Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 18:59
  #8497
Medlem
Grandiosos avatar
Advokat Hanna Lindblom om dubbelmordet i Mantorp
"De mystiska männen kommer att förbli mystiska"
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...det-i-mantorp/
Citera
2018-03-02, 19:06
  #8498
Medlem
Nu är det ju inget unikt, att som Edvin försöka åla sig ut genom kattluckan.

Det han åstadkommit är dock endast bevis på att han hängt med i debatten. Att han var intresserad av att följa densamma framgår också av förhör med hans närstående.

Vad han gör är att plocka fram sina telepatiska kompisar, ta valda delar från medierapporteringen, krydda den med valda dela av den spekulation som var i denna tråd på flashback, varefter det hela anpassades för att stämma överens med FU.

Detta är knappast att betrakta som någon större prestation utan skulle lika gärna ha gjorts av en låghalt pungråtta.

Om nu TR kommer att köpa detta trams så är det bara att gratulera Edvin. Det säger i så fall mer TR:s intelligens än om Edvins.
Citera
2018-03-02, 19:08
  #8499
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Skitnervös? Svårt att ta till sig saker utanför fördiskuterade frågor?
Svårt att säga när man inte hör rösten. Men emellanåt verkar han ha god kontakt med fhl och svarar på frågor som inte upplevs "farliga". Jag öäser inte in skitnervös, men det är svårt att veta.
Citera
2018-03-02, 19:18
  #8500
Medlem
Mikro55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Angående eventuella diagnoser på E är det några saker som jag fastnar för efter att ha läst det mesta av FUPet.

1) E har ett ovanligt gott[b] detaljminne. /.../

2) Han har ett ovanligt ordval, han använder ord som i stilvariant är högre än ämnet fodrar och högre än hans väntade bildningsnivå. Vore han yngre skulle man kunna säga att han talar lill-gammalt. T ex får han frågan hur han vet att paret levde när han lämnade gården och han förklarar att Tor rörde sig. "Hur då? - Han omlokaliserade benen, så här."

3) Han har påfallande svårighet att förstå indirekta frågor men är då vaken nog att fråga om. Var det en fråga? Ursäkta jag förstår inte frågan? Kan du omformulera det där? /.../


Som ytterligare en pusselbit till analysen av MGM:s personlighet så studsade jag till rejält när jag läste följande uttalande från rättegången.

"Målsägandebiträdet Elisabeth Massi Fritz pressade 24-åringen och vädjade till honom att berätta sanningen - för de anhörigas skull.
"-Om jag hade gjort det som folk tror jag gjort, då hade jag inte åkt och käkat en stek och sedan åkt hem. Jag är en man med starka moraliska principer, sade 24-åringen" som dock medgav att han tidigare under lång tid plågats av tankar på att döda.
"- Jag ville döda andra människor."

Citat från: ÖC 2018-03-02

Vad jag studsar på är uttalandet om att den misstänkte påstår att han är en" man med starka moraliska principer". Vad innebär det och vad har detta med moraliska principer att göra i huruvida han åker och äter på Longhorn i Linköping efter dådet eller inte?

Innebär det att ifall man har mördat någon så slutar man att äta, eller får man bara äta i ensamhet och inte på en restaurang? Men man kan ju må väldigt illa och ha svårt att äta just den dagen, fast detta har knappast något att göra med principer utan beror på sinnesrörelser.

Kärnfrågan är dock varför han vill yvas i domstolsförhöret med att ha "starka moraliska principer", skulle denna principfasthet liksom förringa den tunga tekniska bevisningen. Som om - javisst allt pekar på att det är han ensam som gjort detta fasansfulla men det är ju omöjligt eftersom han har så god moral!?
__________________
Senast redigerad av Mikro55 2018-03-02 kl. 19:35.
Citera
2018-03-02, 19:22
  #8501
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikro55
Som ytterligare en pusselbit till analysen av MGM:s personlighet så studsade jag till rejält när jag läste följande uttalande från rättegången.

"Målsägandebiträdet Elisabeth Massi Fritz pressade 24-åringen och vädjade till honom att berätta sanningen - för de anhörigas skull.
"-Om jag hade gjort det som folk tror jag gjort, då hade jag inte åkt och käkat en stek och sedan åkt hem. Jag är en man med starka moraliska principer, sade 24-åringen" som dock medgav att han tidigare under lång tid plågats av tankar på att döda.
"- Jag ville döda andra människor."

Citat från: ÖC 2018-03-02

Vad jag studsar på är uttalandet om att den misstänkte påstår att han är en" man med starka moraliska principer". Vad innebär det och vad har detta med moraliska principer att göra i huruvida han åker och äter på Longhorn i Linköping efter dådet eller inte?

Innebär det att ifall man har mördat någon så slutar man att äta, eller får man bara äta i ensamhet och inte på en restaurang? Kärnfrågan är dock varför han vill yvas med att ha "starka moraliska principer", skulle denna principfasthet liksom förringa den tunga tekniska bevisningen. Som om - javisst allt pekar på att det är han ensam som gjort detta fasansfulla men det är ju omöjligt eftersom han har så god moral!?
Tror att han inte bara är i försvar mot rättvisan utan lika mycket handlar det om hans relationer. Han vill kunna komma tillbaka och behålla familjens respekt.
Citera
2018-03-02, 19:32
  #8502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag hoppas du har rätt och att inte rättspsyk heller hittar något som gör att han hamnar i vård, även om jag tror att det är Edvins egen strategi just nu. Han är annars en sådan som har chans att bli relativt tidigt utsläppt, om han fortsätter låta sitt goda jag lysa. Den risken hoppas jag att samhället inte tar. Även om jag generellt önskar alla sjuka rätt och god vård.

Hoppas kan han ju alltid. Han borde dock vara införstådd med att svängdörrarnas tid är förbi på dessa vårdinrättningar. Sen har ju också ribban höjts, så man får en helvetes galenpanna för att inte få fängelse.
Citera
2018-03-02, 19:35
  #8503
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
När jag jämför vad vissa användare (som var på rättegången igår) skrev med vad som rapporterades i SVT och SR så blir jag själv lite kluven.

Givet FUP verkar han vara ganska korkad, men förhör med familjen och nu rättegången så får man intrycket att han ändå har lite i skallen. Klär sig propert, sansat förhållningssätt till informationen som läggs fram, sitter normalt, artikulerar tydligt m.m. Han ger inget dåligt intryck helt enkelt och verkar absolut inte vara en mordisk galning.
Det är just detta som får mig, och flera andra, att tvivla på hans skuld.

Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Jag får nästan känslan av att detta spektakel var planen hela tiden. MGM fantiserade om att begå det perfekta mordet, vilket innebär att han ska komma undan med det. Därför har han strött dessa enkla spår efter sig på platser som visar att han var där men som inte kan knytas till att han utförde mordet, han siktar på att bli frikänd för morden vilket innebär att han kom undan med det. Därför introducerar han flera gärningsmän för att lägga in ett extra mått av osäkerhet, det är upp till åklagaren att bevisa att det inte var fler där som utförde själva mordet. Ungefär som "absence of proof is not proof of absence". Han säger ju själv flera gånger att han inte räknade med att komma undan.
Fel. Förstår ditt resonemang ska man begå det perfekta mordet, så blir man inte ens aktuell i utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Vi hörde från live-rapporteringen igår, han verkade nästan njuta av att berätta sin historia. Nästan som att han ville bli hittad så han kan berätta hur duktig han är, berätta om att han planerat det perfekta mordet i huvudet åtskilliga gånger framför ögonen på alla i rätten, bara för att sedan bli friad för dubbelmord (från hans synvinkel).
Du måste samtidigt tänka på att han suttit häktad sedan september månad, bara att få se lite folk måste kännas otroligt bra, skyldig eller ej. Vidare så måste det vara otroligt påfrestande att sitta med fulla restriktioner en sådan lång tid. Han hade antagligen inte svårt att hålla sig för skratt.

Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Icke. Finns ingenting som talar för hans förklaring. Fria fantasier är inget rätten tar hänsyn till, det är bevis man vill ha och det finns gott om teknisk bevisning som binder lille Gyllensvaan till brottet. Även om man kommer fram till att det kan vara flera gärningsmän så åker han dit ändå för att ha utfört brottet i samförstånd. Det fungerar inte längre att komma undan mord längre genom att skylla på att det var kompisen som höll i kniven/pistolen/järnröret (jämför med Malexandermorden). Han har erkänt att han var där, han har erkänt tejpningen och inhandlandet av mordvapen. Det räcker.
Rätten tar hänsyn till vad fan som helst, till och med fan och hans moster. Är berättelsen trovärdig så måste de göra det enligt lagen. Dessutom är det en berättelse som är svår att slå hål på, kvinnan Gestrin verkade inte särskilt munter under intervjun på corren.se.

Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang
Det här kan ju bli spännande.
1. Du sitter och hittar på för att verka viktig.
2. Då det var personal både inom polis, ambulans, rättsläkare och även de som kör bårbil på plats hemma hos paret, vem av dessa förtjänar att bli av med jobbet då jag har för mig att tystnadsplikt råder inom alla dessa yrken.
Personligen tror jag på nr 1.
Detta är inte adresserat till mig, men svarar ändå eftersom du är så tramsig.

1. Varför ska en användare, som inte hittat på något förut och fört en seriös diskussion, hitta på saker ur tomma intet? Är du förståndshandikappad? Har du ens följt tråden?

2. Det var helt klart en hel del personer, som var i huset. Läkare, många poliser, forensiker, anhöriga, ambulanspersonal och polisbefäl. Tror knappast läckan går att spåra.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Mycket du skriver är riktigt men jag vill bara påminna om att hans "sammanbrott" skedde 2014.

Sedan tror jag inte alls att hans psykiska tillstånd kvalificerar för RPV . Det har heller inte gjorts ens en §7-undersökning av honom och RPU verkar inte vara försvarets linje heller. Visst, rätten kan ändå besluta att §7 och RPU ska göras men jag tror inte att han lider av en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening. Vilket är fullt förenligt med att jag har fel men jag skulle inte bli förvånad om han får livstids fängelse för det här.
Fast eftersom han varit psykotisk tidigare, då borde han löpa större risk att bli det igen?
Kan en person som är psykotisk "minnas" det denne upplevde under psykosen, som riktiga minnen?

Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
Men han fick kontakt med Mattias 2013 och fick då en kontantkortsmobil som han sedan förvarade i förrådet ..... problemet är ju det att han flyttade till radhuset under vår/sommar 2017, lögnaren motsäger sig själv
Dumheter. Han hade naturligtvis ett annat förråd, på sin tidigare adress.
Det går att förvara tillhörigheter i andra förråd om man flyttar.
Citera
2018-03-02, 19:42
  #8504
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tror inte heller att tvångstankarna är boven i dramat här.


Han medgav ju att han ljög och försökte komma undan.


Mycket intressant läsning! Tack!


Fast en psykopat börjar aldrig rodna och skämmas, vilket han gjorde under gårdagen.

Det verkar som att det bara är jag och Kexet som har våra tvivel.

Men hallå, människans hjärna är väldigt komplex, och det borde väl du veta som kan så mycket om allt..
Det går inte dela in en människa i olika fack/diagnoser och säga att t.ex EG inte är psykopat, för de rodnar inte. Det är ingen dator eller bilmotor vi pratar om.
Situationen/känslan han fick kanske påminde om något han upplevde när han var ett litet barn och blev påkommen med något, och det ledde till att han rodnade.

Ps. Kände jag flummade iväg lite, men om det är nån isom är mer insatt i ämnet och förstår hur jag tänker kanske kan förklara bättre hur jag menar.
Citera
2018-03-02, 19:44
  #8505
Medlem
Mikro55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Fast eftersom han varit psykotisk tidigare, då borde han löpa större risk att bli det igen?
Kan en person som är psykotisk "minnas" det denne upplevde under psykosen, som riktiga minnen?

Svar ja på första frågan.

Svar ja (eller nja) på andra frågan. Minnet är detsamma så att säga - oavsett om personen befinner sig i ett psykotiskt tillstånd eller inte. Sedan finns det olika grader av sinnesförvirring och vid en viss gräns blir minnesfunktionen störd eller urkopplad. Något sådant svårt tillstånd verkar dock inte vara aktuellt för MGM i det här fallet
Citera
2018-03-02, 19:45
  #8506
Medlem
lindblomsgröns avatar
På kvittot till soft airgun står underskrift Anton Gyllensvaan var han den som köpte? (bror till Edvin)
Citera
2018-03-02, 19:50
  #8507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
*klipp*


Fast eftersom han varit psykotisk tidigare, då borde han löpa större risk att bli det igen?
Kan en person som är psykotisk "minnas" det denne upplevde under psykosen, som riktiga minnen?

*klipp*

Ja en person som drabbas av psykos minns episoden, i normalfallet. Däremot beskriver de det som att "verkligheten blev overklig" och liknande. En psykos är oftast ett ganska plågsamt tillstånd. Det är svårt att dölja för omgivningen. (Patienten är frånvarande, talar med personer som ingen annan kan se eller får "tabkestopp" och liknande.)

Det finns de som kan hålla masken men det är då ganska lindriga psykoser, skulle jag säga.

Sedan är det klart att det statistiskt är större risk att få ett återfall i psykos om man tidigae haft det men på individnivå är det omöjligt att säga att någon kommer att få fler psykoser efter en enda - En del patienter får en psykos men får aldrig mer en psykos i sitt liv.
Citera
2018-03-02, 19:51
  #8508
Medlem
Han säger att han inte visste att en av de två kriminella hade bytt sina skor med hans. Det var dagen efter som han fick sina skor och vapnet tillbaka. Men han (Edvin) sa ingenting om vad han gjorde med skorna som var kvar i bilen.
En annan sak som jag funderar på, är att han varit ett par timmar i Jönköping och handlat i olika affärer. Finns inga kameror som kunde filma honom? Då kunde man se att han hade sina arbetsskor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback