Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-05, 14:08
  #1
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Tjenare!

Jag påstår inte att jag är en mästare i köket, men jag tycker det är väldigt roligt att laga mat.
Framför allt hitta på egna saker från scratch, utveckla rätten och så.
Så jag har alltid provsmakat allt jag gör. Även nått så simpelt som pasta för att få rätt al dente.

Men jag har märkt att vänner och familj i princip aldrig provsmakar.
Nu har ju många rätter som de gjort tusentals gånger och kan göra det med förbundna ögon.
Men ändå - man gör olika stora satser och de flesta provar väl nya rätter ibland.
Jag ser dem aldrig provsmaka!

Jag tycker det är jättekonstigt, det är som att - för att beskriva det med en något pretentiös analogi - att skriva musik utan att lyssna på hur det låter.

Hur gör ni?
Citera
2017-06-05, 14:17
  #2
Medlem
AceOfHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Tjenare!

Jag påstår inte att jag är en mästare i köket, men jag tycker det är väldigt roligt att laga mat.
Framför allt hitta på egna saker från scratch, utveckla rätten och så.
Så jag har alltid provsmakat allt jag gör. Även nått så simpelt som pasta för att få rätt al dente.

Men jag har märkt att vänner och familj i princip aldrig provsmakar.
Nu har ju många rätter som de gjort tusentals gånger och kan göra det med förbundna ögon.
Men ändå - man gör olika stora satser och de flesta provar väl nya rätter ibland.
Jag ser dem aldrig provsmaka!

Jag tycker det är jättekonstigt, det är som att - för att beskriva det med en något pretentiös analogi - att skriva musik utan att lyssna på hur det låter.

Hur gör ni?
känner lite samma, ingen kock direkt men det är kul att laga mat. Provsmakar alltid men mest för att se när det är "färdigt". Pastan, kycklingen (har ingen ugn brukar koka den) såser etc.
Citera
2017-06-05, 14:19
  #3
Medlem
VelvetReds avatar
Jag provsmakar aldrig. När det gäller al dente t.ex så provar jag mig fram beroende på vilken sorts pasta jag använder, sen kör jag på det som fungerar.

Jag är ingen kock heller iofs. Men det jag lagar till blir allt som oftast mycket gott ändå.

Jag gillar "enkla" rätter i den mån att jag använder ytterst få råvaror och utgår ifrån det för att få till olika smaker.

Använder nästan aldrig kryddor t.ex.
Citera
2017-06-05, 14:21
  #4
Medlem
klybans avatar
Om man verkligen vill ha maten på topp, så finns det bara provsmaka och upprepa detta massor.
Sen har jag saker som jag aldrig provsmakar på.
Citera
2017-06-05, 14:24
  #5
Medlem
MoaLjungs avatar
Lägger den bara på tallriken och äter, det är mitt sätt att överraska mig själv.
Citera
2017-06-05, 14:28
  #6
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Kom just på att jag själv aldrig provsmakar potatis.
Hm. Märkligt beteende då jag är rätt kräsen på rätt al dente i det.

Men sen tycker jag provsmakningen är en del av matlagningsupplevelsen - man känner hur det tar form så att säga.
Men självklart har jag också dagar när jag inte orkar bry mig och bara smäller ihop nått.
Citera
2017-06-05, 14:29
  #7
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Lägger den bara på tallriken och äter, det är mitt sätt att överraska mig själv.

Haha bra tänkt!
"Satfläsk vad gott det blev idag!"
Citera
2017-06-05, 14:31
  #8
Medlem
SadEyess avatar
Självklart provsmakar jag nästan allt jag tillagar. Grytor, soppor, långkok, såser etc. etc.

Det är en förutsättning för att utvecklas som hobbykock. Det kan ofta vara väldigt små nyanser av kryddning som gör att det kan gå från fantastiskt till oätbart i vissa fall.
Citera
2017-06-05, 14:58
  #9
Medlem
Vallasands avatar
Nej nej, kör enbart på känsla - vet dirr när frodet är redo att mölas änna.
Citera
2017-06-05, 14:59
  #10
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Nej nej, kör enbart på känsla - vet dirr när frodet är redo att mölas änna.

Och om du provar en ny rätt?
Följer du blint receptet då?
Citera
2017-06-05, 15:02
  #11
Medlem
Vallasands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Och om du provar en ny rätt?
Följer du blint receptet då?

Det är väldigt sällan jag provar att laga en ny rätt men även när jag gör det så tillagas måltiden med finess, klass och tradition - äkta (och enbart på) känsla.
Citera
2017-06-05, 15:06
  #12
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
"Satfläsk vad gott det blev idag!"

Precis. Så sitter man och berömmer sig själv - "Fan Moa, det var ju gott, visste inte att du var en hejare på korv stroganof" - "Jovars, lite kan jag väl."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback