Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-15, 17:40
  #4861
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja dom visade bilder inifrån Starship och jag kunde inte se att någon lucka öppnades. Men kommentatorer påstod att man lyckades med det.

Det bästa vore om SpaceX ger en sammanfattning av alla plus och minus.
Jo, dom öppnade den, för det visades hur atmosfären som var kvar i starship trängde sig ut när dom gjorde det. Just i Manleys genomgång.

Det var tydligt att den öppnades; men inte hela vägen. Såg ut som om dom inte fick den stängd heller, förmodligen relativt obra om man ska ner genom attmosfäären som vi säger.

Den genomgång jag menar är "SpaceX Orbit Largest Spacecraft In History also SpaceX Destroy Largest Spacecraft In History." https://www.youtube.com/watch?v=8htMpR7mnaM
Citera
2024-03-15, 18:56
  #4862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tiggarkungen lovade redan 2016 att senast 2024 skulle man skicka bemannade farkoster till Mars. Det börjar bli bråttom för lögnhalsen nu.

Elon Musk får betraktas som en visionär. Men han är också en tidsoptimist. Allting har tagit mycket längre tid än beräknat men det gäller nästan alla.

Värst ute är Boeing vars Starliner är 4 år försenad. Boeing fick 4,2 miljarder dollar för att utveckla Starliner, Space X fick "bara" 2,6 miljoner dollar för att utveckla Crew Dragon. Och den har varit i bruk länge nu.
Citera
2024-03-15, 18:59
  #4863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jo, dom öppnade den, för det visades hur atmosfären som var kvar i starship trängde sig ut när dom gjorde det. Just i Manleys genomgång.

Det var tydligt att den öppnades; men inte hela vägen. Såg ut som om dom inte fick den stängd heller, förmodligen relativt obra om man ska ner genom attmosfäären som vi säger.

Den genomgång jag menar är "SpaceX Orbit Largest Spacecraft In History also SpaceX Destroy Largest Spacecraft In History." https://www.youtube.com/watch?v=8htMpR7mnaM

Tack, jag skall studera den genomgången.
Citera
2024-03-15, 19:02
  #4864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Kom ihåg när Bezos uttalade sig om hur förkastligt det var att alla stämde varandra när dom förlorade kontrakt inom rymdsektorn... Sen stämde han NASA efter att ha förlorat(med råge) kontraktet för månlandaren till SpaceX. Vilket gav 6 månader fördröjning av landarprojektet...

Undrar varför han är negativ

Hoppas vi snart får se Blue skjuta upp något annat än en Dildo fyld med kändisar..

Blue Glenn skall testas senare år. Om nu tidtabellen håller.
Citera
2024-03-15, 19:16
  #4865
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Blue Glenn skall testas senare år. Om nu tidtabellen håller.

Jo

Går allt rätt för SpaceX har han då en förra generationens återanvändbar (dvs delvis återanvändbar) raket.

SpaceX med Starship fullt operativ kommer kunna bjuda under honom på allt som ska skjutas upp..
Citera
2024-03-15, 19:24
  #4866
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
SpaceX med Starship fullt operativ kommer kunna bjuda under honom på allt som ska skjutas upp..
Jag kan inte se speciellt mycket om "blue glenn", menar vi här "new glenn"?

Med det sagt, spacex kommer inte få sitt avloppsrör att fungera så snabbt dom tror, även om det är den bästa modellen för uppskjutningar. Men ner - well. Och att landa en skorsten stående på månen, på mark du måste blåsa bort för att stoppa ditt fall?

Nej, avloppsrörsiden var lika lysande som att köpa o sänka twitter, imo. Inte ot, utan relevans.
Citera
2024-03-15, 20:14
  #4867
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag kan inte se speciellt mycket om "blue glenn", menar vi här "new glenn"?

Med det sagt, spacex kommer inte få sitt avloppsrör att fungera så snabbt dom tror, även om det är den bästa modellen för uppskjutningar. Men ner - well. Och att landa en skorsten stående på månen, på mark du måste blåsa bort för att stoppa ditt fall?

Nej, avloppsrörsiden var lika lysande som att köpa o sänka twitter, imo. Inte ot, utan relevans.

Den som lever får se.

Även New Glenn kommer behöva tid för att sätta landningarna..
Citera
2024-03-15, 20:20
  #4868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag kan inte se speciellt mycket om "blue glenn", menar vi här "new glenn"?

Med det sagt, spacex kommer inte få sitt avloppsrör att fungera så snabbt dom tror, även om det är den bästa modellen för uppskjutningar. Men ner - well. Och att landa en skorsten stående på månen, på mark du måste blåsa bort för att stoppa ditt fall?

Nej, avloppsrörsiden var lika lysande som att köpa o sänka twitter, imo. Inte ot, utan relevans.

Ja det är rätt. Den heter "New Glenn" inte "Blue Glenn"....
Citera
2024-03-15, 23:17
  #4869
Medlem
wwrs avatar
Någon postare hade noterat att Elon Musk inte var i kontrollrummet under uppskjutningen. (Jag hittar inte inlägget.)

Det är en bra fråga. Varför var inte Elon där. Kan tolkas som ett tydligt tecken på att man vill minska uppmärksamheten runt Starship. Samma gäller hur snart innan uppskjutningen informationen om tidpunkten kom ut. Jag får en del om SpaceX i mitt flöde men inget om det.

Man kanske får lägga Starship till ännu ett av Musks misslyckade projekt, tillsammans med sjävkörande bilar och Starlink som verkar ha försvunnit ur media.
Citera
2024-03-15, 23:25
  #4870
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Någon postare hade noterat att Elon Musk inte var i kontrollrummet under uppskjutningen. (Jag hittar inte inlägget.)

Det är en bra fråga. Varför var inte Elon där. Kan tolkas som ett tydligt tecken på att man vill minska uppmärksamheten runt Starship. Samma gäller hur snart innan uppskjutningen informationen om tidpunkten kom ut. Jag får en del om SpaceX i mitt flöde men inget om det.

Man kanske får lägga Starship till ännu ett av Musks misslyckade projekt, tillsammans med sjävkörande bilar och Starlink som verkar ha försvunnit ur media.

Hade de inte raketer byggda av kolfiber ett tag också?

Om en raket har så här många komponenter, och så här många fel, kan det inte vara värt att fortsätta.

Hoppades mycket på Mars för några år sen, men inser nu att Musk och hans raketer är hopplösa.

Vad är det för vits med att bygga en månbas, om det kommer exploderande raketer farande hela tiden.

Om en raket mot förmodan lyckas komma tillbaka "hel", är den då ändå inte försvagad?

Som någon skrev, det räcker med en lös panel eller skruv ...

Den analoga rymdfarar-tiden med stridspiloter var betydligt mer kompetent än denna digitala smörja.
Citera
2024-03-16, 00:06
  #4871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hade de inte raketer byggda av kolfiber ett tag också?

Om en raket har så här många komponenter, och så här många fel, kan det inte vara värt att fortsätta.

Hoppades mycket på Mars för några år sen, men inser nu att Musk och hans raketer är hopplösa.

Vad är det för vits med att bygga en månbas, om det kommer exploderande raketer farande hela tiden.

Om en raket mot förmodan lyckas komma tillbaka "hel", är den då ändå inte försvagad?

Som någon skrev, det räcker med en lös panel eller skruv ...

Den analoga rymdfarar-tiden med stridspiloter var betydligt mer kompetent än denna digitala smörja.


SpaceX raketer är absolut inte hopplösa, ja tänker på falcon 9, eller vad den heter. Satelliter och bemannade till ISS, Starship kanske har tagit lång tid att utveckla, får hoppas att den blir färdig, kanske skrotas, är väl rätt vanligt rymdraketer gör det,, och dom för börja om..
Citera
2024-03-16, 14:43
  #4872
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hade de inte raketer byggda av kolfiber ett tag också?

Om en raket har så här många komponenter, och så här många fel, kan det inte vara värt att fortsätta.

Hoppades mycket på Mars för några år sen, men inser nu att Musk och hans raketer är hopplösa.

Vad är det för vits med att bygga en månbas, om det kommer exploderande raketer farande hela tiden.

Om en raket mot förmodan lyckas komma tillbaka "hel", är den då ändå inte försvagad?

Som någon skrev, det räcker med en lös panel eller skruv ...

Den analoga rymdfarar-tiden med stridspiloter var betydligt mer kompetent än denna digitala smörja.

Man bygger av rostfritt av flera anledningar. En är att det är snorbilligt jämfört med kolfiber. Och mycket enklare att modifiera. Vilket medger en snabb iterationshastighet.

En annan är att rostfritt tål 10 gånger högre temperatur och minskar därför ned behovet av värmesköld.

Dimensionerar man raketen rätt så bör den hålla många färder. Spacex vits med månprogrammet är att komma åt statlig finansiering för sitt raketbygge. Men man får såklart även erfarenhet av det..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback