• 1
  • 2
2017-06-05, 09:32
Medlem
"Flera omfattande sabotage har nyligen drabbat bland andra Arbetsförmedlingen, polisen och SOS Alarm. I dag står den misstänkte gärningsmannen inför rätta.

Sabotaget ledde till stora störningar i myndigheternas telefonväxlar, något som inte blivit känt förrän nu. En ensam gärningsman tros ligga bakom attackerna. Kammaråklagaren Per Bergmark har utrett fallet.

– Jag har aldrig stött på något liknande, som varit av den här omfattningen. Fallet är exceptionellt, säger Per Bergmark."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6710665

Vad är det för människa som ägnar sig åt dylik verksamhet som att sabotera 112?
Verkar inte vara speciellt avancerad utrustning han använt sig av heller vilket verkar oroväckande.
Är det så lätt att överbelasta en telefonväxel?

Förhandlingar i Södertörns tingsrätt. Den misstänkte 35-åringen verkar delvis ha medgivit det som skett.
Vad kan påföljden bli? Känns ju som allvarliga brott, speciellt när det gäller 112.
Citera
2017-06-05, 10:07
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad är det för människa som ägnar sig åt dylik verksamhet som att sabotera 112?

Samma personer som trollar? För att man inte har något bättre för sig, eller inte kommer på något bättre sätt att nyttja sina kunskaper.
Citera
2017-06-05, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Samma personer som trollar? För att man inte har något bättre för sig, eller inte kommer på något bättre sätt att nyttja sina kunskaper.

Trolla på FB känns väl tämligen oförargligt i jämförelse.

"Det handlar om 24 000 samtal, allt i syfte att störa verksamheterna.

– Det har inneburit stora praktiska problem, och inte minst kostnader, för myndigheterna. Framförallt sjukvården, där det har varit risk för patientsäkerheten. Sedan har ju flera personer också blivit utsatta på fritiden, säger Per Bergmark."
Citera
2017-06-05, 10:22
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Trolla på FB känns väl tämligen oförargligt i jämförelse.

"Det handlar om 24 000 samtal, allt i syfte att störa verksamheterna.

– Det har inneburit stora praktiska problem, och inte minst kostnader, för myndigheterna. Framförallt sjukvården, där det har varit risk för patientsäkerheten. Sedan har ju flera personer också blivit utsatta på fritiden, säger Per Bergmark."

Det kan ju röra sig om psykisk sjukdom, att man lider av tvångstankar eller går igång på det på något sätt också.
Citera
2017-06-05, 10:37
Medlem
flugrekorders avatar
Stämningsansökan
https://minfil.org/M225Kcbabb/S_dert..._Aktbil_82.pdf
https://minfil.org/N824K1bdbe/S_dert..._Aktbil_79.pdf
https://minfil.org/Od2cK2bcbd/S_dert..._Aktbil_76.pdf
https://minfil.org/P220Kfbcb4/S_dert..._Aktbil_69.pdf
https://minfil.org/Qd2bKab3bf/S_dert..._Aktbil_65.pdf
https://minfil.org/R62cK9b0b6/S_dert..._Aktbil_53.pdf
Citera
2017-06-05, 10:42
Medlem
Visar bara på hur lätt det är att hacka svenska myndigheter. De har noll koll på datasäkerhet.
Citera
2017-06-05, 11:24
Medlem
En arbetslös turk vid namn Hanna Chamoun är MGM.

Utifrån svar under förhör verkar denne tro sig ha ett ess i rockärmen till rättegången.
Bevisningen kommer däremot fälla honom, bl.a. kameraövervakning i samband med inköp av vouchers som används för telefonnummerna som associerats till samtalen, ljudinspelningar som använts vid den automatiska uppringningen och personen har varit känd för tidigare bråk och problem i i alla fall Södersjukhusets fall.

Så långt jag kommit verkar det som att Hanna varit sur på bl.a. Södersjukhuset för att han inte fått den vård/hjälp han velat ha under en längre tid. Inblandad personals bedömning är att han är psykiskt sjuk och han beskrivs bl.a. som "beräknande" och "desillusionerad". Han har blivit bortförd av väktare och polis från sjukhuset och tack vare bl.a. receptionists goda minne har man lyckats sätta ihop 1+1 om vem det rör sig om i SöS' fall.

Det finns många anmälningar om förföljelse och ofredande också, snubben verkar inte ha alla indianer i reservatet...

Citat:
Ursprungligen postat av robbban91
Visar bara på hur lätt det är att hacka svenska myndigheter. De har noll koll på datasäkerhet.

Det handlar inte om hacking och i de fall man kunnat har man hindrat numren för att vidarekopplas i de olika näten/växlarna. Välkommen till IT-säkerhetsforumet om du har något att dela med dig av om hur man effektivt skyddar sig mot telefon-DoS från olika telefonnummer.
Senast redigerad av Regentia 2017-06-05 kl. 11:45.
Citera
2017-06-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robbban91
Är ju ganska lätt att skriva ett sådant påstående. Därmed inte sagt att du blir trovärdig.

Visste jag ditt telefonnummer skulle jag ju kunna ringa ditt telefonnummer kontinuerligt från ett antal olika abonnemang - är det då bevis för att du har dålig koll på datasäkerhet?

Ringer från fler nummer än mottagaren har inkommande linjer blir det tjockt. Och mottagaren själv kan inte göra någonting åt det utan behöver då få teleoperatören att spärra. Och om den som attackerar har extra-abonnemang så räcker det inte att köra en första sväng att spärra.

Extra spännande här eftersom 112 har krav på sig att de måste besvara samtal.

Och i detta fall är det dessutom en hel massa privatpersoner som blivit utsatta - så det är alltså rätt relevant om jag frågar hur väl du är om någon börjar ringa till dig i tid och otid.
Citera
2017-06-05, 12:00
Medlem
Roobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är ju ganska lätt att skriva ett sådant påstående. Därmed inte sagt att du blir trovärdig.

Visste jag ditt telefonnummer skulle jag ju kunna ringa ditt telefonnummer kontinuerligt från ett antal olika abonnemang - är det då bevis för att du har dålig koll på datasäkerhet?

Ringer från fler nummer än mottagaren har inkommande linjer blir det tjockt. Och mottagaren själv kan inte göra någonting åt det utan behöver då få teleoperatören att spärra. Och om den som attackerar har extra-abonnemang så räcker det inte att köra en första sväng att spärra.

Extra spännande här eftersom 112 har krav på sig att de måste besvara samtal.

Och i detta fall är det dessutom en hel massa privatpersoner som blivit utsatta - så det är alltså rätt relevant om jag frågar hur väl du är om någon börjar ringa till dig i tid och otid.

Privatpersoner har lite lägre krav på sig när det gäller tillgänglighet.
Citera
2017-06-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roobe
Privatpersoner har lite lägre krav på sig när det gäller tillgänglighet.
Men lite mer konkret - vad var det myndigheterna inte hade gjort som de skulle ha gjort?

Och personerna fick samtal både på tjänstetelefon och hemtelefon - men helt vanliga anknytningar som ett par miljoner andra vanliga telefonnummer i Sverige.
Citera
2017-06-05, 12:13
Medlem
Roobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Men lite mer konkret - vad var det myndigheterna inte hade gjort som de skulle ha gjort?

Och personerna fick samtal både på tjänstetelefon och hemtelefon - men helt vanliga anknytningar som ett par miljoner andra vanliga telefonnummer i Sverige.

Det kommer vi nog aldrig få veta, men det visar ändå på en sårbarhet. Jag tror du förstår min poäng med.
Citera
2017-06-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roobe
Det kommer vi nog aldrig få veta, men det visar ändå på en sårbarhet. Jag tror du förstår min poäng med.
Men sedan när har 112 inte haft en sårbarhet att folk busringer? Brukar ju dyka upp artiklar i stort sett efter varje nyårsfirande.

Eftersom grundregeln är att samtal skall kunna gå fram och skall bli besvarade så måste man ju vänta tills efter man blir attackerad innan man kan börja besluta om att spärra enskilda nummer. Och tar vi t ex 112 så har det åtskilliga gånger hänt att någon har behövt ringa 10-20 samtal utan att kunna prata just för att de ligger på golvet efter någon infarkt. Så det är svårt att mönstermatcha vad som är busringning.

Min poäng är att det konstant dyker upp påståenden som är baserade på att internet tillåter fri spridning av onyanserad och ej underbyggd anonym kritik typ nedanstående:
Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in