Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 11:57
  #7321
Medlem
Nintendokids avatar
När faller domen, vad blev det för straff?
Citera
2018-02-15, 12:12
  #7322
Medlem
"Mördare är ofta i övrigt helt normala människor som har drabbats av en fix idé om att mörda någon" Leif G W Persson. Det kanske har skrivits tidigare i denna svårgenomskumbart långa tråd.
Citera
2018-02-15, 12:14
  #7323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
När faller domen, vad blev det för straff?
Rättegången har inte startat ännu så du får lugna dig lite
Citera
2018-02-15, 12:41
  #7324
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enidoit
Länk till FUP? Orkar inte tröska igenom hela tråden.

Kudos för att du åtminstone vet att den finns. Det finns användare som fortsätter med sina spekulationer och rykten som om inget hänt.
Citera
2018-02-15, 13:07
  #7325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han gjorde den naturliga kopplingen till den Ann-Christine han kände, utgår jag från.

Ja, men det är inte samma Ann-Christine som han hade ihjäl? Det var min fråga. Eller var det samma Ann-Christine men att polisen bedömde kopplingen för svag/opersonlig för att räknas?
Citera
2018-02-15, 13:34
  #7326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, men det är inte samma Ann-Christine som han hade ihjäl? Det var min fråga. Eller var det samma Ann-Christine men att polisen bedömde kopplingen för svag/opersonlig för att räknas?

Med reservation för att jag inte läst FUP, endast tråden, men han pratar om en Ann-Sofie. (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12 Avser väl kostekonomen på Mullsjö kommun (där han jobbat).
Citera
2018-02-15, 13:35
  #7327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, men det är inte samma Ann-Christine som han hade ihjäl? Det var min fråga. Eller var det samma Ann-Christine men att polisen bedömde kopplingen för svag/opersonlig för att räknas?

Två Ann-Sofie förekommer i FUP, den ena jobbar som kostekonom vid Mullsjö kommun och den andra bl.a. som gruppchef vid Margareta Park. Någon av dessa måste det vara han refererar till under sitt förhör. Deras efternamn är inte lika Lekander, så alltså verkar det som att han inte kände det kvinnliga mordoffret, åtminstone inte i denna kontext. I mitt tycke låter det mer som att han försade sig under förhöret eftersom a) varför skulle han råka säga offrets förnamn och b) varför skulle han ta miste så stort på efternamnet, något förde hans tankar till denna person.
Citera
2018-02-15, 13:37
  #7328
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
När faller domen, vad blev det för straff?
Rättegången börjar den 27:e februari och det är preliminärt avsatt sju dagar.

Eftersom han sannolikt kommer göra en RPU så lär det dröja till slutet på mars, början på april, innan domen kommer.

Allt annat än livstid eller sluten psykiatrisk vård, med särskild utskrivningsprövning, vore mycket förvånande.
Citera
2018-02-15, 13:49
  #7329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Med reservation för att jag inte läst FUP, endast tråden, men han pratar om en Ann-Sofie. (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12 Avser väl kostekonomen på Mullsjö kommun (där han jobbat).

Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Två Ann-Sofie förekommer i FUP, den ena jobbar som kostekonom vid Mullsjö kommun och den andra bl.a. som gruppchef vid Margareta Park. Någon av dessa måste det vara han refererar till under sitt förhör. Deras efternamn är inte lika Lekander, så alltså verkar det som att han inte kände det kvinnliga mordoffret, åtminstone inte i denna kontext. I mitt tycke låter det mer som att han försade sig under förhöret eftersom a) varför skulle han råka säga offrets förnamn och b) varför skulle han ta miste så stort på efternamnet, något förde hans tankar till denna person.

Tack för era klargörande svar. Den totala förvirringen har härmed lagt sig.
Citera
2018-02-15, 13:55
  #7330
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Troligtvis topplocket som gått. Tvångstankar. Jag gissar på grav psykisk störning vid gärningstillfället efter en större sinnesundersökning av honom.
Han måste konstateras ha en APS även vid domstillfället för att dömas till vård dock. Ifall det visar sig att han befann sig i ett psykostillstånd vid gärningen men inte vid domen får vi en prekär situation som är sällsynt men som ändå förekommer; domstolen får inte döma någon till fängelse för en gärning som begicks under påverkan av en APS och domstolen får heller inte döma en frisk människa till vård...
Citera
2018-02-15, 14:00
  #7331
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Vi diskuterar inte nästa gång ty nu är nu. Grejen är just att snuten inte nöjde sig med att tro. Då det gäller tejpen nöjde man sig inte med trossatser.

Jag tror du får läsa vad jag skrev igen, du då inte verkar ha förstått vad jag menade.

Jag menar att polisen borde inom loppet av en vecka kunnat räkna ut att tejpen kom från Biltema. Men nej, det var för svårt detektivarbete för dem, så de gick ut i media och bad allmänheten om hjälp eftersom de trodde att tejpen kanske var inköpt utomlands. Då fick de tips om tejpen på Biltema och resten är historia. Låter inte det som att det är Kling och Klang som skött utredningen? Tur för Kling och Klang är att det var Klong som begått brottet.
Citera
2018-02-15, 14:03
  #7332
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Han måste konstateras ha en APS även vid domstillfället för att dömas till vård dock. Ifall det visar sig att han befann sig i ett psykostillstånd vid gärningen men inte vid domen får vi en prekär situation som är sällsynt men som ändå förekommer; domstolen får inte döma någon till fängelse för en gärning som begicks under påverkan av en APS och domstolen får heller inte döma en frisk människa till vård...

Har svårt att se att någon med psykos eller som haft psykos skulle sitta och neka på det sättet som GM gjort här. Jag tror han är störd. Inte sjuk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback