Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-26, 18:36
  #37
Moderator
rotadents avatar
Som redan nämnts, grytor och såser måste provsmakas. Bland det värsta jag vet är söndersaltad mat exempelvis, så jag måste smaka av med salt. Sen i exempelvis grytor vill jag gärna ha en kraftfull smak, men det gäller samtidigt att inte krydda ihjäl grejerna och då är det bra att krydda upp gradvis med smakprov däremellan. Däremot annan mat brukar jag inte smaka av, plockar aldrig upp en pastabit exempelvis. Mycket mat syns och känns dessutom när den börjar bli klar.
Citera
2017-06-27, 17:52
  #38
Avstängd
Det här med att salta är ju kockens tycke.

Mitt tips är att i tidigt stadum grundsaltar och sedan smaka av. Då brukar man få rätt balans.

Men det gäller att hela tiden att smaka av! Taste, Taste, Taste!

Och sen att ha en fin tjej att bjuda på. En fin dukning med lite levande ljus. Hon kommer att smälta som fan! :-)
__________________
Senast redigerad av Nassegorang 2017-06-27 kl. 17:56.
Citera
2017-06-27, 23:45
  #39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Stoppar du in en provsticka i kött/fiskbiten för att prova också?
Möjligt att jag är kass med sticka, men jag gillar den inte

I köttet använder man stektermometer.
Du kan säkert googla det.

Självklart smakar man av maten under processen, hela tiden.
Det verkar som att många snöar in på just salt, men det är ju många smaker som ska lira tillsammans.
Citera
2017-07-28, 18:29
  #40
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
I köttet använder man stektermometer.
Du kan säkert googla det.

Självklart smakar man av maten under processen, hela tiden.
Det verkar som att många snöar in på just salt, men det är ju många smaker som ska lira tillsammans.

Haha lägg av cdec!
Min stektermometer är min bästa vän, då jag röker mycket.
Fisk alltså
Citera
2017-08-01, 23:39
  #41
Medlem
bigmackos avatar
Är ingen mästare i köket men jag gillar absolut att laga mat. Särskilt dåligt brukar det inte bli heller, men självklart måste man provsmaka maten så man vet hur den smakar (i fall man ska bjuda någon, t.ex). Jag är dock en jävligt glupsk person så jag får nästan hålla mig från att smaka för mycket... Hehe
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback