Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 23:37
  #5521
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hade EG:s DNA endast hittats på tejpen hade det sannolikt inte räckt för häktning. DNA har förmodligen hittats på ett ställe som knyter EG kanske både till plats och brott.

Det kan behöva tas nya eller kompletterande prover efter att EG plockades in. Det kan ha framkommit något vid förhör med EG eller med vittnen som behöver kollas upp.
Under tejpen på offren, tänkte nog jag...
Citera
2017-10-20, 00:03
  #5522
Medlem
MrFolds avatar
[quote=Ferdinand666|62103705]
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Att det är tyst från åklagare är för mig tvärtom vad vissa påstår, att bevisen skulle vara svaga, tror snarare att dom är starka och att det inte behöver läggas ut trådar till allmänheten för ev. hjälp.

Tror inte på något åtal än på ett tag QUOTE]
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------

Åtal är tydligen inte långt bort.. 15 November skall det vara gjort.

"Misstänker du att mannen var ensam vid det här dådet, eller finns det misstankar om att han hade medhjälpare?

– Vi håller båda möjligheterna öppna. Vi håller förhör med honom och med andra, vi tittar på brottsplatsundersökningen, vi tittar på vad som hänt med offren. Vi gör löpande bedömningar och kan inte ha någon fast uppfattning i det här läget, det vore att se på utredningen med fel sorts ögon.

Har ni sett någon koppling mellan den misstänkte och offren?

– Med tanke på att det tog tre månader innan han blev frihetsberövad kan man dra slutsatsen att det inte finns någon påtaglig koppling.

Hur ser du på mannens psykiska hälsa, har det varit tal om att han ska genomgå en mindre sinnesundersökning?

– De personliga utredningarna kring honom kommer att verkställs när och om det blir ett åtal. Det är tingsrätten som primärt ansvarar för den frågan och ännu så länge har det inte aktualiserats, varken från min eller försvarets sida, säger Gestrin.

Åtal ska vara väckt senast den 15 november"

http://www.nt.se/nyheter/ostergotlan...om4857260.aspx
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------

Hmmm, som den pessimistiske realist jag är -tycker jag läget inte låter allt för muntert.

Det som stör mig allra mest är de inte har någon uppfattning om det är en ensam GM eller ett helt fotbollslag...Verkar helt snurrigt att det inte skulle gå att utläsa av t ex brottsplatsen.

Jag tror du har missuppfattat standardformuleringen i häktningsbeslut. De formuleras på det där viset: Man häktas fram till ett visst datum då åtal ska vara väckt. Sen har då åklagaren möjlighet att ansöka om förlängning av häktning och då alltså i praktiken att tidpunkten för åtalet flyttas fram.

Tittar man på normala tidsspann mellan häktning och åtal i mordutredningar, inte minst när det gäller komplicerade spaningsmord av denna typ, så är det helt orealistiskt med något åtal nu. Någon skrev "inte före årsskiftet" i tråden för ett tag sen och jag ansluter mig till den bedömning. Några exempel på tid från häktning till åtal:

- Nerijus Bilevicius (mordet på Lisa Holm): drygt 4 månader
- Christine Schürrer (mordet på barnen i Arboga): nästan 4 månader
- Andreas Johansson (mordet på Ida Fässberg): drygt 4 månader

Hur starka bevisen är vet jag inget om. Däremot vet jag att det inte är någon särskilt exakt vetenskap att försöka bedöma bevisstyrkan utifrån hur förundersökningsledningen lägger sina ord. Det var ganska många i Lisa Holm-tråden som var övertygade om att bevisen var väldigt skakig, eftersom åklagaren i fallet inte delgav särskilt mycket fakta till allmänheten. De blev rätt chockade när FUP släpptes och alla med någon insikt i bevisvärdering insåg tämligen direkt att Bilevicius skulle bli dömd för mordet, så starka var bevisen.

Vissa FU-ledare är mer snackiga än andra, en del uttalar sig mer självsäkert. Det gäller dock att minnas att många jurister pratar "juridiska" som jag brukar säga, något som en del i krimtrådarna har lite svårt att förstå när de inte har direkt yrkeserfarenhet från den världen. I det ingår bl.a. att man formulerar sig väldigt försiktigt och inte använder stora ord i onödan. Precis som lagtexter inte sällan är formulerade. "Synnerliga skäl" betyder t ex "rätt så bra skäl", utan mer "inihelvete starka skäl"

Allt blir som sagt rätt skakiga gissningar i detta läge. Men på det vi känner till vågar jag åtminstone säga att om det inte finns saker som pekar i en helt annan riktning så sitter Edvin redan rätt rejält med röva i kläm om det stämmer att hans DNA på brottsplatsen är avsatt på ett vis som kan knytas direkt till offren + att han gjort dessa tejpinköp.
Citera
2017-10-20, 00:16
  #5523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Under tejpen på offren, tänkte nog jag...

Kan ha hittats där. Annars om jag tolkar utredarnas utsaga rätt har DNA hittats på plats eller platser som inte är i direkt närhet av tejpen. Detta gör att han binds till rum och gärning förutom tejpen.
Citera
2017-10-20, 00:20
  #5524
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kan ha hittats där. Annars om jag tolkar utredarnas utsaga rätt har DNA hittats på plats eller platser som inte är i direkt närhet av tejpen. Detta gör att han binds till rum och gärning förutom tejpen.
Du kan ha rätt.
Citera
2017-10-20, 00:31
  #5525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Hur kan man kolla vilka polisen anhållet på en viss plats en viss dag. Jag har fått tips om att någon väldigt intressant blivet anhållen på sitt jobb i Jönköping idag.

Kan arbetsplatsen möjligen vara Arla Foods? Vad vet du och varifrån (ungefär) kommer tipset?
Citera
2017-10-20, 00:33
  #5526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Kan arbetsplatsen möjligen vara Arla Foods? Vad vet du och varifrån (ungefär) kommer tipset?
Det har diskuterats tidigare.
Citera
2017-10-20, 00:53
  #5527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Det har diskuterats tidigare.

Exakt vad har diskuterats tidigare? Att Merrybum fått in tips om en gripen på en arbetsplats i Jönköping under torsdagen?

Sorry, måste ha missat detta. Trodde det var nyinkomna intressanta uppgifter i fallet..
Citera
2017-10-20, 01:14
  #5528
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Hur kan man kolla vilka polisen anhållet på en viss plats en viss dag. Jag har fått tips om att någon väldigt intressant blivet anhållen på sitt jobb i Jönköping idag.

Intressant om det stämmer. Det var folk aktiva i tråden från Arla foods Jkpg tidigare. Möjl. verifikation därigenom.
Citera
2017-10-20, 01:33
  #5529
Medlem
Lonnrots avatar
Till mrfold.

[quote=MrFold|62105913]
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666

Jag tror du har missuppfattat standardformuleringen i häktningsbeslut. De formuleras på det där viset: Man häktas fram till ett visst datum då åtal ska vara väckt. Sen har då åklagaren möjlighet att ansöka om förlängning av häktning och då alltså i praktiken att tidpunkten för åtalet flyttas fram.

Tittar man på normala tidsspann mellan häktning och åtal i mordutredningar, inte minst när det gäller komplicerade spaningsmord av denna typ, så är det helt orealistiskt med något åtal nu. Någon skrev "inte före årsskiftet" i tråden för ett tag sen och jag ansluter mig till den bedömning. Några exempel på tid från häktning till åtal:

- Nerijus Bilevicius (mordet på Lisa Holm): drygt 4 månader
- Christine Schürrer (mordet på barnen i Arboga): nästan 4 månader
- Andreas Johansson (mordet på Ida Fässberg): drygt 4 månader

Hur starka bevisen är vet jag inget om. Däremot vet jag att det inte är någon särskilt exakt vetenskap att försöka bedöma bevisstyrkan utifrån hur förundersökningsledningen lägger sina ord. Det var ganska många i Lisa Holm-tråden som var övertygade om att bevisen var väldigt skakig, eftersom åklagaren i fallet inte delgav särskilt mycket fakta till allmänheten. De blev rätt chockade när FUP släpptes och alla med någon insikt i bevisvärdering insåg tämligen direkt att Bilevicius skulle bli dömd för mordet, så starka var bevisen.

Vissa FU-ledare är mer snackiga än andra, en del uttalar sig mer självsäkert. Det gäller dock att minnas att många jurister pratar "juridiska" som jag brukar säga, något som en del i krimtrådarna har lite svårt att förstå när de inte har direkt yrkeserfarenhet från den världen. I det ingår bl.a. att man formulerar sig väldigt försiktigt och inte använder stora ord i onödan. Precis som lagtexter inte sällan är formulerade. "Synnerliga skäl" betyder t ex "rätt så bra skäl", utan mer "inihelvete starka skäl"

Allt blir som sagt rätt skakiga gissningar i detta läge. Men på det vi känner till vågar jag åtminstone säga att om det inte finns saker som pekar i en helt annan riktning så sitter Edvin redan rätt rejält med röva i kläm om det stämmer att hans DNA på brottsplatsen är avsatt på ett vis som kan knytas direkt till offren + att han gjort dessa tejpinköp.

Blev fel: skulle till MrFold! :

"Juridiska" sammanhänger ju förstås med att lagtexter och förarbeten måste arbeta med stipulerade betydelser för att det ska gå att komma någon vart. På liknande sätt så är en lag allmän och ett undantagsskäl måste vara synnerligt för att slippa ur den allmänna regeln. Och för att lagen inte ska urvattnas måste synnerligt betyda "inihelvete" både bildligt och bokstavligt om man så vill.

Annars blir allting synnerligen svårbemästrat och dumt.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2017-10-20 kl. 01:38.
Citera
2017-10-20, 03:04
  #5530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

"Juridiska" sammanhänger ju förstås med att lagtexter och förarbeten måste arbeta med stipulerade betydelser för att det ska gå att komma någon vart. På liknande sätt så är en lag allmän och ett undantagsskäl måste vara synnerligt för att slippa ur den allmänna regeln. Och för att lagen inte ska urvattnas måste synnerligt betyda "inihelvete" både bildligt och bokstavligt om man så vill.

Annars blir allting synnerligen svårbemästrat och dumt.

Du uttrycker dig lite lagom lulligt så man kan få uppfattningen av att hen är jurist.

I detta fall tycker jag det har klarnat betydligt efter omhäktningen. Om jag tolkar ÅK:s uttalande rätt har de en hel del bevisning mot denne häktade gök. Vad de letar efter just nu är motivet. Varför denne EG hamnade just på denna plats. Om han sedan var ensam eller inte, så är dörren fortfarande öppen.
Något svar på raggarbilen har tydligen inte fåtts. Bankomaten verkar dock vara avklarad.
Citera
2017-10-20, 08:05
  #5531
Medlem
hollyvanarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Intressant om det stämmer. Det var folk aktiva i tråden från Arla foods Jkpg tidigare. Möjl. verifikation därigenom.
De kan väl anhållit/ hämtat in en person för vad som helst! Behöver ju inte ha ett skit med detta fall att göra
Citera
2017-10-20, 08:18
  #5532
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du uttrycker dig lite lagom lulligt så man kan få uppfattningen av att hen är jurist.

I detta fall tycker jag det har klarnat betydligt efter omhäktningen. Om jag tolkar ÅK:s uttalande rätt har de en hel del bevisning mot denne häktade gök. Vad de letar efter just nu är motivet. Varför denne EG hamnade just på denna plats. Om han sedan var ensam eller inte, så är dörren fortfarande öppen.
Något svar på raggarbilen har tydligen inte fåtts. Bankomaten verkar dock vara avklarad.

Säkert är det så. De vill också säkert säkerställa att ingenting talar emot och bädda ordentligt om fallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback