Citat:
Ursprungligen postat av
Tamborino
Fascinerande historia som E knåpat ihop, men fantasin räckte inte riktigt till för att få ihop allt.
Ännu mer fascinerande är det att det tydligen finns några som tror på på E,helt otroligt.
Undrar om dom två kriminella kumpanerna till E är oroliga nu, gått under Jorden eller flytt utomlands kanske

Jag är övertygad om att EG är både psykiskt störd och ordentligt slug.
Han har större delen av sitt liv (hittills) lyckats spela normal. Han har väl tränat in beteende och språk som framstår som sympatiskt, jag tror han har en rar sambo som verkligen tycker om honom och känner stor empati med hans underliggande ångest.
För under ytan är det mycket kaos. Han planerar mord och misshandel mest hela tiden, på folk han råkar få syn på, troligen särskilt de som irriterar och stör honom på något sätt. I sin inre värld har han obegränsad makt och är smart nog för att genomföra det perfekta brottet. Han är säkert mycket kluven också eftersom de här två personligheterna inte helt går ihop, den ärlige, noggranna, lugna Edvin (som kanske är den som planerar det perfekta brottet) med den våldsamma, aggressiva och utlevande Edvin som är den som tar makten och använder människor som objekt för sin frustration, helt utan empati eller bromsar.
Slug? Jo i förhören (som är mycket väl genomförda) börjar han som den gode Edvin, han berättar öppet och mycket detaljrikt (just det är ju en markör för hans personlighetstyp). Till och med när förhörsledaren kommer in på det "sammanbrott" han hade 2016 då han kom under vård, det berättar han också öppet om. När så förhöret kommer in på händelserna på Mantorp gård och E får klart för sig att polisutredningen är omfattande och att det finns överväldigande bevis mot honom, då börjar han med sina "Inga kommentarer". Jag tror inte det bara är för att han inte vill erkänna. Det är slugt att inte börja ljuga om detaljerna. Det är slugt att fokusera på att lyssna till förhörsledarnas information och memorera, istället för att fundera på vad man ska svara härnäst.
När han för in sina medbrottslingar i historien planterar han dem bara, de växer inte ut särskilt mycket förrän under rättegången. Inför rätten berättar han så sin genomtänkta historia, som ska svara på så mycket som möjligt av åklagarens frågor och bevisen, men kumpanerna är skisserade.
Slugt? Jag tror han tänker hänvisa till att det är röster som styr honom, att han inte råder över sina handlingar utan är sjuk och inte kan hållas ansvarig. Det han sagt hittills håller dörren öppen för det. Den gode Edvin kan eventuellt bryta ihop och vädja om förståelse och sympati, för det måste varit den onda inom honom som gjorde det här. Eller så fortsätter han att "spela" att han verkligen tror att det var några andra där som dödade paret och väntar tills rättspsyk förklarar honom sjuk.
Så tror jag