Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Finska tester som inte är särskilt uppmuntrande:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkjcSsEjwHHwH-3aiiaeDwSO_DeHtVQ6X
Värt att notera är att EPS tycks hålla ett tag men det brinner fortfarande när de stänger av själva lågan. När temperaturerna sedan går upp så blir det riktigt läskigt.
Sen kan man ju göra som Turkarna:
https://www.youtube.com/watch?v=b7QuKCvnw1o
De tycks konstatera att det är helt säkert om det är korrekt implementerat och om testerna är legit så är det 30min brandkälla.
Även om EPS inte heller är att likställa med mineralull på långa vägar så är det nog inget snack om att detta inte hade behövt sluta i katastrof om de använt EPS istället för PIR.
EPS:en brann ju utav helvete i det finska testet och det är ju också att förvänta.
I det turkiska testet står det "Large Scale Fire Tests of ETICS (10 cm EPS and 12 cm EPS With Barrier)". ETICS har jag inte sett förr men det är tydligen
EXTERNAL THERMAL INSULATION COMPOSITE SYSTEM
Det verkar inte röra sig om enbart EPS utan en sandwichskiva och då tror jag det är tack vare ett skyddande ytskikt som det inte tar sig i fasaden, i båda fallen.
Generellt brinner ju EPS lika bra som PIR, jättebra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Ja, det vanligaste är de salter som även används i pulversläckare.
I äldre tider så tillverkades cellplast av polystyren med hjälp av freon. Freon är i sig brandhämmande och cellerna är såpass täta att de innehåller freonrester som hämmar bränder. Därför brann denna typ av cellplast relativt långsamt. Sen 80-talet har man slutat med freonblåst cellplast. Idag används oftast vattenånga för EPS och naturgas för XPS (den cellplasten med hålrum). XPS är inte så vanligt i Sverige som fasadisolering eftersom XPS i första hand används för isolering av bottenplattor mm där man har högre tryck. I Kina används ibland andra gaser för EPS vilket kan kännas på plastlukten som är lite annorlunda.
Problemet med brandsäker cellplast är att den behöver skyddas med en folie för att korrosion inte skall uppstå mot metallytor om det bildas kondens på metallytan som kommer i kontakt med plastens salter. Ett annat problem är att om hettan blir för hög så smälter plasten och rinner ner vilket gör att det kvarstår en skorpa med oförbränd plast, men plasten under har mer eller mindre runnit bort eller förbränts. Detta syns ganska tydligt på bilderna från branden i england vilket tyder på att PIR-plattorna var belagda med brandhämmande salter som dock inte gjorde någon större nytta.
Plattorna verkar dessutom haft en yta av aluminium vilket förvärrat det hela, dels genom att det snabbt upphettats av rökgaser underifrån och smält ner plasten intill innan plasten förbränts och till sist tog själva aluminiumet eld.
De storskaliga tester jag har sett har som sagt inte imponerat ens i de fall tillverkarna har hävdat att plasten är brandsäker/brandhämmad.
Citat:
Ursprungligen postat av
herrArmbandsur
Engelska pressen har skrivit flera artiklar om detta, kolla the sun exempelvis.
Jag är inte så intresserad av vad brittiska tabloider skriver, jag vill se länkar till de material du talar om och tester som visar att det finns riktig brandsäker cellplast i verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Inte? Jag bara undrar om det är samma krav på brandslang i trapphuset vid varje våningsplan i england som i Sverige? I början borde inte branden varit värre än att man faktiskt kunde bekämpat den med brandslangen och kanske rent av klarat att släcka fasadbranden.
Jag har inte sett något i nyhetsrapporteringarna om att några som helst släckningsförsök gjordes av de boende själva innan brandkåren kom.
Vad menar du med "Inte?"? Menar du att det skulle vara lägenhetsinnehavarens fel om det börjar brinna i kylskåpet? Hade det varit hos mig och jag upptäckt det tidigt hade jag förmodligen kunnat släcka det med min 6 kg skumsläckare, möjligen kompletterat med trädgårdsslangen men har man ingen släckare så är det ju värre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Loqita
Ja, det är ju bra att alla som bor i hus med cellplast eller köper den typen av saker funderar ett varv extra. Jag gillar inte heller brandgubbens sätt att försöka lugna allmänheten med att svensk cellplast minsann inte brinner, det är ju en helt annan sak... Jag hoppas också han är grundligt felciterad, för jag har aldrig haft ett lågt förtroende för någon typ av räddningstjänst tidigare och vill ogärna börja nu.
Jag har själv lagt liknande plast under klickgolv och jag har tittat på EPS-skivorna på Byggmax och haft funderingar på att köpa dem. Det är uppenbarligen svårt att hitta information att lita på då produkter enligt tillverkarna alltid är fantastiska och bättre än konkurrentens undermåliga alternativ. Plus att vissa fina effekter måste vägas mot risker, det är svårt att kunna göra den bedömningen...
Det man vill ha är hårda fakta. Frågan är väl när olika typer av material börjar brinna och hur det sedan beter sig. Vill man ha ett material som inte påverkas av eld är väl sten det som kommer närmast.
Under klickgolv tror jag cellplasten ligger rätt säkert. Träet skyddar rätt bra så inte luft och lågor kommer åt plasten och så söker sig ju lågorna uppåt så golv är mindre utsatta än tak. Det får ha brunnit en bra stund innan plasten under klickgolvet exponeras och då är nog rummet redan övertänt för länge sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
herrArmbandsur
Vem vet han kanske ljuger och har startat branden genom oansvarigt beteende som att glömma frityr eller något på spisen brevid kylskåpet.
För övrigt har jag själv två brandsläckare, vardera sida av lägenheten.
Att komma på kyl-/frysskåpsbrand som blufförklaring i en sådan paniksituation förefaller osannolikt för mig så jag tror inte han ljuger.
Notera att Londons brandkår släcker ungefär en brand i veckan orsakade av bränder i kyl- och frysskåp så det är på inga sätt ovanligt eller långsökt. Det är ju ren djävla aptur att inte fler hunnit sprida sig så katastrofalt som denna, aptur kombinerat med olika byggnadsmaterial.
Två brandsläckare i en lägenhet är ju bra utrustat, jag kanske skulle skaffa en till.