Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Det är en lång väg att gå men SpaceX är fruktansvärt effektiva. Som du vet monterar man redan nu på lite sådana svarta tiles, värmeskyddande material, som du nog kan se. Man har ökat detta och man provar olika lösningar. Fast dom inte behövs för dessa korta skutt. När man gör första jordbaneflygningen kommer en sida att ha sådana tiles. Buken alltså. Elon Musk drömmer om en sådan färd i sommar men jag är pessimistisk och tror på före årets utgång. Detta är ett mycket omfattande program naturligtvis. Och Blue Origin har hållit på länge med sin Blue Shepard. Beträffande Blue Shepard har man lagt 20 juli som den första färden med människor ombord, 6 stycken. Man skall över 100 kilometer och befinner sig då 4 minuter i rymden om jag fattat det rätt. Jag är inte helt säker på detaljerna. Även Virgin Galactic beräkas kunna köra turister i år med ett annat system.
Enligt min ytliga betraktelse ligger Blue Origin före om de nu kan bli certifierade för mänsklig transport till sommaren. De är nog racets dark horse, i alla fall som jag ser det. Racet är inte över i.o.m. denna upphandling, gissar jag.
Bransons Galactic verkar livsfarligt, imho. Planet byggs om till en badmintonboll inför återinträdet. Detta sker av just den anledning som gjorde färjorna och även Starship svåra att värmeskydda - formen av en kapsel eller "badmintonboll" är enklare att värmeskydda.
En testpilot omkom tragiskt med Virgin Galactic. Trump har tackat nej till framtida flygtur.
Skulle jag bli erbjuden en tur skulle jag välja Blue Origin ... och naturligtvis ryssarna med 50 års flygning utan någon dödsolycka bakom sig.
... och efter ett tiotal flygningar till med Dragon kan väl den börja anses utprovad i praktiken.