2017-06-08, 11:05
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Det gamla ärendet Hanna VS socialcheferna

Tackar, B831-15_Aktbil_10 tror jag är ganska talande, i alla fall förhöret med Jan som jobbar på socialtjänsten i Tumba.

Sid 5
Citat:
Jan berättade att Hanna var vid tidpunkten bostadslös och led av psykisk ohälsa och behövde ett boendestöd. Därför fick Hanna en träningslägenhet från socialtjänsten med en behandlingsinsats.

Jag skulle vilja citera mer, men det vore att hänga ut en psykiskt sjuk människa. Men man kan i alla fall läsa att denna lägenhet bytte sedan Hanna lås på och fyllde med sopor och en trasig säng. Så det verkar som att kommunen har gjort allt vad man kan förvänta sig. Frågan är bara vad samhället nu kan göra för.. ..Eller med Hanna. Uppenbart är att karln behöver låsas in tills han lugnar ner sig.
Citera
2017-06-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Jag skulle vilja citera mer, men det vore att hänga ut en psykiskt sjuk människa. Men man kan i alla fall läsa att denna lägenhet bytte sedan Hanna lås på och fyllde med sopor och en trasig säng. Så det verkar som att kommunen har gjort allt vad man kan förvänta sig. Frågan är bara vad samhället nu kan göra för.. ..Eller med Hanna. Uppenbart är att karln behöver låsas in tills han lugnar ner sig.

Jag resonerar nästan tvärtom.
Det stod väl inget om att lägenheten fylldes med sopor, bara att tidningar låg i drivor, att kyl och frys var tomma och att lägenheten var utan möbler så när som på en trasig säng?

I min värld verkar kommunen ha varit mer än glada att göra sig av med Hanna och vräka denne, så långt har ju Hanna själv spelat in till tingsrättens bedömning. Om Hanna nu har upplevt sig sjuk på grund av lägenheten och fuktskada sedan konstateras verkar det konstigt att han ska vräkas för att han inte är i en lägenhet han upplever gör honom sjuk. Särskilt när han tidigare varit hemlös.

Däremot är det en sjukt knepig och svår situation. Jag tror han behöver hjälp, inte inlåsning, men därom tvista de lärda.
Citera
2017-06-08, 12:10
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
I min värld verkar kommunen ha varit mer än glada att göra sig av med Hanna och vräka denne, så långt har ju Hanna själv spelat in till tingsrättens bedömning. Om Hanna nu har upplevt sig sjuk på grund av lägenheten och fuktskada sedan konstateras verkar det konstigt att han ska vräkas för att han inte är i en lägenhet han upplever gör honom sjuk. Särskilt när han tidigare varit hemlös.

Jag tror säkert att Hanna har upplevt sig vara sjuk i den lägenheten. Vad jag kan se i det jag läst så togs två prover, ett luftprov som Hanna ansåg vara slarvigt utfört och senare ett fuktprov där dom konstaterade att det var fuktigt på något ställe. Jag har dock inte sett någonting om att luften var bevisat skadlig eller att lägenheten var mögelangripen. Så den skadliga luften tror jag bara var i Hannas huvud.

Sen tror jag kommunen har gjort vad som krävts av dom. Snarare så att det är Hanna som redan från första början bröt kontraktet med bostadssociala gruppen när han bytte lås och därmed vägrade dom tillträde. När han senare vägrade bo i lägenheten på grund av vad jag tror är inbillade problem så är det glasklart att kommunen ska säga upp kontraktet och låta lägenheten gå till någon som nyttjar den.

Citat:
Däremot är det en sjukt knepig och svår situation. Jag tror han behöver hjälp, inte inlåsning, men därom tvista de lärda.

Även jag tror han behöver hjälp, jag är dock inne på inlåsning. Det är helt oacceptabelt att han ska terrorisera dom personer som försöker hjälpa han. Han verkar kunna skilja på rätt och fel, så han är nog inte galen nog för rättspsyk. En månad i fängelse tror jag bara kommer att göra han till en större rättshaverist. Penningböter och några månader på ett gruppboende kanske skulle kunna vara någonting? Någonting ordnat där han kan få hjälp att kanalisera sin energi på vettigare saker.
Citera
2017-06-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Jag tror säkert att Hanna har upplevt sig vara sjuk i den lägenheten. Vad jag kan se i det jag läst så togs två prover, ett luftprov som Hanna ansåg vara slarvigt utfört och senare ett fuktprov där dom konstaterade att det var fuktigt på något ställe. Jag har dock inte sett någonting om att luften var bevisat skadlig eller att lägenheten var mögelangripen. Så den skadliga luften tror jag bara var i Hannas huvud.

Sen tror jag kommunen har gjort vad som krävts av dom. Snarare så att det är Hanna som redan från första början bröt kontraktet med bostadssociala gruppen när han bytte lås och därmed vägrade dom tillträde. När han senare vägrade bo i lägenheten på grund av vad jag tror är inbillade problem så är det glasklart att kommunen ska säga upp kontraktet och låta lägenheten gå till någon som nyttjar den.

Hrm, jag delar inte riktigt din analys. Huruvida fuktskadorna var de facto skadliga för honom eller inte spelar inte så stor roll när det uppvisats fuktskador och han då har upplevt sig ha en bra anledning att hålla sig från lägenheten. Nu har vi tyvärr inte tillgång till läkarjournaler och hans historia med de olika sjukhusen, vilket hade varit klart intressant för att vidare befästa eller förkasta påståendena om att han skulle ha blivit sjuk av fuktskadorna.

Jag tror också den skadliga biten var inbillning från Hannas sida och jag tror att han ytterst är den som snurrat till det, men jag tycker nog ändå att kommunen skött hela historien på helt fel sätt.

För egen del hade jag hoppats att om min kommun upptäcker att en lägenhet är fuktskadad och att personen inte bor i den, att man tagit kontakt med personen som inte bor i den, utrett varför och om man nu ska vräka personen och se till att någon annan bor där, åtminstone se till att fuktskadorna åtgärdas inför nästa person.

Citat:
Även jag tror han behöver hjälp, jag är dock inne på inlåsning. Det är helt oacceptabelt att han ska terrorisera dom personer som försöker hjälpa han. Han verkar kunna skilja på rätt och fel, så han är nog inte galen nog för rättspsyk. En månad i fängelse tror jag bara kommer att göra han till en större rättshaverist. Penningböter och några månader på ett gruppboende kanske skulle kunna vara någonting? Någonting ordnat där han kan få hjälp att kanalisera sin energi på vettigare saker.

Fast gruppboende är väl en form av psykiatrisk hjälp snarare än inlåsning? Osäker på hur de bitarna fungerar i detalj. Oavsett måste han väl inte vara oförmögen att skilja på rätt och fel för att få rättspsykiatrisk vård, det är väl(?) nog att han är psykiskt sjuk och att det är pga. sjukdomen han begår brotten?

Oavsett vad tror jag han behöver medicinering och samtalsterapi. Bäst vore om kommunen också kunde få en smäll på fingrarna.
Citera
2017-08-09, 13:42
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6753250

"Den man i 35-årsåldern som stått åtalad för omfattande sabotage mot flera myndighetsväxlar fick i dag sin dom av Södertörns tingsrätt. Han döms till rättspsykiatrisk vård."
Citera
2017-08-10, 11:41
Medlem
Turkiska telefonterroristen Hanna Chamoun dömd för sabotage mot bl.a Polisen

Den ivrige återfallstelefonören Hanna Chamoun har dömts till sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning efter att ha ringt tiotusentals samtal till olika samhällsfunktioners telefonväxlar.

Turken har även förföljt personal på de olika inrättningar han terroriserat och döms även för en rad olika ofredanden och fall av olaga förföljelse. Bland de drabbade finns diverse vårdcentraler, Södersjukhuset, SOS Alarm (112), Botkyrka kommun och Polisens växel 114 14.

http://www.friatider.se/sabot-r-d-ms...ll-myndigheter
Södertörns Tingsrätt, Målnr: B 2559-17
Citera
2017-08-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asyldrottning
Den ivrige återfallstelefonören Hanna Chamoun har dömts till sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning efter att ha ringt tiotusentals samtal till olika samhällsfunktioners telefonväxlar.

Turken har även förföljt personal på de olika inrättningar han terroriserat och döms även för en rad olika ofredanden och fall av olaga förföljelse. Bland de drabbade finns diverse vårdcentraler, Södersjukhuset, SOS Alarm (112), Botkyrka kommun och Polisens växel 114 14.

http://www.friatider.se/sabot-r-d-ms...ll-myndigheter
Södertörns Tingsrätt, Målnr: B 2559-17

Ja, det är ju en av alla dem som man undrar hur man tänkte när de gav medborgarskap till vederbörande. Vad har denna bidraget med till samhället och vad har denna individ kostat? Den där borde man inte alls låsa in utan bara skicka hem, samt aldrig få komma tillbaka.
Lycka till att terrorisera turkiska myndigheterna med teleterror säger jag bara!
Citera
2017-08-10, 11:55
Medlem
Var får du turk ifrån? Namnet låter ju snarare assyriskt, och i FT:s artikel står det att mannen är från arabvärlden.
Citera
2017-08-10, 13:45
Medlem
Lobotomi är en utmärkt behandlingsform för sådana här individer.

Ett litet lätt ingrepp som förevigt passiviserar personen ifråga.

Det finns mediciner som gör samma sak, men dom kan han välja att sluta ta.

Visst, han kanske aldrig mera klarar av att knyta skorna själv efter en Lobotomi, men det finns käcka skor med kardborre om han någonsin vill byta ut tofflorna han kommer att hasa runt på avdelningen med.
Citera
2017-08-10, 14:21
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Men lite mer konkret - vad var det myndigheterna inte hade gjort som de skulle ha gjort?

Och personerna fick samtal både på tjänstetelefon och hemtelefon - men helt vanliga anknytningar som ett par miljoner andra vanliga telefonnummer i Sverige.

De släppte in blatten i landet.
Den här terroristen ska de nog aldrig mer släppa ut igen.
Kasta bort nyckeln. Problemet löst.

Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Finns tyvärr ingen hjälp att få där, inte för att de inte vill, utan för den medicinska vetenskapen varken hittat bot eller bättring. Med stor sannolikhet lider person av en personlighetsstörning som varken hjälps av mediciner eller psykologiska behandling.

Personen är med största sannolikhet inavlad.
Kusingifte är en viktig del där nere i skitländerna. Det har pågått i tusentals år.
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2017-08-10 kl. 14:24.
Citera
2017-08-10, 14:38
Medlem
flaskborstes avatar
Jag tycker det mera låter som om han gjort en "test run" kanske på uppdrag från andra..

Att provköra den här typen av attacker har ju hänt tidigare.. är ju passande med att en labil person gör det och får psykvård istället för att anklagas för terror verksamhet/förberedelse.

Kanske får vi se en mer storskalig attack framöver där terrorister blockerar viktiga funktioner i samhället medans bomber och lastbilar gör gemensamma synkroniserade insatser på folkrika platser..

Jihad.. förberedelse..
Citera
2017-08-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finkelsten
Var får du turk ifrån? Namnet låter ju snarare assyriskt, och i FT:s artikel står det att mannen är från arabvärlden.

Det står i Tingsrättens dokumentation i målet att terroristen är hemmahörande i Turkiet, varifrån han invandrade till Sverige 1989. Sedan dess har han inte uträttat ett ärligt handtag utan hankat sig fram som bidragsparasit och kravmaskin. Han har vid olika tillfällen krävt skadestånd och ersättningar från kommun och Arbetsförmedlingen i omväxlande omfattning: 50,000 kr/månad för att söka till utbildningar samt 700,000 i skadestånd 10MSEK, 25MSEK, 45MSEK respektive 50MSEK. Bara hans försvar i det här ärendet landar på ca: 1MSEK - en kostnad som enligt Tingsrätten skall stanna på staten. Nu ska Sverige betala vårdkostnaderna för den psykiskt sjuke på obestämd tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in