Igår, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Renovering och underhåll av ISS blir enklare och billigare om Starship kan lyfta över 100 ton.

Men ISS är forfarande en åldrande konstruktion. Så varför fortsätta renovera en nästan 30 år gammal rymdstation om Starship kan lyfta 100 ton? Att istället använda samma kapacitet till att bygga en helt ny och modernare station låter som ett bättre alternativ.

Det känns inte heller som att en dylik satsning skulle stå i vägen för utvecklingen av annan rymdfart eftersom det byggandet skulle kunna fungera som en avancerad testplattform för just de tekniker som krävs för längre rymdresor.
Finns det någon nackdel att bygga ut ISS med nyare moduler?
Ja istället för att bygga helt nytt. Jag tänker mig att man kan ha någon användning för de gamla delarna?

Ägandet kanske?

Hur stor volym (moduler) last kan Starship ta. Satelliterna verkar släppas ut genom en smal springa. Men den kanske har en större bagagelucka?
Citera
Igår, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Hur stor volym (moduler) last kan Starship ta. Satelliterna verkar släppas ut genom en smal springa. Men den kanske har en större bagagelucka?

Värt att notera är att Starship inte är en enda fast version, utan en plattform som utvecklas i flera konfigurationer beroende på uppgift. Hur Starlink-payloaden hanteras på den här versionen behöver alltså inte vara representativt för framtida cargo-versioner eller deras lastvolym.
Citera
Igår, 19:25
Medlem
Beträffande ISS ser inte planerna varken harmoniska eller lyckliga ut.

Axiom Space har nu skjutit på uppsändningen av sin första modul till någon gång under 2028. Sedan verkar det som ännu en modul tillhörigt Axiom Space följer under 2029.

Det ser vansinnigt ut att man så sent som nu blir fallet kopplar båda modulerna till Harmony-modulen på ISS.
Innnan ISS skrotas kopplar man loss och fortsätter att bygga Axiom Station.

Men flera bolag vill bygga rymdstationer och rymdlaboratorier/rymdhotell. Blir detta lönsamt om inte NASA pungar upp pengarna? Hur ser kundunderlaget ut?

Sedan har vi den lilla försöksrymdstationen HAVEN-1 som sänds upp nästa år. Den skall fungera i 3 år och jag skrev lite fel igår. Den skall kunna bemannas 4 gånger men det är ganska kortvariga uppdrag. Crew Dragon sköter transporterna, härom finns ingen tvekan.

VAST vill senare gå vidare till HAVEN-2.

Nej någon äldre del på ISS kommer man inte att använda mer än att Ryssland tar loss en del till sitt eget bygge, Russian Orbital Space Station. Det får ske innan skrotningen av ISS då Monster Dragon börjar sitt destruktiva arbete.

PERSONLIGEN GILLADE JAG ALDRIG ISS.

xxxx) "I Marskolonin har vi kvinnlig personal som odlar vår GURKA------vi accepterar Niqab men förbjuder BURKA"...... ........
Citera
Idag, 02:40
Medlem
wwrs avatar
Numera sedan press, politiker och storföretag samordnat och vänt sig mot folket går det inte att lita på några beslut som skall genomföras om 5 år eller i framtiden f.ö.. Inte inom några områden.

Just nu verkar det inte som att Musk skall bogsera ned rymdstationen i havet om 6-7 år och forskningsstationen ISS ersätts med äventyrshotell för miljardärer. Snarare verkar det som att Musk blir utbogserad ur NASA och ersätts med Boeing.

2022 var det ju klart att ryssarna skulle lämna ISS före det årsskiftet. Även ryssarna bekräftade Men som jag skrev redan då var det bara bluff.

Det skedde ju även en mediakampanj när det läckte i ISS hela tiden. Men luften verkar ha gått ur den kampanjen. Roligast var nyheten om astronauten som borrat hål i ISS för att hon ville åka hem!

Men trenden med privatisering är farlig och Musk har saboterat månprogrammet med sin usla månlandare.

ISS lär renoveras och bli kvar, gissar jag. Men tyvärr verkar USA ha givit upp månkapplöpningen och det kan uppstå privata rymdstationer där ekonomisk vinning prioriteras före utveckling och miljardärerna har lekstuga.

Utveckling avstannar när "den som har mest pengar får flyga". Skattebetalarna har inte råd att konkurrera om samma biljetter som miljardärerna.

Både samhällen och verksamheter måste befinna sig i balans mellan statskontrollerad verksamhet och privata initiativ. Det skedde i Sverige innan överdriven privatisering starkt bidrog till att förstöra landet. Ett motsvarande exempel är elmarknaden där många privatpersoner, pensionärer etc inte har råd att konkurrera med storföretagen om samma ström.
Senast redigerad av wwr Idag kl. 03:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in