Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 13:36
  #6721
Medlem
Kexet65s avatar
Inget åtal under januari månad.
Åklagaren har begärt förlängning till den 13:e februari.
Citera
2018-01-15, 20:54
  #6722
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Inget åtal under januari månad.
Åklagaren har begärt förlängning till den 13:e februari.


Jo, ni och hon skyller på försvaret.

Det konstiga är att jag tycker att Den oförbluffade Heléne har en tendens att kasta ur sig något litet uttalande straxt efter att vi varit lite raljerande mot henne här.

Råkade hon göra ett litet surt utspel tro?
Citera
2018-01-15, 21:38
  #6723
Medlem
Pratat med folk från byn och uppfattningen är fortfarande den samma. E har inte gjort detta ensam. Börjar fundera på om något kan göra att han faktiskt inte minns. Nån form av drogpsykos? Kan inget om sådant men det var en tanke som slog mig.
Annars är min huvudhypotes fortfarande att E var nån form av medhjälpare som blev lurad till detta och inte var den som utförde själva morden. Att han kört till Borensberg stärker min tes enligt mig.

Det har ju blivit populärt att påstå att man inte medverkat till någons död, enbart styckat kroppen efteråt. Kan vi ha ytterligare ett sådant fall här?

Det är mycket som är otroligt oklart och lite info som läckt. Min gissning är pga att det finns fler gärningsmän.
Citera
2018-01-15, 22:06
  #6724
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jo, ni och hon skyller på försvaret.

Det konstiga är att jag tycker att Den oförbluffade Heléne har en tendens att kasta ur sig något litet uttalande straxt efter att vi varit lite raljerande mot henne här.

Råkade hon göra ett litet surt utspel tro?

Nej, hon gjorde inget surt utspel.
Anledningen till att åtalet fördröjs beror av förklarliga skäl på att försvaret ska hinna läsa igenom ca 4000 sidor av FUP.
Inget konstigt alls.
Citera
2018-01-15, 22:12
  #6725
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Nej, hon gjorde inget surt utspel.
Anledningen till att åtalet fördröjs beror av förklarliga skäl på att försvaret ska hinna läsa igenom ca 4000 sidor av FUP.
Inget konstigt alls.


Vi tror alla olika. Jag tror inte hon hade på fötterna och jag tycker att en månad (konstigt nog sammanfallande med när denna häktningsperiod går ut) är en väldigt lång tid att ge försvaret. Men som jag sagt tidigare. Jag skulle tycka det var bra om jag hade fel.

... och som jag även sagt tidigare, något är jävligt ruttet i Mantorp.
Citera
2018-01-15, 22:25
  #6726
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vi tror alla olika. Jag tror inte hon hade på fötterna och jag tycker att en månad (konstigt nog sammanfallande med när denna häktningsperiod går ut) är en väldigt lång tid att ge försvaret. Men som jag sagt tidigare. Jag skulle tycka det var bra om jag hade fel.

... och som jag även sagt tidigare, något är jävligt ruttet i Mantorp.

Var nånstans ser du det som att det är ”konstigt” att fördröjt åtal väcks vid att en häktningsperiod går ut?
Det är inget konstigt alls! Det är nämligen så det fungerar i svenskt rättsväsende!
Jag tycker det är jättebra ATT du HAR fel 👍!
OM nu MGM är oskyldig (vilket jag personligen inte tror) så måste ju försvaret ändå få en rimlig chans att bemöta FUP:en.
Vet du hur många sidor ca 4000 är att läsa igenom?
(Det är en väldans massa sidor....)
Citera
2018-01-16, 08:46
  #6727
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Var nånstans ser du det som att det är ”konstigt” att fördröjt åtal väcks vid att en häktningsperiod går ut?
Det är inget konstigt alls! Det är nämligen så det fungerar i svenskt rättsväsende!
Jag tycker det är jättebra ATT du HAR fel 👍!
OM nu MGM är oskyldig (vilket jag personligen inte tror) så måste ju försvaret ändå få en rimlig chans att bemöta FUP:en.
Vet du hur många sidor ca 4000 är att läsa igenom?
(Det är en väldans massa sidor....)


Överallt. Precis överallt är det väldigt konstigt. Och 4000 sidor är inte speciellt mycket i en förundersökning gällande mord.
Citera
2018-01-16, 15:06
  #6728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Överallt. Precis överallt är det väldigt konstigt. Och 4000 sidor är inte speciellt mycket i en förundersökning gällande mord.

Och vari består det konstiga? Du tycks klaga för klagandets skull.
En FUP på 4000 sidor är väl ganska ordinärt. Hur omfattande förundersökningen är har dock ännu inte framkommit.
Citera
2018-01-16, 18:25
  #6729
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Inget åtal under januari månad.
Åklagaren har begärt förlängning till den 13:e februari.
Vad sysslar de med egentligen! Även om Edvin är skyldig så är det jävligt lång tid att sitta häktad.

Inte så konstigt att Amnesty har anklagat Sverige för brott mot mänskliga rättigheter, när det gäller långa häktningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Pratat med folk från byn och uppfattningen är fortfarande den samma. E har inte gjort detta ensam. Börjar fundera på om något kan göra att han faktiskt inte minns. Nån form av drogpsykos? Kan inget om sådant men det var en tanke som slog mig.
Annars är min huvudhypotes fortfarande att E var nån form av medhjälpare som blev lurad till detta och inte var den som utförde själva morden. Att han kört till Borensberg stärker min tes enligt mig.

Det har ju blivit populärt att påstå att man inte medverkat till någons död, enbart styckat kroppen efteråt. Kan vi ha ytterligare ett sådant fall här?

Det är mycket som är otroligt oklart och lite info som läckt. Min gissning är pga att det finns fler gärningsmän.
Är helt klart med dig här, förutom att det var en drogpsykos. Hade han haft en psykos så hade han inte kommit ihåg något (!) och då hade det inte hållits så många förhör.

Även om han kommit ihåg något under en psykos så borde han ge otroligt osammanhängande versioner.

Efter medias rapportering så verkar det som att han är vid sina sinnes fulla bruk, och har gett en sammanhängande förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Var nånstans ser du det som att det är ”konstigt” att fördröjt åtal väcks vid att en häktningsperiod går ut?
Det är inget konstigt alls! Det är nämligen så det fungerar i svenskt rättsväsende!
Jag tycker det är jättebra ATT du HAR fel 👍!
OM nu MGM är oskyldig (vilket jag personligen inte tror) så måste ju försvaret ändå få en rimlig chans att bemöta FUP:en.
Vet du hur många sidor ca 4000 är att läsa igenom?
(Det är en väldans massa sidor....)
4000 sidor är inget extremt. En advokat som pluggat många år på högskolan har en god bild av FUP:ens innehåll efter en dag, och är insatt efter tre dagar.

Sen måste vederbörande tolka FUP:en utifrån ett juridiskt perspektiv naturligtvis. Två till tre veckor gissar jag är en rimlig tid att lägga upp ett försvar för ett mordåtal i den här omfattningen.

Om man läser FUP:en om till exempel Tova Moberg så ser man också att den innehåller en hel del bajs, som inte kommer spela så stor roll under rättegången. Med det vill jag säga, att allt som står på dessa 4000 sidor, är inget en försvarare behöver lära sig utantill i sömnen.
Citera
2018-01-16, 19:52
  #6730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Överallt. Precis överallt är det väldigt konstigt. Och 4000 sidor är inte speciellt mycket i en förundersökning gällande mord.
4 veckors rådrum är inget konstigt alls för en sådan här omfattande förundersökning. Standard är 2 veckor för enklare mål som går snabbt att gå igenom. Jag skulle inte bli förvånad om försvaret i detta mål begär ytterligare tid utöver de 4 veckor som åklagaren gett dem.
Citera
2018-01-16, 20:04
  #6731
Medlem
I övrigt är det min uppfattning att EG utfört detta hemska brott på egen hand. Jag tror inte det finns några medgärningsmän. Den omfattande och enligt insatta utmärkt utförda utredning borde vid det här laget ha kunnat identifiera fler misstänkta om det funnits några. Masttömningar och omfattande förhör och topsningar borde vid det här laget ha gett resultat. Det jag fortfarande inte förstår är kopplingen mellan EG och BO. Jag har svårt att tro att de var slumpmässigt utvalda. Antar att vi får vänta tills Fup är tillgänglig för att läsa mer om detta...
Citera
2018-01-16, 21:20
  #6732
Medlem
Hoppas väldigt mycket på att han är ensam gärningsman!

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Eller så har jag rätt. Att det är svenskar som begått detta kan jag sätta en årslön på att det inte är. Förmodligen babbar.


Får vi bestämma vars pengarna ska ta vägen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback