Citat:
Ursprungligen postat av
flugrekorder
Jag tror säkert att Hanna har upplevt sig vara sjuk i den lägenheten. Vad jag kan se i det jag läst så togs två prover, ett luftprov som Hanna ansåg vara slarvigt utfört och senare ett fuktprov där dom konstaterade att det var fuktigt på något ställe. Jag har dock inte sett någonting om att luften var bevisat skadlig eller att lägenheten var mögelangripen. Så den skadliga luften tror jag bara var i Hannas huvud.
Sen tror jag kommunen har gjort vad som krävts av dom. Snarare så att det är Hanna som redan från första början bröt kontraktet med bostadssociala gruppen när han bytte lås och därmed vägrade dom tillträde. När han senare vägrade bo i lägenheten på grund av vad jag tror är inbillade problem så är det glasklart att kommunen ska säga upp kontraktet och låta lägenheten gå till någon som nyttjar den.
Hrm, jag delar inte riktigt din analys. Huruvida fuktskadorna var de facto skadliga för honom eller inte spelar inte så stor roll när det uppvisats fuktskador och han då har upplevt sig ha en bra anledning att hålla sig från lägenheten. Nu har vi tyvärr inte tillgång till läkarjournaler och hans historia med de olika sjukhusen, vilket hade varit klart intressant för att vidare befästa eller förkasta påståendena om att han skulle ha blivit sjuk av fuktskadorna.
Jag tror också den skadliga biten var inbillning från Hannas sida och jag tror att han ytterst är den som snurrat till det, men jag tycker nog ändå att kommunen skött hela historien på helt fel sätt.
För egen del hade jag hoppats att om min kommun upptäcker att en lägenhet är fuktskadad och att personen inte bor i den, att man tagit kontakt med personen som inte bor i den, utrett varför och om man nu ska vräka personen och se till att någon annan bor där, åtminstone se till att fuktskadorna åtgärdas inför nästa person.
Citat:
Även jag tror han behöver hjälp, jag är dock inne på inlåsning. Det är helt oacceptabelt att han ska terrorisera dom personer som försöker hjälpa han. Han verkar kunna skilja på rätt och fel, så han är nog inte galen nog för rättspsyk. En månad i fängelse tror jag bara kommer att göra han till en större rättshaverist. Penningböter och några månader på ett gruppboende kanske skulle kunna vara någonting? Någonting ordnat där han kan få hjälp att kanalisera sin energi på vettigare saker.
Fast gruppboende är väl en form av psykiatrisk hjälp snarare än inlåsning? Osäker på hur de bitarna fungerar i detalj. Oavsett måste han väl inte vara oförmögen att skilja på rätt och fel för att få rättspsykiatrisk vård, det är väl(?) nog att han är psykiskt sjuk och att det är pga. sjukdomen han begår brotten?
Oavsett vad tror jag han behöver medicinering och samtalsterapi. Bäst vore om kommunen
också kunde få en smäll på fingrarna.