their responsibility to ensure the heath and safety of their tenants and leaseholders. They can’t say that they haven’t been warned!"
Senast redigerad av Vossevangen 2017-06-17 kl. 13:16.
Citera
2017-06-17, 12:44
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
15 våningar tar nog ändå ett tag för rök. Fanns det några dörrar alls i trapphuset? Jag saknar kunskap i frågan så visst kan jag påstår inte att jag har rätt. Det kanske gick att ta sig ned i trapphuset vid den tidpunkten som kvinnan filmade ut genom dörren, men eftersom det inte är vad man vanligen bör göra vid en brand i höghus så kanske människor försökte försent. Det var väl tillslut den enda lilla chansen de hade,när elden kommer utifrån bör folk instinktiv leta sig inåt i huset.
Vad jag har sett så är det dörr mellan trapphus och "lägenhetskorridor", liknande vad vi i Sverige kallar Tr2. Så det kan mycket väl stämma att det inte var särskilt rökigt utanför lägenhetsdörren men att de ändå inte tog sig ned för trappen.
Citera
2017-06-17, 13:04
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Nej, det var t ex 4 st 5 RoK. Det finns planritningar. Totalt var det väl ca 125 bostäder.

Hitta inga exakta lägenhets antal på en snabb google koll, men det ser ut som 4st per vind streck x våningar, men jag hoppar ut från just den konversationen.
Citera
2017-06-17, 13:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Vad jag har sett så är det dörr mellan trapphus och "lägenhetskorridor", liknande vad vi i Sverige kallar Tr2. Så det kan mycket väl stämma att det inte var särskilt rökigt utanför lägenhetsdörren men att de ändå inte tog sig ned för trappen.
Vad menar du? På den här bilden ser man att lägenheternas ytterdörrar öppnas direkt mot trapphuset, det finns ingen "lägenhetskorridor" (om du med det menar en korridor mellan lägenheterna och trapphuset eller något sådant): https://pbs.twimg.com/media/DCQWZejXUAESGrd.jpg

Dörren hon öppnade måste varit den direkt ut till trapphuset, det finns inga andra ytterdörrar på lägenheterna och inget rum av något slag mellan lägenhet och trapphus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in