Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Vad var det här för löjligt djävla inlägg? Du skyllde branden på miljöregler om att hus inte får läcka hur mycket energi som helst. Jag ifrågasatte denna inställning då miljöreglerna inte säger att man ska isolera med brandfarlig cellplast och jag ser inte att något i ditt barnsliga svar ger stöd för ditt påstående heller. Hade de isolerat med brandsäker isolering hade detta inte hänt och det är rent patetiskt att skylla det på miljölagar som inte har ett djävla skit med valet av isolering att göra. Skärp dig!
Njae, hen är faktiskt inte helt fel på det generellt sett. Hur det är specifikt här och i UK har jag inte tillräckligt bra koll på.
Men åtminstone här i Sverige (säkert i övriga Europa/EU med) så driver både energiförbrukningskrav och värmekostnader på att man vill tilläggsisolera gamla byggnader i samband med renovering.
Sedan kan man göra det billigare eller dyrare men alla vet ju att i dagens läge så väljer man gärna det biliigare alternativet. Och det hade sannolikt kunnat göras tillräckligt bra i detta fallet om man tänkt till lite.
Är ämnet extremt brandfarligt som PUR är bör man blanda i brandhämmande medel och säkerställa att materialet är sandwichat på ett sätt att det inte får tillräckligt med syre vid en brand.
Personligen tycker jag för övrigt att snålheten bedrar visheten när man inte bara hostar upp och väljer ett bättre material som t.ex. stenull, egentligen oavsett fastighetsstorlek. Visst finns det ökad fuktkänslighet men det går att hantera!
EDIT:
http://www.balex.eu/sv/sandwichelement
Här är kanske en lämplig produkt:
BALEXTHERM-PU – Sandwichelement med metallytskikt och polyuretankärna
BALEXTHERM-MW – Sandwichelement med metallytskikt och mineralullskärna
PWS och PWD – sandwichelement med metallytskikt och cellplastkärna.
"kärna av styvt polyuretanskum: densitet 40 (+/-3) kg/m³ och
självslocknande cellplast med förhöjd hållfasthet – densitet 16,2 kg/m³"