Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-06, 03:13
  #2737
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Does not compute
Det gör han nog inte, om frun precis drog.

Tydligen är vi inte överens om mer än jag trodde. Men sånt är ju livet. Bättre att leva det och vara oense med nån än att inte, right?

Ha en bra, eh morgon. Om Musk inte får monopol på rymden kommer iaf jag dra en lättnadens suck. Sen förringar jag på inget vis det han gör; tror man det förstår man inte alls vad jag skriver.
Citera
2021-05-06, 06:23
  #2738
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Om vi går tillbaka några år, du vet på den tiden jag hoppades på att SpaceX skulle lyckas och du stod där som ett fån och önskade alla i din närhet misär och elände? Nu vet vi att SpaceX har lyckats landa Spaceship och senare efter det koloniseringen av rymden. Du däremot? -Tja, jag orkar för det mesta inte med dig i denna tråd men förr eller senare så kanske du får en av dina förutsägelser att stämma in.
Ja, notoriska pessimister är minst sagt tröttsamma. Att inte ens kunna glädjas åt detta samma dag som det sker är minst sagt märkligt. Männskligheten ligger efter i rymdutvecklingen och krävs det en ambisiös miljardär för att få saker att hända ser jag det som mycket glädjande. Man kan fråga sig hur långt tid (om någonsin !) NASA eller ESA skulle ta sig innan dom hade utvecklat ett liknande system. Jag skulle sätta mina pengar på den förstnämnda.
Citera
2021-05-06, 09:38
  #2739
Medlem
Yes. Det trodde jag inte, hur många försök har dom gjort 3-4? Hur är det med att ta risker, hur många gånger måste dom lyckas innan dom skickar upp människor, måste vara mycket hårdare nu än Apollo, men det var kanske därför dom lyckades. Vet inte hur många astronauter som har dött?
Värsta måste vara när det började brinna under ett vanligt test, när dom inte fick upp luckan tror att det var 3 st som dog
Citera
2021-05-06, 10:37
  #2740
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ett mycket framgångsrikt text. Synd att det var lite molnigt. Det mesta verkar ha fungerat, den lilla branden som uppstod efter landningen kan ha berott på en läcka och när man nu har en hel farkost att undersöka när den har svalnat så kan man närmare utröna och det är ett problem som måste åtgärdas efter SN16.

Landningen var mycket mjuk och landningsbenen fälldes ut som dom skulle.

Detta lyckade test ger framtidstro och inom 5 månader har man uppe det stora schabraket i jordbana. Jag tror dock inte på juli. Man måste alltid räkna med förseningar. Skall vi säga i september?

Ni bestämmer och jag beräknar. Nu går jag till sängs.

Sådana bränder är typiska för metan. Tippar att det har blivit kvar oförbränt metan när motorerna trottlades.
Citera
2021-05-06, 13:07
  #2741
Medlem
raskenss avatar
Undrar vad det var för läcka efter som det brann ganska rejält efteråt? Min gissning är att det var nånting från motorerna som läkte ut. Hade det varit nånting skrovet misstänker jag det hade inte slutat lite bra.

Sak bli intressant se vilka nästa tester blir. Dom borde flyga högre nu och börja testa återinträdet. Men man kommer kanske inte alltför högt och har dom bara tre motorer på skeppet så kanske man inte kan tanka mycket mer bränsle. Tanken är väl att ha 6 motorer totalt vara 3 vakuumraptor . Dom skulle kunna montera 6 st atmosfärsraptors.

/Curt
Citera
2021-05-06, 14:28
  #2742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Yes. Det trodde jag inte, hur många försök har dom gjort 3-4? Hur är det med att ta risker, hur många gånger måste dom lyckas innan dom skickar upp människor, måste vara mycket hårdare nu än Apollo, men det var kanske därför dom lyckades. Vet inte hur många astronauter som har dött?
Värsta måste vara när det började brinna under ett vanligt test, när dom inte fick upp luckan tror att det var 3 st som dog

Apollo hade inga dödsfall i rymden som du vet. Inte heller Mercury och Gemini.

Första dödsfallet i rymden var Soyus 1 med Vladimir Komarov, jag tror det var 1967. Men rättare sagt han dog vid landningen.
Citera
2021-05-06, 14:29
  #2743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Sådana bränder är typiska för metan. Tippar att det har blivit kvar oförbränt metan när motorerna trottlades.

Men man får göra något åt detta. Det skrämmer dom som vill satsa risk-kapital.
Citera
2021-05-06, 14:38
  #2744
Medlem
Vad jag kan se kommer Falcon Heavy att användas i juli till en uppskjutning för USA:s rymdstyrka. SpaceX kammade hem den affären.

Boeing kommer att testa sin Starliner i augusti enligt nuvarande planer. Den skall flyga obemannad till rymdstationen. Sista testet innan man kan föra astronauter till stationen. Besättningen är redan uttagen så utan tvekan blir dessa färder av trots att man halkat så långt efter SpaceX

Jag har inte hunnit studera kommentarerna till den mycket lyckade flygningen igår. Aaah, landningen såg fantastisk ut, trots den lilla branden. Nu har SpaceX stora möjligheter att undersöka varje detalj eftersom farkosten är hel.
Citera
2021-05-06, 14:43
  #2745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Apollo hade inga dödsfall i rymden som du vet. Inte heller Mercury och Gemini.

Första dödsfallet i rymden var Soyus 1 med Vladimir Komarov, jag tror det var 1967. Men rättare sagt han dog vid landningen.


Okej men, vid ett test så var det väl 3 som dog? Något enkelt el test, kommer inte ihåg om det var apollo eller någon av dom andra...
Citera
2021-05-06, 14:51
  #2746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Okej men, vid ett test så var det väl 3 som dog? Något enkelt el test, kommer inte ihåg om det var apollo eller någon av dom andra...

Ja det var på marken i kapseln. En rutintest där man satt på plats. Bristfälliga elektriska installationer och inget bra material i rymddräkterna. Men även om rymddräkterna hade varit bättre fanns ingen chans för överlevnad. Syrgas i kapseln och en lucka som tog för lång tid att öppna.

Gus Grisson och Roger Chaffie, har glömt vem den 3:e var. Mycket tragiskt, men NASA gjorde sedan ett mycket grundligt jobb och förbättrade alla detaljer.

Det var för långt avstånd mellan tekniker och montörer----och anvariga chefer. Varningssignaler togs inte på allvar. En test inför uppskjutningen av första Apolloskapseln. Jag tror året var 1967, minnet är kort och livet är hårt.
Citera
2021-05-06, 16:48
  #2747
Medlem
Nästa år har alltså USA tre fungerande uppskjutningssystem. Vi har Crew Dragon, vi kommer att få Boeings Starliner och vi kommer att få NASAs Orion.

Orion är för dyrbar att använda bara för små färder i jordbanan. Här är det frågan om månfärder och kanske en färd till någon näraliggande asteroid.

Boeing och SpaceX skall svara för transporter till ISS men har NASAs tillåtelse att sälja till andra rymdstyrelser eller för turism.

Lägg märke till att SpaceX fick betydligt mindre pengar av NASA för att utveckla Crew Dragon jämfört med Boeings Starliner. Jag har sett siffrorna 4,2 billioner dollar för Boeing och "endast" 2,6 billioner dollar för SpaceX.

Nu är Starship SN16 stacked in midbay och jag antar att den snart rullas ut, jag tror att SpaceX behöver trimma in det med ytterligare en likartad flygning, men små bränder vid plattan kanske inte kan undvikas just nu. Huvudsaken är att få ned Starship i en hel bit och träna mjuka landningar och få erfarenheter.
Citera
2021-05-06, 16:59
  #2748
Avstängd
wwrs avatar
SpaceX har kört ett tiotal prototyper varav de flesta exploderat. De har väl inget annat än motor och bränsletank installerat? Ingen värmesköld. Ingen kabin för besättningen etc. Inget säkerhetssystem typ plan B. Nu skall de träna mjuka landningar!

Förra gången man "åkte till månen", för 50 år sedan, testade man väl inte ens landaren. Man gjorde några små skutt med någon flygande mackapär för en person, tror jag. Man hade inga datorer kapabla till egentlig simulering, jämfört med idag i alla fall. Man navigerade till månen med sextant ungefär som Vasco da Gama. Det var tio år innan Sony Walkman uppfanns. Men man landade bemannat sex gånger och levererade tre bilar till månen.

Skall bli kul att se hur denna farsen fortsätter. Försökte hitta oddsen på explosion men bettingföretagen har inte tagit upp dem ännu.

Grattis till landning i ett stycke, i alla fall.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-06 kl. 17:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback