2018-03-02, 09:10
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Poäng till honom där.

Advokaten säger i samma artikel

TjockEdvin gjorde det han gillade mest, åt mat.
Finns det utrymme att vara rationell efter man gjort detta? Nej. Finns ingen formalia på vad någon gör efter man utfört div dåd av denna rang. Han kanske är knäpp, men han är skyldig.
Citera
2018-03-02, 09:12
Medlem
Någon som vet om rättegången är idag också?
Citera
2018-03-02, 09:15
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycktill
Någon som vet om rättegången är idag också?

Nej, fortsätter på tisdag med vittnesförhör.
Citera
2018-03-02, 09:15
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Jag var på rättegångsförhandlingen när Edvin förhördes och skulle vilja påstå att han ljuger som en borstbindare. Han ger ett lugnt och vältaligt intryck men på väsentliga delar så är hans historia helt bisarr och långsökt för att passa in med åklagarens bevisning.

Två farliga yrkeskriminella ska alltså vilja tagit hjälp av Edvin för att genomföra detta brott. Det enda han får veta innan är att han ska inhandla en pistol och en kniv. Instruktionerna från Mattias är redan här väldigt luddiga. Ingenting om vad för pistol eller vad för kniv.

Under bilfärden (ca 11 mil om de kör raka vägen) vet Edvin inte alls var de ska utan Mattias/Elias guidar Edvin med höger och vänster vid varje sväng (aldrig "ta e4'an mot xxx osv).

Väl framme vid huset var Edvin väldigt kortfattad vad som hände. De går ut bilen och knackar på. Fortfarande har inte de kriminella sagt vad som är i görningen utan Edvin "förstår" saker hela tiden. "Jag förstod att vi skulle föra nåt kriminellt", "Jag förstod att vi skulle göra ett rån" osv. Edvin verkar ha en närmast telepatisk kommunikation med Mattias och Elias.

Trots att Edvin har med sig två erfarna yrkeskriminella så blir det av oförklarlig anledning Edvin och en av de andra personerna som går in i huset. Den andre stannar utanför och håller vakt (också nåt som inte säga utan det är nåt som Edvin förstår). Det mest logiska vore att låta den oerfarne Edvin stå utanför och hålla vakt.

Väl inne i huset är det Edvin som gör ALLT. Den andra personen står bara bredvid och håller ett skarpladdat vapen mot paret i huset (Edvin förstår även här att vapnet är riktigt p.g.a. personens varsamma hantering av detta).

Från att Edvin och den andra personen går in i huset är paret oerhört lugna och samarbetsvilliga. Skriker aldrig. Gör inget fysiskt motstånd. Kvinnan svär bara nån enstaka gång enligt Edvin.

Edvin tejpar händerna växelvis på mannen och kvinnan. Detta p.g.a. kvinnan inte ska kunna sträcka sig efter en kniv eller dylikt. (detta trots att hon är lugn som en filbunke och har ett skarpladdat vapen riktat mot sig).

Edvin tejpar munnarna (trots att de inte skriker) och ögonen. Dock en över näsan. Han för över pengar till ett av parets bankkort via mobilapp. Får sedan instruktion att åka till närmaste bankomat. Han får ingen information om hur Mattias och Elias ska komma från brottsplatsen men även här "förstår" att de skulle ringa honom om så var fallet.
Edvin lämnar sitt kolsyrevapen och hölstret på en bänk i villan.

Efter han tagit ut pengar åker han till Linköping, äter och åker hem. Han kommer aldrig på tanken att ringa Mattias och Elias för att höra hur det går med dem eller hur de ska ta sig hem. Han "antar" att ringer honom om de vill ha skjuts. Här känns det inte alls konstigt för Edvin att lämna två enligt honom farliga och hotfulla yrkeskriminella i sticket.

När Edvin möter de yrkeskriminella dagen efter så är det väldigt oklart om de kommer i bil eller till fots. Helt plötsligt så sätter sig Mattias och Elias i Edvins bil när Edvin själv står utanför och röker. Under denna period (2-3 min enligt Edvin) så byter någon av de kriminella männen tillbaks från Edvins skor till sina egna och lägger tillbaka kolsyrepistolen i originalförpackningen och lägger allt i en påse. När Edvin väl sätter vid i framsätet så sträcker Mattias fram påsen med innehållet till Edvin. Edvin par påsen och lämnar tillbaka telefonen som han fått av Mattias tillsammans med Tor och Ann-Christines bankkort. Edvin blir nu också informerad om att han får alla pengar från rånet. Mattias berättar inte varför men Edvin "förstår" återigen att det måste varit för att Mattias och Elias är rika och inte behöver dessa "småpengar".

Edvin får frågan om när någon tog hans skor och då förklarar Edvin att det måste varit någon gång under bilfärden till Mantorp. Varför skobytet äger rum kan vara för att Mattias och Elias vill sätta dit Edvin (det finns dock ingen anledning att de skulle vilja det enligt Edvin).

Edvin fick också instruktioner från Mattias att inhandla kolsyrepistolen med betalkort (även här för att kunna sätta dit Edvin för brottet).
Stort tack för texten! Tydligen så finns det rejält skilda uppfattningar kring hans trovärdighet, under rättegången.

Vittnesmålen ska bli intressant också, vill gärna höra polisens och ambulansens åsikter om svärsonen. Hans vittnesmål är också mycket intressant naturligtvis.
Citera
2018-03-02, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tycktill
Hur i helvete kan hans tjej (mamman till barnet/ barnen)ha kvar foton på idioten på FB..Tror ni att hon tror på honom?

WT blandat med en farsa som tycks vara en kvinnomisshandlare (åtminstone psykologiskt) om man ska tro sambons SMS till E*vin, jag är inte ett dugg förvånad.
Citera
2018-03-02, 09:19
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren

Det verkar som att det bara är jag och Kexet som har våra tvivel.

Jag med, eller i alla fall har han fått mig att tvivla på att han utom all tvivel var ensamma.
Dels det att hans story faktiskt håller, och att han berättar den på ett redigt sätt. Samt att det faktiskt finns oidentifierat DNA i huset. ( and Boris12 gos wild).
Sen är jag inte säker på om Mattias heter Mattias. Han kan lika gärna heta Micha eller Mohamed, och vem vet, Elias kamske heller Elsa.
Men som sagt, jag vet inte vad jag tror, men ett rimligt tvivel finns hos mig.

När jag tänker vad som skrivets här innan fup, spekulerade vi varför Edwin inte talade, vi spekulerade om att han kunde tillhöra personlighetstyper som inte sviker ett löfte, om löftet är till någon som är extremt viktig för honom. Mattias och Elias kanske är vänner från kyrkan istället för den krimenella värden.

Jag har Förövrigt läst nästan hela fup. Och visst hade vi fel. Men vi hade rätt oxå, vi skrev slakt, man talar om slakt, jag tycker att vi var förvånansvärt rätt ute, men tanke på hur lite information vi hade.
Citera
2018-03-02, 09:33
Medlem
herrgurkas avatar
Edvin fick under förhöret frågan av både åklagaren och sin egen försvarsadvokat om det inte finns någonting som kan bekräfta Mattias och Elias existens (även om de inte leder till en identifikation). Edvin tänker en stund men säger att det inte finns någon sån information som han kan delge.

På de stora hela så går det inte ihop att tre personer begått det här brottet. Det skulle i så fall vara extremt korkat och ologiskt utfört. Två crackpundare skulle planerat det bättre och agerat mer logiskt än Mattias och Elias.
Citera
2018-03-02, 09:36
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Dels det att hans story faktiskt håller, och att han berättar den på ett redigt sätt.

På vilket sätt håller hans historia? Varför dumpar han Mattias och Elias vid brottsplatsen? Varför får Edvin 100% av bytet? Varför skär Mattias/Elias halsen av paret? Varför lämnar Mattias tillbaka Edvins pistol och skor men inte kniven (varför lämna tillbaka nåt över huvud taget?)
Senast redigerad av herrgurka 2018-03-02 kl. 09:42.
Citera
2018-03-02, 09:46
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Jag med, eller i alla fall har han fått mig att tvivla på att han utom all tvivel var ensamma.
Dels det att hans story faktiskt håller, och att han berättar den på ett redigt sätt. Samt att det faktiskt finns oidentifierat DNA i huset. ( and Boris12 gos wild).
Sen är jag inte säker på om Mattias heter Mattias. Han kan lika gärna heta Micha eller Mohamed, och vem vet, Elias kamske heller Elsa.
Men som sagt, jag vet inte vad jag tror, men ett rimligt tvivel finns hos mig.
Då har vi exakt samma åsikt. Skulle det finnas fler GM så använder han inte deras riktiga förnamn heller.

Citat:
När jag tänker vad som skrivets här innan fup, spekulerade vi varför Edwin inte talade, vi spekulerade om att han kunde tillhöra personlighetstyper som inte sviker ett löfte, om löftet är till någon som är extremt viktig för honom. Mattias och Elias kanske är vänner från kyrkan istället för den krimenella värden.

Jag har Förövrigt läst nästan hela fup. Och visst hade vi fel. Men vi hade rätt oxå, vi skrev slakt, man talar om slakt, jag tycker att vi var förvånansvärt rätt ute, men tanke på hur lite information vi hade.
Verkligen, men ryktena var helt upp åt väggarna ibland. Tänker bland annat på det som sades om urgröpta ögon och inälvor uppspikade på väggarna.

En annan sak som jag tänkt på och skrivit om förut, är att AC enligt förhör, kanske kunde vara en elak kärring.
Alla som stött på en riktigt elak kärring vet hur provocerande och nedlåtande de kan vara.
Hon satt ju även och svor när de blev tejpade, enligt Edvin.

Det jag vill komma fram till är att hon eventuellt kan har provocerat fel person, som saknar spärrar och har ett sjukligt hämndbegär.

Sedan spårade det ur fullständigt.. Detta är den enda teori jag kan komma på, om Edvins berättelse stämmer.
Citera
2018-03-02, 10:26
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
På vilket sätt håller hans historia? Varför dumpar han Mattias och Elias vid brottsplatsen? Varför får Edvin 100% av bytet? Varför skär Mattias/Elias halsen av paret? Varför lämnar Mattias tillbaka Edvins pistol och skor men inte kniven (varför lämna tillbaka nåt över huvud taget?)

Men exakt. Att ens tro att det fanns fler än tjockEdvin i detta brutala mord är bara korkat.
Det är så mycket som är ologiskt, osannolikt och taget från kass b-rulle så det blir ju bara märkligt att höra på allt. det är tydligt att han suttit och läst FUPen och sedan gjort en egen liten saga efter det för att täcka upp de bevis som är emot honom.
Citera
2018-03-02, 10:33
Medlem
När jag jämför vad vissa användare (som var på rättegången igår) skrev med vad som rapporterades i SVT och SR så blir jag själv lite kluven.

Givet FUP verkar han vara ganska korkad, men förhör med familjen och nu rättegången så får man intrycket att han ändå har lite i skallen. Klär sig propert, sansat förhållningssätt till informationen som läggs fram, sitter normalt, artikulerar tydligt m.m. Han ger inget dåligt intryck helt enkelt och verkar absolut inte vara en mordisk galning.

Jag får nästan känslan av att detta spektakel var planen hela tiden. MGM fantiserade om att begå det perfekta mordet, vilket innebär att han ska komma undan med det. Därför har han strött dessa enkla spår efter sig på platser som visar att han var där men som inte kan knytas till att han utförde mordet, han siktar på att bli frikänd för morden vilket innebär att han kom undan med det. Därför introducerar han flera gärningsmän för att lägga in ett extra mått av osäkerhet, det är upp till åklagaren att bevisa att det inte var fler där som utförde själva mordet. Ungefär som "absence of proof is not proof of absence". Han säger ju själv flera gånger att han inte räknade med att komma undan.

Vi hörde från live-rapporteringen igår, han verkade nästan njuta av att berätta sin historia. Nästan som att han ville bli hittad så han kan berätta hur duktig han är, berätta om att han planerat det perfekta mordet i huvudet åtskilliga gånger framför ögonen på alla i rätten, bara för att sedan bli friad för dubbelmord (från hans synvinkel).

Anledningen till att jag funderar i dessa banor och vad som är lustigt:
  • Han har handskar med sig, men lämnar fingeravtryck på saker som bara kan kopplas till den ekonomiska biten. Har handskar på sig när han utför tejpningen.
  • Man märker väl för helvete om fingerspetsen lossnar och fastnar i tejpen?! Tejpningen var direkt dödande och fingerspetsen återfanns under flera lager, vilket tycks gå ihop med det hela "de vill sätta dit mig eftersom det är så uppenbart".
  • Det finns bara en typ av skoavtryck i huset (från E*vins skor som lämpligt användes av den andra gärningsmannen), om E*vin själv också klampar runt, varför finns det inga fler skoavtryck från hans andra skor?
  • Om han dagen efteråt hörde om att dubbelmordet skett, och han förstod att han skulle sättas dit, varför gjorde han sig inte av med alla tänkbara bevis som skor, kläder, övrig tejp från förpackningarna?
  • Han säger att bankomaten i Borensberg dök upp som närmast i Google Maps, ändå får jag upp 4 st i direkt närhet + lite över ett dussin i Linköping (som han ändå skulle till för att äta). Mycket stor slump att han åkte till just den bankomat som hade kameran avstängd. Det finns därmed inget bildbevis på att det var han som tog ut pengarna, bara hans erkännande och basstationsloggar.
  • Han har lämpligt nog redan introducerat Mattias (enligt sambon) tidigare vilket bidrar till hans historia nu.
  • Han har inte direkt vågat säga ifrån tidigare, men nu efter ett dubbelmord vågar han säga emot gärningsmännen?
  • Vad är sannolikheten att en man som fantiserar om mord stöter på två likasinnade grovt kriminella människor?
  • Varför skulle de två grovt kriminella som tidigare begått brott för ekonomisk vinning nu helt plötsligt inte vara intresserade av det ekonomiska bytet? De åkte alltså bara dit för att mörda...?
Citera
2018-03-02, 10:44
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
När jag jämför vad vissa användare (som var på rättegången igår) skrev med vad som rapporterades i SVT och SR så blir jag själv lite kluven.

Givet FUP verkar han vara ganska korkad, men förhör med familjen och nu rättegången så får man intrycket att han ändå har lite i skallen. Klär sig propert, sansat förhållningssätt till informationen som läggs fram, sitter normalt, artikulerar tydligt m.m. Han ger inget dåligt intryck helt enkelt och verkar absolut inte vara en mordisk galning.

Jag får nästan känslan av att detta spektakel var planen hela tiden. MGM fantiserade om att begå det perfekta mordet, vilket innebär att han ska komma undan med det. Därför har han strött dessa enkla spår efter sig på platser som visar att han var där men som inte kan knytas till att han utförde mordet, han siktar på att bli frikänd för morden vilket innebär att han kom undan med det. Därför introducerar han flera gärningsmän för att lägga in ett extra mått av osäkerhet, det är upp till åklagaren att bevisa att det inte var fler där som utförde själva mordet. Ungefär som "absence of proof is not proof of absence". Han säger ju själv flera gånger att han inte räknade med att komma undan.

Vi hörde från live-rapporteringen igår, han verkade nästan njuta av att berätta sin historia. Nästan som att han ville bli hittad så han kan berätta hur duktig han är, berätta om att han planerat det perfekta mordet i huvudet åtskilliga gånger framför ögonen på alla i rätten, bara för att sedan bli friad för dubbelmord (från hans synvinkel).

Anledningen till att jag funderar i dessa banor och vad som är lustigt:
  • Han har handskar med sig, men lämnar fingeravtryck på saker som bara kan kopplas till den ekonomiska biten. Har handskar på sig när han utför tejpningen.
  • Man märker väl för helvete om fingerspetsen lossnar och fastnar i tejpen?! Tejpningen var direkt dödande och fingerspetsen återfanns under flera lager, vilket tycks gå ihop med det hela "de vill sätta dit mig eftersom det är så uppenbart".
  • Det finns bara en typ av skoavtryck i huset (från E*vins skor som lämpligt användes av den andra gärningsmannen), om E*vin själv också klampar runt, varför finns det inga fler skoavtryck från hans andra skor?
  • Om han dagen efteråt hörde om att dubbelmordet skett, och han förstod att han skulle sättas dit, varför gjorde han sig inte av med alla tänkbara bevis som skor, kläder, övrig tejp från förpackningarna?
  • Han säger att bankomaten i Borensberg dök upp som närmast i Google Maps, ändå får jag upp 4 st i direkt närhet + lite över ett dussin i Linköping (som han ändå skulle till för att äta). Mycket stor slump att han åkte till just den bankomat som hade kameran avstängd. Det finns därmed inget bildbevis på att det var han som tog ut pengarna, bara hans erkännande och basstationsloggar.
  • Han har lämpligt nog redan introducerat Mattias (enligt sambon) tidigare vilket bidrar till hans historia nu.
  • Han har inte direkt vågat säga ifrån tidigare, men nu efter ett dubbelmord vågar han säga emot gärningsmännen?
  • Vad är sannolikheten att en man som fantiserar om mord stöter på två likasinnade grovt kriminella människor?
  • Varför skulle de två grovt kriminella som tidigare begått brott för ekonomisk vinning nu helt plötsligt inte vara intresserade av det ekonomiska bytet? De åkte alltså bara dit för att mörda...?

Eller så är han bara en fet looser som har fantasier och som visade sig vara helt kass på att mörda..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in