2017-06-16, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Ja, det är ju bra att alla som bor i hus med cellplast eller köper den typen av saker funderar ett varv extra. Jag gillar inte heller brandgubbens sätt att försöka lugna allmänheten med att svensk cellplast minsann inte brinner, det är ju en helt annan sak... Jag hoppas också han är grundligt felciterad, för jag har aldrig haft ett lågt förtroende för någon typ av räddningstjänst tidigare och vill ogärna börja nu.

Jag har själv lagt liknande plast under klickgolv och jag har tittat på EPS-skivorna på Byggmax och haft funderingar på att köpa dem. Det är uppenbarligen svårt att hitta information att lita på då produkter enligt tillverkarna alltid är fantastiska och bättre än konkurrentens undermåliga alternativ. Plus att vissa fina effekter måste vägas mot risker, det är svårt att kunna göra den bedömningen...

Det man vill ha är hårda fakta. Frågan är väl när olika typer av material börjar brinna och hur det sedan beter sig. Vill man ha ett material som inte påverkas av eld är väl sten det som kommer närmast.

Ja det har du rätt i. På 1500-talet så kunde man få skatteavdrag om man byggde hus av sten just på grund av brandsäkerheten. Idag funderas det på att börja bygga höghus i trä i Sverige. Jag hoppas denna händelse stoppar sådana planer för gott.
Man kan inte bygga höghus i enbart sten eller tegel, men det bör gå att bygga brandsäkert om man använder metall och mineralull/glasull. Sedan måste varje lägenhet skyddas så att brand inte kan spridas till omgivande lägenheter. Fasader måste vara indelade i fackverk, med brandsäkra mellanväggar. Sedan skall det finnas brandvarnare i varje lägenhet. Trapphus skall vara helt brandskyddade. Brandsläckare bör finnas i trapphus och rökluckor längst upp.
Citera
2017-06-16, 11:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Finska tester som inte är särskilt uppmuntrande:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkjcSsEjwHHwH-3aiiaeDwSO_DeHtVQ6X

Värt att notera är att EPS tycks hålla ett tag men det brinner fortfarande när de stänger av själva lågan. När temperaturerna sedan går upp så blir det riktigt läskigt.

Sen kan man ju göra som Turkarna:
https://www.youtube.com/watch?v=b7QuKCvnw1o

De tycks konstatera att det är helt säkert om det är korrekt implementerat och om testerna är legit så är det 30min brandkälla.

Även om EPS inte heller är att likställa med mineralull på långa vägar så är det nog inget snack om att detta inte hade behövt sluta i katastrof om de använt EPS istället för PIR.
EPS:en brann ju utav helvete i det finska testet och det är ju också att förvänta.

I det turkiska testet står det "Large Scale Fire Tests of ETICS (10 cm EPS and 12 cm EPS With Barrier)". ETICS har jag inte sett förr men det är tydligen EXTERNAL THERMAL INSULATION COMPOSITE SYSTEM
Det verkar inte röra sig om enbart EPS utan en sandwichskiva och då tror jag det är tack vare ett skyddande ytskikt som det inte tar sig i fasaden, i båda fallen.

Generellt brinner ju EPS lika bra som PIR, jättebra.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det vanligaste är de salter som även används i pulversläckare.

I äldre tider så tillverkades cellplast av polystyren med hjälp av freon. Freon är i sig brandhämmande och cellerna är såpass täta att de innehåller freonrester som hämmar bränder. Därför brann denna typ av cellplast relativt långsamt. Sen 80-talet har man slutat med freonblåst cellplast. Idag används oftast vattenånga för EPS och naturgas för XPS (den cellplasten med hålrum). XPS är inte så vanligt i Sverige som fasadisolering eftersom XPS i första hand används för isolering av bottenplattor mm där man har högre tryck. I Kina används ibland andra gaser för EPS vilket kan kännas på plastlukten som är lite annorlunda.

Problemet med brandsäker cellplast är att den behöver skyddas med en folie för att korrosion inte skall uppstå mot metallytor om det bildas kondens på metallytan som kommer i kontakt med plastens salter. Ett annat problem är att om hettan blir för hög så smälter plasten och rinner ner vilket gör att det kvarstår en skorpa med oförbränd plast, men plasten under har mer eller mindre runnit bort eller förbränts. Detta syns ganska tydligt på bilderna från branden i england vilket tyder på att PIR-plattorna var belagda med brandhämmande salter som dock inte gjorde någon större nytta.
Plattorna verkar dessutom haft en yta av aluminium vilket förvärrat det hela, dels genom att det snabbt upphettats av rökgaser underifrån och smält ner plasten intill innan plasten förbränts och till sist tog själva aluminiumet eld.
De storskaliga tester jag har sett har som sagt inte imponerat ens i de fall tillverkarna har hävdat att plasten är brandsäker/brandhämmad.

Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Engelska pressen har skrivit flera artiklar om detta, kolla the sun exempelvis.
Jag är inte så intresserad av vad brittiska tabloider skriver, jag vill se länkar till de material du talar om och tester som visar att det finns riktig brandsäker cellplast i verkligheten.

Citat:
Inte? Jag bara undrar om det är samma krav på brandslang i trapphuset vid varje våningsplan i england som i Sverige? I början borde inte branden varit värre än att man faktiskt kunde bekämpat den med brandslangen och kanske rent av klarat att släcka fasadbranden.

Jag har inte sett något i nyhetsrapporteringarna om att några som helst släckningsförsök gjordes av de boende själva innan brandkåren kom.
Vad menar du med "Inte?"? Menar du att det skulle vara lägenhetsinnehavarens fel om det börjar brinna i kylskåpet? Hade det varit hos mig och jag upptäckt det tidigt hade jag förmodligen kunnat släcka det med min 6 kg skumsläckare, möjligen kompletterat med trädgårdsslangen men har man ingen släckare så är det ju värre.

Citat:
Ja, det är ju bra att alla som bor i hus med cellplast eller köper den typen av saker funderar ett varv extra. Jag gillar inte heller brandgubbens sätt att försöka lugna allmänheten med att svensk cellplast minsann inte brinner, det är ju en helt annan sak... Jag hoppas också han är grundligt felciterad, för jag har aldrig haft ett lågt förtroende för någon typ av räddningstjänst tidigare och vill ogärna börja nu.

Jag har själv lagt liknande plast under klickgolv och jag har tittat på EPS-skivorna på Byggmax och haft funderingar på att köpa dem. Det är uppenbarligen svårt att hitta information att lita på då produkter enligt tillverkarna alltid är fantastiska och bättre än konkurrentens undermåliga alternativ. Plus att vissa fina effekter måste vägas mot risker, det är svårt att kunna göra den bedömningen...

Det man vill ha är hårda fakta. Frågan är väl när olika typer av material börjar brinna och hur det sedan beter sig. Vill man ha ett material som inte påverkas av eld är väl sten det som kommer närmast.
Under klickgolv tror jag cellplasten ligger rätt säkert. Träet skyddar rätt bra så inte luft och lågor kommer åt plasten och så söker sig ju lågorna uppåt så golv är mindre utsatta än tak. Det får ha brunnit en bra stund innan plasten under klickgolvet exponeras och då är nog rummet redan övertänt för länge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Vem vet han kanske ljuger och har startat branden genom oansvarigt beteende som att glömma frityr eller något på spisen brevid kylskåpet.

För övrigt har jag själv två brandsläckare, vardera sida av lägenheten.
Att komma på kyl-/frysskåpsbrand som blufförklaring i en sådan paniksituation förefaller osannolikt för mig så jag tror inte han ljuger.

Notera att Londons brandkår släcker ungefär en brand i veckan orsakade av bränder i kyl- och frysskåp så det är på inga sätt ovanligt eller långsökt. Det är ju ren djävla aptur att inte fler hunnit sprida sig så katastrofalt som denna, aptur kombinerat med olika byggnadsmaterial.

Två brandsläckare i en lägenhet är ju bra utrustat, jag kanske skulle skaffa en till.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-16 kl. 11:34.
Citera
2017-06-16, 11:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
London hade åtminstone ett par Brontohävare på 40m.
Tycker det ser ut som en sån används i flera filmklipp.
Sen har man bantat så hela London bara har 12 höjdfordon numera.

Med tanke på det höjd som de opererade på i klippen så verkar det ha varit bronto 32, men det kan ju ha tillkommit någon högre i efterhand som haft lång körväg. Det finns även civila bygghävare på upp till 61 meter i londonområdet men någon sådan verkar inte ha hyrts in.

Det är möjligt att om man haft åtminstone två högre hävare att man kunnat begjuta fasaden så att man kunnat evakuera från de högre våningsplanen med en högre hävare. En stor höjdhävare klarar upp till 8 personer vid varje lyft och man hade åtminstone en timme på sig innan branden blev för intensiv.
Citera
2017-06-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
EPS:en brann ju utav helvete i det finska testet och det är ju också att förvänta.

I det turkiska testet står det "Large Scale Fire Tests of ETICS (10 cm EPS and 12 cm EPS With Barrier)". ETICS har jag inte sett förr men det är tydligen EXTERNAL THERMAL INSULATION COMPOSITE SYSTEM
Det verkar inte röra sig om enbart EPS utan en sandwichskiva och då tror jag det är tack vare ett skyddande ytskikt som det inte tar sig i fasaden, i båda fallen.

Generellt brinner ju EPS lika bra som PIR, jättebra.

Jo men det handlar ju om grader i helvetet lite grann. PIRen var ju fullt utvecklad på 30s i det Finska testet medan EPS antog monstruösa proportioner först efter 2min (den måste nog bli betydligt hetare men sen brinner det ju riktigt bra).
Det jag menar är att fasadbranden troligen inte hade behövt få sådana extrema proportioner om man använt EPS istället för PIR. Sen verkar det ju som sagt finnas varianter för inkapsling som hjälper rätt bra även om det inte känns helt optimalt som fasadmaterial.
Sen kan man ju titta på vad brandskyddsföreningen säger.
Citera
2017-06-16, 11:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Man ska inte hälla vatten på en elektrisk eld. Men ja, om gubben haft en pulversläckare i sin lägenhet hade många familjer nu levt, men vi är nog många som inte har en pulversläckare i våra hem, tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brandsl%C3%A4ckare

Jag tvivlar på att det fanns någon brandslang i trapphuset. När branden spred sig till fasad och väggar antar jag att någon annars skulle försökt använda den, men å andra sidan vid det laget vågade de nog inte gå ut i det rökfyllda och helt mörka trapphuset. De som gjorde det försökte nog bara treva sig mot utgången, tippar jag.
Det där med vatten och el är en sanning med modifikation. Spänningen i ett hushåll, 230 V mot jord i Sverige, 240 i Storbritannien är för låg för att man ska få någon stöt via vattenstrålen. Visst, brand i elapparater kan orsakas av överslag i vatten i apparaten men har det börjat brinna i någon hushållspryl (TV, kylskåp, whatever) och man inte har något annat så skulle inte jag tveka på att använda vatten, det kommer att gå jättebra även om andra släckmedel är att föredra.

Det som är riktigt olämpligt att försöka släcka med vatten är ju brand i olja då det bara blir ännu värre när oljan sprids av de förångade vattendropparna.
Citera
2017-06-16, 11:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
E
Att komma på kyl-/frysskåpsbrand som blufförklaring i en sådan paniksituation förefaller osannolikt för mig så jag tror inte han ljuger.

Notera att Londons brandkår släcker ungefär en brand i veckan orsakade av bränder i kyl- och frysskåp så det är på inga sätt ovanligt eller långsökt. Det är ju ren djävla aptur att inte fler hunnit sprida sig så katastrofalt som denna, aptur kombinerat med olika byggnadsmaterial.

Två brandsläckare i en lägenhet är ju bra utrustat, jag kanske skulle skaffa en till.

Problemet med kylskåpsbrand är också att kylskåpets isolering i regel är av EPS som ju brinner bra. Börjar det brinna undertill och de heta brandgaserna smälter ner plastlisterna undertill så är det sen fritt fram och EPSen i kylskåpssidan börjar smälta. Till sist börjar kylskåpets insida och inredning (som mest är i plast) att börja brinna tillsammans med en del av kylskåpsvarorna.

Jag har själv två brandsläckare i köket. En liten enkilos pulverhandsläckare som JULA sålde för 50 kr/styck för några år sen. Den står framme och kan snabbt nås och användas inom ett par sekunder om något tar eld. Utöver den finns en tvåkilos pulversläckare som är den storlek som rekommenderas för att kunna släcka mindre bränder (en liten på ett kilo räcker inte). I resten av huset finns en 10 liters vattensläckare och en gammal avlagd 2 kilos pulversläckare som tidigare använts i en båt. Det behöver dock kompletteras för rekommendationen är att man har en vatten och en pulversläckare per våningsplan samt ett i garage. För att gardera sig mot bränder i krypvindar och dyl orsakade av blixtnedslag så kan det vara bra att ha en automatisk pulversläckare ("pulverbomb"). Dessa är krav i pannrum från vissa försäkringsbolag i hus som har pelletsuppvärmning.

Hade hyresgästen haft en pulversläckare, även en liten billig "50"-kronors så är det möjligt att branden kunnat begränsats och konsekvenserna inte blivit så stora. Nu verkar det som snubben sket i det och packade sina kläder i en väska och drog..
Citera
2017-06-16, 11:54
Medlem
Citat:
Inte? Jag bara undrar om det är samma krav på brandslang i trapphuset vid varje våningsplan i england som i Sverige? I början borde inte branden varit värre än att man faktiskt kunde bekämpat den med brandslangen och kanske rent av klarat att släcka fasadbranden.

Jag har inte sett något i nyhetsrapporteringarna om att några som helst släckningsförsök gjordes av de boende själva innan brandkåren kom.

Krav på brandslang vid varje våningsplan? Har jag aldrig sett i vår hemstad. Kan väl bara gälla mastodonthöghus i så fall och sådana finns inte där jag bor.

En brandsläckare kostar 500 kr och uppåt så bodde en socialbidragstagare i lägenheten där branden startade är det osannolikt att vederbörande ägde en egen brandsläckare och rör det sig om en invandrare av afrikanskt ursprung (som vissa hävdar) kanske de inte ens vet hur ev. brandsläckare i trapphus funkar? Men sedan kan ju elden vid kylskåpet upptäckts när den var oerhört kraftig redan, så man bedömde att den inte ens gick att släcka med en liten släckare.
Citera
2017-06-16, 12:02
Avslutad
Har tydligen varit en till brand i ett muslim område inatt i London.
http://www.express.co.uk/news/uk/817751/fire-london-shadwell-residential-firemen-block-investigation-team

Går många spekulationer på twitter om att detta har ett samband Grenfell och att det är antimuslimska attacker.
Citera
2017-06-16, 12:06
Medlem
Blir intressant att se om det blir något rättsligt efterspel, i England kan man väl också stämma staten och byggbolag etc? Tänker t ex på det här unga nyutexaminerade arkitektparet, kvinnans mamma pratade ju redan nu till media via sin advokat och berättade hur dottern ringt henne och tagit farväl, där känns det ju som att familjen redan nu laddar för en stämning av någon då advokat är kontaktad...

Mycket tragedi i det här. Folk rår ju inte för hur de reagerar när de är i chock, men att ringa hem till mamma och säga att man älskar henne osv är ju en helt annan reaktion är att filma runt i panik när man har två småbarn i lägenheten, att istället inte sätta sig ner och bara hålla om sina rädda barn tänker jag...oerhört sorgligt alltihop.
Citera
2017-06-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jo men det handlar ju om grader i helvetet lite grann. PIRen var ju fullt utvecklad på 30s i det Finska testet medan EPS antog monstruösa proportioner först efter 2min (den måste nog bli betydligt hetare men sen brinner det ju riktigt bra).
Det jag menar är att fasadbranden troligen inte hade behövt få sådana extrema proportioner om man använt EPS istället för PIR. Sen verkar det ju som sagt finnas varianter för inkapsling som hjälper rätt bra även om det inte känns helt optimalt som fasadmaterial.
Sen kan man ju titta på vad brandskyddsföreningen säger.

1. I princip alla material börjar brinna ifall temperaturen är tillräckligt hög - vilket den blir ifall branden får hålla på tillräckligt länge.

2. Har sett cellplast i småhusbyggnader från sjuttio-nittiotalet. Men då är den alltid inkapslad i betong har mest funktionen av utfyllnad med så att säga pågjuten betongfasad på utsidan, betong och stålelement på insidan (bärande) och sedan stenull som isolering på insidan och sedan en betongskiva.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det har du rätt i. På 1500-talet så kunde man få skatteavdrag om man byggde hus av sten just på grund av brandsäkerheten. Idag funderas det på att börja bygga höghus i trä i Sverige. Jag hoppas denna händelse stoppar sådana planer för gott.
Man kan inte bygga höghus i enbart sten eller tegel, men det bör gå att bygga brandsäkert om man använder metall och mineralull/glasull. Sedan måste varje lägenhet skyddas så att brand inte kan spridas till omgivande lägenheter. Fasader måste vara indelade i fackverk, med brandsäkra mellanväggar. Sedan skall det finnas brandvarnare i varje lägenhet. Trapphus skall vara helt brandskyddade. Brandsläckare bör finnas i trapphus och rökluckor längst upp.

1. Trä av tillräcklig grovhet är extremt brandhärdigt. Trämaterial av tillräcklig grovhet står när grova stålbalkar smälter - åtminstone en viss tid.

2. Vanligen har högre hus i dessa material en struktur av stål och betong.
Citera
2017-06-16, 12:09
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Det borde vara en lag på att ska ha en pulversläckare hemma.

Följer här den mycket intressanta diskussionen om olika brännbara skumisolering i väggarna.
Vill tillägga att jag jobbade ett tag nere i norra djurgårds staden (nordens största bygge). Där i många lägenhetshus använder man flitigt en sån ljusrosa styrofoam skiva med nån slags folie på ena sidan. Kan nån benämningen på dessa skivor?
Förövrigt har man ju nu börjat bygga 10 våningars lägenhetshus helt i trä, alltså incl fasad.
Citera
2017-06-16, 12:17
Medlem
ace_secs avatar
Man får vad man betalar för...
Och vad jag förstår så var de få i huset som betalade något alls för att bo där.

Citat:
Dödssiffran väntas stiga radikalt – uppemot 100 personer befaras ha mist sina liv i branden, rapporterar brittiska medier.

Bara jag som tror på ännu fler än 100?
Senast redigerad av ace_sec 2017-06-16 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in