Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-01, 20:05
  #1
Medlem
DasPilss avatar
Jag lagar lomo och köttet är klart på måndag för att sedan lufttorkas, hade köttet varit klart denna vecka så hade det varit lugnt då vi har haft en bra temperatur ute för det.
Men på måndag så blir det 19 grader.

Någon som har erfarenhet att torka kött i kylskåp? Tänkte städa ur kylskåpet ordentligt och lägga köttet längst upp på gallret nära dörren, det borde väl fungera?
Citera
2017-06-01, 20:41
  #2
Medlem
Goldmanns avatar
Tror inte att det fungerar eftersom det sannolikt blir för fuktigt i kylen och luft kommer inte att cirkulera. Sannolikt kommer du få mögel, vitmögen i bästa fall, på köttet. För att torka kött behöver du få bort fukten. Dvs cirkulerande luft som för bort fukten. Skulle tro attt det vore bättre att torka det i varmluftsugn på ett lågt gradtal med luckan halvöppen.
Men intressant ide´. Skriv gärna hur det gick.
Citera
2017-06-01, 21:25
  #3
Medlem
DasPilss avatar
Jag testar och återkommer med resultat någon gång i nästa vecka.

Anledningen att jag funderar på att torka i kylskåpet är att jag av lathet slängde in en köttbit som jag skulle frysa in senare på kvällen, men glömde bort. Några dagar senare så var köttet som läder.

Köttet är även ganska salt då det är gravat, det borde väl ha inverkan på mögelsporer tänker jag? Har man mögel i t.ex. i krypgrunden så använder man ju salt för att ta död på mögelsporer, kanske inte riktigt samma sak.

Jag har även torkat hemodlad chili i kylskåpet med gott resultat, också ett misstag ifrån början, men nu torkar jag all min chili i kylskåpet och det är bara en frukt som möglat, men tror den hade en stötskada så att den hade börjat mögla innan jag placerade den i kylskåpet.

Återkommer.
Citera
2017-06-01, 21:36
  #4
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasPils
Någon som har erfarenhet att torka kött i kylskåp?
När jag var student så använde jag kylen för att torka pancetta. Det är runt sju år sen nu men jag vill minnas att jag höjde temperaturen en aning och luftade några gånger om dagen i två-tre veckor eller vad det tog. Pancettan hängde jag i krokar från Ikea.

Hade inga problem med mögel, men några av bitarna torkade för snabbt så innersta delarna var fortfarande råa på slutet. Vågade inte proväta (bitarna som torkade bra smakade fantastiskt).

Tog anteckningar över hur det gick men ser ut att ha tappat dem någon gång. Trist då jag skulle vilja ge det en chans till.
Citera
2017-06-01, 22:37
  #5
Medlem
DasPilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Hade inga problem med mögel, men några av bitarna torkade för snabbt så innersta delarna var fortfarande råa på slutet. Vågade inte proväta (bitarna som torkade bra smakade fantastiskt).

Det låter lovande, kanske ska dela filén på mitten så att torkningen blir lite jämnare. Temperaturen är optimal, 11 grader längst upp vid dörren i kylskåpet. Sedan så funderar jag på luftfuktigheten, det är väl bättre med lite mer fukt än att det är för torrt när man torkar saltat kött? Eller?
Citera
2017-06-01, 23:00
  #6
Medlem
[quote=DasPils|60886725[/QUOTE]... låter lovande, kanske ska dela filén på mitten så att torkningen blir lite jämnare.

:: Helt rätt!

Temperaturen är optimal, 11 grader längst upp vid dörren i kylskåpet. Sedan så funderar jag på luftfuktigheten, det är väl bättre med lite mer fukt än att det är för torrt när man torkar saltat kött? Eller?

::Nej! Luftfuktighet så lite som möjligt.
Citera
2017-06-02, 06:54
  #7
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasPils
Sedan så funderar jag på luftfuktigheten, det är väl bättre med lite mer fukt än att det är för torrt när man torkar saltat kött? Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
::Nej! Luftfuktighet så lite som möjligt.
Jag vill minnas att jag läst att det går bra att starta torkningen på lite högre luftfuktighet för att sedan gradvis sänka den. Detta för att undvika case-hardening (utsidan torkar mycket fortare än insidan).

Tips: Dessa två bloggar (bland andra) använde jag som referens när jag gjorde pancettan:
copparules.wordpress.com
curedmeats.blogspot.com
Citera
2017-06-02, 07:03
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Hade jag orkat (för torkat kött, med goda kryddor låter fan fantastiskt)
Jag hade byggt en sådan här apparatus :.-)
http://www.offthegridnews.com/how-to...od-dehydrator/

Soltorkad tomat, munnen blir börjar salivera....
Samt jerky... och mer eller mindre "gratis"...

Finns säkerligen ännu mer mums... men soltorkad tomat samt korv (soltorkad, smakrik, lite Italien stuk/kryddad) med basilika... nu droppar munnen av saliv...

Satan vad sugen jag blev nu...
Citera
2017-06-02, 23:31
  #9
Medlem
DasPilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Jag vill minnas att jag läst att det går bra att starta torkningen på lite högre luftfuktighet för att sedan gradvis sänka den. Detta för att undvika case-hardening (utsidan torkar mycket fortare än insidan).
Precis min tanke, vill inte få en skorpa på köttet som man lätt får i för låg luftfuktighet kan jag tänka.
Citera
2017-06-07, 21:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Jag vill minnas att jag läst att det går bra att starta torkningen på lite högre luftfuktighet för att sedan gradvis sänka den. Detta för att undvika case-hardening (utsidan torkar mycket fortare än insidan).

Tips: Dessa två bloggar (bland andra) använde jag som referens när jag gjorde pancettan:
copparules.wordpress.com
curedmeats.blogspot.com

Ehhh? Utsidan torkar alltid snabbare än insidan! Herregud...vad en del har "läst"...
Citera
2017-06-07, 22:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Ehhh? Utsidan torkar alltid snabbare än insidan! Herregud...vad en del har "läst"...

snabbare = fortare!

Enligt mälarslang, fy fan!
Citera
2017-06-09, 19:59
  #12
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Ehhh? Utsidan torkar alltid snabbare än insidan! Herregud...vad en del har "läst"...
"The bigggest problem with home-dried sausages is what's called case hardening: a drying out of the casing that prevents water from leaving the sausage."
Utdrag ur 'Charcuterie - The craft of salting, smoking and curing' skriven av Michael Ruhlman och Brian Polcyn.

Nu gäller detta inte bara fjälster när man stoppar korv utan även torkning av hela stycken kött. Tillräcklig luftfuktighet förhindrar det genom att låta det torka långsammare.

Det hade gått bättre för dig om du istället för att märka ord förstått betydelsen av meningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback